https://strefabiznesu.pl
reklama

Ceny 2020 - papier toaletowy. Różnice cen w sklepach wynoszą nawet 80 proc. Gdzie i jak kupować najtaniej? [9.10.2020]

Zbigniew Biskupski
Opracowanie:
Polacy mogą sporo zaoszczędzić na tym produkcie. Wystarczy kupować głównie 6-paki i obserwować ich ceny pomiędzy największymi sieciami.
Polacy mogą sporo zaoszczędzić na tym produkcie. Wystarczy kupować głównie 6-paki i obserwować ich ceny pomiędzy największymi sieciami. Andrzej Banaś / Polska Press
Z analizy wynika również, że średnio ten asortyment jest najtańszy w woj. warmińsko-mazurskim (1,05 zł za rolkę), podkarpackim (1,06 zł) i kujawsko-pomorskim (1,08 zł za rolkę). Z kolei najdrożej jest w opolskim i zachodnio-pomorskim (po 1,15 zł), a także pomorskim i dolnośląskim (po 1,14 zł za rolkę). W skali kraju różnica wynosi 9 proc.

Z ogólnopolskiej analizy cen detalicznych, wykonanej przez Hiper-Com Poland i Grupę AdRetail, wynika, że Polacy kupują papier toaletowy najtaniej w dyskontach, a najdrożej – w sieciach cash&carry. Różnica wynosi 41 proc.. Z raportu wychodzi też na to, że największe rozbieżności cenowe sięgają aż 80 proc. i dotyczą tzw. 6-paków. Z kolei patrząc na województwa, widać, że najtaniej jest w warmińsko-mazurskim, a najdrożej – w opolskim i zachodnio-pomorskim. Różnica między nimi jest na poziomie 9 proc..
Najtańszy papier toaletowy konsumenci kupują w dyskontach (średnio 0,76 zł za rolkę).

Najdroższy papier toaletowy jest w woj. opolskim. Najtańszy w woj. warmińsko-mazurskim i podkarpackim

Z kolei najdrożej jest w sieciach typu cash&carry (1,29 zł). W środku zestawienia są sklepy convenience (1,03 zł), hipermarkety (1,05 zł) i supermarkety (1,13 zł za rolkę). Różnica pomiędzy najtańszym i najdroższym formatem wynosi 41 proc.. Zdaniem Karola Kamińskiego z Grupy AdRetail, jest ona dość spora. Natomiast dyskonty mogą oferować klientom najniższe ceny, bo mają największą siłę zakupową w Polsce. Ponadto zależy im na tym, by uchodzić za najtańsze sklepy.

Dyskonty upłynniają zapasy

– W czasie pandemii towary pierwszej potrzeby stały się najważniejsze z punktu widzenia konsumenta. W tym okresie dyskonty najaktywniej działały na rynku i sprowadzały najwięcej takich produktów. Zrobione zapasy w znacznym stopniu mogły wpływać na ich ceny w późniejszych miesiącach – mówi Hubert Majkowski z agencji analityczno-badawczej Hiper-Com Poland.
Patrząc na wahania cen między poszczególnymi opakowaniami, można zauważyć, że największe różnice dotyczą 6-paków. Wynoszą one aż 79 proc. Najtaniej jest w sieciach typu convenience (0,64 zł za rolkę), a najdrożej – w cash&carry (3,10 zł).
Średnie opakowania są wygodne w zakupie. Dlatego sieci stawiają na ich promocje, mocno rywalizując ze sobą. I w tym przypadku dyskonty wcale nie są już najtańsze, a prym wiodą sklepy convenience. Polacy mogą sporo zaoszczędzić na tym produkcie. Wystarczy kupować głównie 6-paki i obserwować ich ceny pomiędzy największymi sieciami – radzi Karol Kamiński.
W przypadku 8-paków różnica jest na poziomie 23 proc.. Najtaniej jest w dyskontach (0,76 zł za rolkę), a najdrożej w supermarketach (0,99 zł). Z kolei paczki po 4 szt. odnotowały rozbieżność na poziomie 18 proc.. Najniższe ceny są w sieciach cash&carry (1,65 zł), a najwyższe – w supermarketach (2,01 zł za rolkę).

Dobry do promocji

– Powierzchnia sieci typu convenience jest dość mała w stosunku do innych formatów. W związku z tym naturalnie są tam bardziej popularne małe opakowania. Walka z innymi kanałami na promocje produktów podstawowej potrzeby też może wpływać na ceny – podkreśla Hubert Majkowski.
Z analizy wynika również, że średnio ten asortyment jest najtańszy w woj. warmińsko-mazurskim (1,05 zł za rolkę), podkarpackim (1,06 zł) i kujawsko-pomorskim (1,08 zł za rolkę). Z kolei najdrożej jest w opolskim i zachodnio-pomorskim (po 1,15 zł), a także pomorskim i dolnośląskim (po 1,14 zł za rolkę). W skali kraju różnica wynosi 9 proc.
– Chodzi o regionalne polityki cenowe sieci handlowych. 9 proc. różnicy to nie jest dużo, zważywszy na różne nasycenie centrami dystrybucyjnymi, koszty dostawy, nierówny poziom wynagrodzeń oraz zróżnicowaną strukturę produktów najlepiej rotujących – komentuje dr Maria Andrzej Faliński, wieloletni obserwator rynku retailowego.
Z kolei Gabriela Broda z Velvet CARE zaznacza, że konsumenci nie powinni opierać się tylko na analizie cenowej liczby rolek w paczce. Mają szeroki wybór papierów toaletowych, które różnią się między sobą m.in. surowcem. Może nim być np. biała bibułka tissue lub makulatura. Na rynku dostępne są papiery toaletowe 2-, 3- oraz 4-warstwowe o nieidentycznej długości rolki. I wszystkie te elementy wpływają na finalną cenę produktu.
Natomiast artykuły zawierające 6 rolek są mało popularne.

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Analizę wykonali eksperci z agencji badawczo-analitycznej Hiper-Com Poland oraz Grupy AdRetail. Porównano średnie ceny detaliczne w promocji papieru toaletowego z okresu od 1 stycznia do 31 sierpnia 2020 roku. Zostały one sprawdzone na opakowaniach zbiorczych, pakowanych po 4, 6 i 8 szt. W sumie przeanalizowano ponad 1,2 tys. akcji promocyjnych i 1 tys. gazetek handlowych we wszystkich dostępnych na rynku dyskontach, hipermarketach, supermarketach, sieciach convenience i cash&carry.

Źródło: MondayNews

Chcesz być szybko i dobrze poinformowany w sprawie pieniędzy: zarabiania, oszczędzania, wydawania, inwestowania? Zapewniamy szybkie informacje, analizy i porady ekspertów. Kliknij w ten tekst i polub nas na Facebooku! Wtedy wszystkie godne Twojej uwagi nowości i porady znajdziesz na swojej osi czasu bez zbędnego szukania. Naprawdę warto!

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Deweloperzy będą musieli ujawniać ceny mieszkań, jest decyzja prezydenta

Deweloperzy będą musieli ujawniać ceny mieszkań, jest decyzja prezydenta

Rynek akcji kończy tydzień na minusie. W centrum uwagi był Allegro

Rynek akcji kończy tydzień na minusie. W centrum uwagi był Allegro

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu