https://strefabiznesu.pl
reklama

Coraz więcej przejść dla zwierząt na polskich drogach

Maciej Badowski
Opracowanie:
Spośród przejść dla zwierząt dużych i średnich 1202 stanowią tzw. konstrukcje dolne, a 226 - górne.
Spośród przejść dla zwierząt dużych i średnich 1202 stanowią tzw. konstrukcje dolne, a 226 - górne. GDDKiA
Na drogach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz koncesjonariuszy powstało 5624 przejść dla zwierząt. Wśród nich znajdują się zarówno przejścia dla dużych ssaków, jak i przepusty dla mniejszych zwierząt, takich jak płazy czy nietoperze.

Spis treści

Infrastruktura dla zwierząt. Dolne i górne przejścia

GDDKiA informuje, że spośród przejść dla zwierząt dużych i średnich, 1202 to konstrukcje dolne, a 226 to konstrukcje górne. – Te ostatnie to duże obiekty inżynierskie nad autostradami lub drogami ekspresowymi, odpowiednio zaaranżowane, aby umożliwić zwierzętom przejście na drugą stronę drogi szybkiego ruchu – wskazano w komunikacie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Każdy nowo budowany odcinek autostrady lub drogi ekspresowej powstaje na podstawie decyzji środowiskowej, która określa lokalizację i typ infrastruktury ochrony środowiska. Uwzględnia ona przejścia dla zwierząt oraz działania naprawcze i kompensacyjne. Wybór rodzaju przejścia zależy od ukształtowania terenu i przebiegu drogi, a także od gatunków zwierząt zamieszkujących dany obszar.

Budowa przejść dla zwierząt jest kosztowna, ale niezbędna dla ochrony przyrody

Można przyjąć, że średni koszt realizacji wszystkich urządzeń ochrony środowiska (przejść dla zwierząt, ogrodzeń drogowych i herpetologicznych, systemu odwodnienia i ekranów przeciwhałasowych), to ok. 11 proc. łącznych kosztów budowy dróg szybkiego ruchu. Przy czym sam koszt przejść dla zwierząt stanowi ponad 6,5 proc. Z analizy dostępny danych wynika, że średni koszt górnego przejścia dla zwierząt to ok. 11 mln zł – podała GDDKiA.

Strefa Ekologii - artykuły

Przykładem zaawansowanej konstrukcji jest przejście nad odcinkiem drogi ekspresowej S5 na północ od Bydgoszczy. W okolicy Borówna powstało górne przejście o imponujących wymiarach, które umożliwia bezpieczną migrację zwierząt nad wieloma pasami ruchu.

Specjalne rozwiązania dla nietoperzy

Nietoperze, jako jedne z bardziej wymagających gatunków, również znalazły swoje miejsce w planach GDDKiA. Nad dwoma odcinkami dróg ekspresowych zainstalowano specjalne bramownice. – Wcześniej podobne rozwiązanie testowano jedynie w Anglii, ale tam bramownicę zbudowano nad zwykłą, a nie nad wielopasmową, dwujezdniową drogą – podkreśliła GDDKiA.

Bramownice te, ulokowane w miejscach przecięcia szlaków migracyjnych nietoperzy z drogami, mają za zadanie skłonić te zwierzęta do zwiększenia pułapu lotu, co pozwala im bezpiecznie przelatywać nad drogą.

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

GDDKiA stale monitoruje skuteczność przejść dla zwierząt, a wyniki są obiecujące.

Widać to na zdjęciach i filmach, które zamieszczamy w mediach społecznościowych. Np. fotopułapka umieszczona na przejściu nad drogą ekspresową S61, zarejestrowała przejście rysia. To skryte i rzadko występujące zwierzę trudno jest zaobserwować, a tym bardziej zarejestrować za pomocą kamery – zaznaczono.

W wyjątkowych sytuacjach, takich jak rozprzestrzenianie się afrykańskiego pomoru świń, przejścia mogą być modyfikowane, aby ograniczyć migrację dzików i zapobiec rozprzestrzenianiu się wirusa.

GDDKiA apeluje do kierowców o czujność i zgłaszanie przypadków obecności dzikich zwierząt na drogach. W okolicach węzłów mogą pojawiać się dzikie zwierzęta lub zabłąkane psy, co wymaga szybkiej reakcji.

źródło: PAP

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Rząd rozważa miliardowe wsparcie dla huty w Dąbrowie Górniczej

Rząd rozważa miliardowe wsparcie dla huty w Dąbrowie Górniczej

Sztuczna inteligencja ma przyspieszyć sądy i administrację

Sztuczna inteligencja ma przyspieszyć sądy i administrację

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu