Firmy będą podnosić ceny w 2025 roku. Główny winowajca jest znany

Eryk Kołodziejek
Wojna w Ukrainie oraz kryzys energetyczny przyczyniają się do wzrostu cen energii i transportu, co z kolei zwiększa koszty produkcji i realizacji usług.
Wojna w Ukrainie oraz kryzys energetyczny przyczyniają się do wzrostu cen energii i transportu, co z kolei zwiększa koszty produkcji i realizacji usług. Szymon Starnawski
Według najnowszego raportu Grant Thornton, 57% średnich i dużych przedsiębiorstw w Polsce planuje podnieść ceny w 2025 roku. To spadek o 8 punktów procentowych w porównaniu z rokiem ubiegłym. Wysokie koszty energii pozostają jednak kluczowym wyzwaniem dla 74% firm, to największa przeszkoda na drodze ich rozwój.

Spis treści

Plany cenowe polskich firm

Zgodnie z wynikami badania, w ciągu najbliższych 12 miesięcy, 57% średnich i dużych firm w Polsce zamierza zwiększyć ceny swoich produktów i usług, podczas gdy jedynie 3% planuje ich obniżenie. Wskaźnik netto, który oblicza się jako różnicę między odsetkiem firm planujących podwyżki a tymi, które planują obniżki, wynosi 53 punkty procentowe. Choć jest to najniższy wynik od czterech lat, nadal pozostaje on zaskakująco wysoki, zwłaszcza biorąc pod uwagę spadek inflacji w ostatnim roku.

Badanie ujawnia, że większość firm planuje podwyżki w przedziale 5-10%, a co dziewiąta firma rozważa jeszcze większe wzrosty cen. Najwięcej przedsiębiorstw zamierza zwiększyć ceny o 5-7%, podczas gdy 19% planuje podwyżki w zakresie 8-10%. Dodatkowo, 9% firm deklaruje podwyżki w przedziale 11-25%. O drobnych podwyżkach, nieprzekraczających 4%, myśli 23% firm, z czego 21% planuje wzrosty w przedziale 3-4%.

Polska na tle innych krajów

Raport podkreśla, że Polska nie wyróżnia się na tle innych gospodarek pod względem skłonności firm do podnoszenia cen. Badanie International Business Report, przeprowadzone przez Grant Thornton International, pokazuje, że w 15 z 29 badanych krajów odsetek firm planujących podwyżki jest wyższy niż w Polsce. Najwyższe wyniki odnotowano w Turcji (76%), Nigerii (73%), Indonezji (72%) i Irlandii (72%).

Autorzy raportu wskazują, że stała tendencja do podnoszenia cen wynika z kilku nakładających się procesów. Wojna w Ukrainie oraz kryzys energetyczny przyczyniają się do wzrostu cen energii i transportu, co z kolei zwiększa koszty produkcji i realizacji usług.

Wyzwania dla przedsiębiorstw

Z badania wynika, że 74% średnich i dużych firm postrzega wysokie koszty energii jako "silną" lub "bardzo silną" barierę w rozwoju. Dodatkowo, rosnąca presja ze strony pracowników na podwyżki płac stanowi istotne wyzwanie dla 81% ankietowanych firm. Pomimo tego, dzięki dynamicznemu wzrostowi płac oraz transferom socjalnym, popyt konsumpcyjny na rynku utrzymuje się na wysokim poziomie.

Prognozy wskazują na wzrost inflacji w Polsce w 2025 roku do średniorocznego poziomu 5,1%, co oznacza wzrost o około 1,5 punktu procentowego w porównaniu z bieżącym rokiem. Wyniki badania sugerują, że wzrost ten może być nawet większy.

Metodologia badania

Badanie jest corocznie przeprowadzane wśród 10 tysięcy właścicieli lub członków zarządów średnich i dużych przedsiębiorstw na całym świecie. W Polsce od 2020 roku badanie realizowane jest przez firmę Biostat wśród właścicieli i członków zarządów 100 średnich i dużych przedsiębiorstw. Ostatnia edycja badania miała miejsce w grudniu 2024 roku.

Grant Thornton to międzynarodowa organizacja audytorsko-doradcza, założona w 1904 roku, działająca w 147 krajach. W Polsce obecna jest od 1993 roku, zatrudniając ponad 1000 osób.

Źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu