Autoprezentacja na rynku pracy w dobie rozwiązań digital – jak wykorzystać sferę online i zaistnieć jako profesjonalista?

Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
Autoprezentacja na rynku pracy. Czy wizerunek online ma znaczenie?
Autoprezentacja na rynku pracy. Czy wizerunek online ma znaczenie? 123rf.com
Pierwsze wrażenie to połowa sukcesu podczas rozmowy o pracę. Okazuje się, że często jeszcze przed spotkaniem, ten etap mamy już za sobą. Wszystko za sprawą e-wizerunku, czyli prezentacji kandydata w sieci. Współcześnie, pozytywny e-wizerunek stał się nieodzownym elementem budowania swojej marki w sieci. Co się na niego składa?

Przede wszystkim konta w mediach społecznościowych, aktywność na grupach branżowych, publikacje, prowadzenie bloga, oraz wszelkie biznesowe i prywatne działania, z którymi można się zapoznać po wpisaniu imienia i nazwiska kandydata w okno wyszukiwarki.

Jak budować pozytywny e-wizerunek na rynku pracy?

Zbudowanie profesjonalnego i wzbudzającego zaufanie wizerunku to ogrom pracy. Konsekwencja w działaniu, systematyczność oraz zaangażowanie, ale również długotrwały proces, który prowadzony świadomie, przyniesie rezultaty w postaci dobrej opinii, ciekawych współprac i ofert pracy. Według Antal, międzynarodowej firmy rekrutacyjnej działającej także w Polsce, w tworzeniu wizerunku profesjonalisty w sieci służą przede wszystkim dwie drogi.

Po pierwsze właściwe wykorzystywanie wiedzy eksperckiej

W tym miejscu warto podkreślić, aby będąc otwartym na rekrutacje lub aktywnie poszukując pracy, odważnie działać w wirtualnych przestrzeniach przeznaczonych dla rynku pracy i dla biznesu, jak LinkedIN. Profil powinien być profesjonalny i wyraźnie oddzielać sferę prywatna od pracy, aczkolwiek z zachowaniem autentyczności i naturalności.

Profile w innych mediach społecznościowych warto przejrzeć i uporządkować, także pod kątem bezpieczeństwa i zakresu prywatności. Jako inżynier procesów, analityk biznesowy, doradca kredytowy czy architekt, chcemy być kojarzeni z daną specjalnością, a nie koniecznie świątecznym obiadem u mamy, popularnymi łańcuszkami czy tym, że sprzedajemy samochód lub zabawki po dziecku.

Udostępniane treści oraz tworzenie własnych eksperckich materiałów to klucz do wzbudzenia zainteresowania wśród potencjalnych pracodawców. Choć na wizerunek – nie tylko biznesowy – składa się wiele czynników, autoprezentacja to część, za którą odpowiadamy sami. Nie wystarczy być ekspertem, trzeba pokazać swój zasób eksperckiej wiedzy. Warto zastosować zasadę 90/10. Krótko mówiąc, 90% udostępnianych treści powinno pochodzić ze źródeł już uznanych za eksperckie — publikacji branżowych, popularnych stron internetowych i blogów itp. Pozostałe 10% powinno pochodzić bezpośrednio od zainteresowanego – komentuje Barbara Makuła, Senior Consultant, Antal SSC/BPO

Po drugie pielęgnujmy relacje zawodowe online, czyli praktykujmy networking

Znaczące dla rozwoju eksperckiego wizerunku kontakty najlepiej zdobywa się poprzez udział w eventach czy webinarach. Biorąc udział w konferencji bądź wydarzeniu biznesowym warto pamiętać, co należy z nich wynieść, a następnie dzielić się tym ze światem. Fotorelacja, wyłapanie ważnych cytatów, anegdot oraz porad, linki do polecanych publikacji i oczywiście wiedza, to wszystko co może wzbogacić nasze posty w mediach społecznościowych i rozmowy. Włączenie się do dyskusji lub jej zapoczątkowanie, aktywny udział w webinarach, pomaga zostać zapamiętanym i niejedną osobę skusi do sprawdzenia, z kim ciekawym ma do czynienia.

Po zakończeniu wydarzenia dobrze byłoby sporządzić listę profesjonalistów, z którymi chciałoby się pozostać w kontakcie. Następnie wysłać e-mail do tych osób lub zaproszenia za pośrednictwem LinkedIn, aby pokazać, że jest się naprawdę zainteresowanym nawiązaniem profesjonalnej relacji. Odwołując się do poprzednich dyskusji, można pomóc ożywić wspomnienia profesjonalistów, do których wysyła się e-maile – sugeruje Barbara Makuła, Senior Consultant, Antal SSC/BPO

Rekrutacja zdalna – jak się przygotować

Rekrutacja zdalna jest wygodna zarówno dla pracodawcy, jak i kandydata. Ogranicza czas oraz koszty, nie ustępując w skuteczności spotkaniom na żywo. Według firmy Antal, najbardziej powszechna jest rozmowa wideo:

Warto zadbać o ubiór business – casual. Ważne jest, aby wykazać się aktywnym słuchaniem i proaktywnym budowaniem relacji z rozmówcą. Przyszły pracodawca – na podstawie analizy mikroekspresji – może wziąć pod uwagę to, czy słucha się go z zainteresowaniem, czy, kiedy mówi się o ekscytacji, ma się ją wypisaną na twarzy i wreszcie – czy podczas rozmowy panuje się nad stresem – doradza Marta Kozieł, Antal Senior HR Specialist. Po zakończonej rozmowie kwalifikacyjnej warto wysłać do rekrutera podziękowanie na rozmowę. Dzięki temu zyskuje się ekspercki i profesjonalny wizerunek.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu