Gigantyczna inwestycja na Pomorzu coraz bliżej finiszu. Wygląda imponująco

Maciej Badowski
Inwestycja rozpoczęła się pod koniec 2022 roku, a pełna funkcjonalność nowego terminalu T3 planowana jest na drugą połowę 2025 roku
Inwestycja rozpoczęła się pod koniec 2022 roku, a pełna funkcjonalność nowego terminalu T3 planowana jest na drugą połowę 2025 roku Przemek Swiderski
W drugiej połowie przyszłego roku zakończy się rozbudowa terminalu kontenerowego w Gdańsku, co znacząco zwiększy jego zdolność przeładunkową. Po zakończeniu inwestycji, zdolność przeładunkowa wzrośnie z obecnych 3 mln TEU do 4,5 mln TEU rocznie. Koszt tej rozbudowy wynosi około 2 miliardy złotych. Inwestycja ta ma kluczowe znaczenie dla rozwoju portu oraz całego regionu, a także dla polskiej gospodarki.

Postęp prac budowlanych

Inwestycja rozpoczęła się pod koniec 2022 roku, a pełna funkcjonalność nowego terminalu T3 planowana jest na drugą połowę 2025 roku. Pierwszy etap budowy obejmował przygotowanie placów i infrastruktury do składowania kontenerów.

– Pierwszy etap budowy, obejmujący przygotowanie części placów i infrastruktury do składowania kontenerów, został zakończony. W całości został wykonany oczep nabrzeża głównego wraz z belką odlądową na odcinku 717 metrów. Oba te elementy stanowią fundament, na którym będą poruszać się dźwigi nabrzeżowe typu Ship to Shore (STS) – wskazał Charles Baker.

Nawierzchnia została ułożona na 500 metrach nabrzeża oraz w sześciu z czternastu sektorów kontenerowych, gdzie będą pracować półautomatyczne suwnice RMG. Prace hydrotechniczne i instalacyjne są prowadzone równolegle, co jest niezbędne do pełnej operacyjności infrastruktury.

– Równolegle prowadzone są prace hydrotechniczne i instalacyjne, niezbędne do pełnej operacyjności infrastruktury. Zakończenie budowy planowane jest na 2025 rok – dodał.

Nowoczesna infrastruktura i zwiększona zdolność przeładunkowa

Po zakończeniu budowy, Baltic Hub będzie dysponować nowoczesnym terminalem o zdolności przeładunkowej 4,5 miliona TEU rocznie. Terminal będzie wyposażony w najnowocześniejszy sprzęt, w tym 21 suwnic STS oraz 74 suwnice placowe.

– Dodajmy do tego istniejące siedem torów kolejowych, każdy o długości 750 metrów, tworzących nowoczesną bocznicę o łącznej długości 5,25 km, oraz zautomatyzowany kompleks bram dla samochodów ciężarowych. Dzięki tym możliwościom Baltic Hub stanie się jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie – wskazał dyrektor generalny Baltic Hub.

Wpływ na środowisko i lokalną społeczność

Budowa terminalu T3 jest realizowana z poszanowaniem otaczającego środowiska oraz w dialogu z lokalną społecznością. Terminal jest budowany na wodzie, co oznacza, że portowy charakter krajobrazu nie ulegnie zmianie.

Terminal T3 jest rozszerzeniem istniejącego terminalu T1 i budowany jest całkowicie na wodzie. Oznacza to, że typowy portowy charakter krajobrazu nie ulegnie zmianie, ponieważ już istnieje – stwierdził Baker.

Prowadzone pomiary wskazują, że działalność terminalu nie przekroczy dopuszczalnych norm hałasu, co jest istotne dla mieszkańców okolicznych dzielnic.

– Naszymi celami są poszanowanie otaczającego środowiska, dialog z lokalną społecznością oraz tworzenie innowacyjnych rozwiązań, które wpływają na środowisko nie tylko w kontekście gospodarczym. Jesteśmy w stałym kontakcie z radami sąsiadujących dzielnic oraz miastem w kontekście rozwoju naszego terminalu – podkreślił.

Znaczenie dla polskiej gospodarki

Baltic Hub odgrywa kluczową rolę w polskiej gospodarce, zarówno na poziomie regionalnym, jak i krajowym. Terminal korzysta z usług i dostaw od tysięcy małych, średnich i dużych firm w Polsce, co przyczynia się do wzrostu gospodarczego.

– Baltic Hub odgrywa kluczową rolę w polskiej gospodarce na poziomie regionalnym i krajowym (...) Jako wiarygodny partner biznesowy i duże przedsiębiorstwo korzystamy z usług i dostaw od tysięcy małych, średnich i dużych firm w Polsce. Nasz sukces to także ich sukces – ocenił.

Koszt budowy terminalu T3 wynosi około 2 miliardy złotych i jest finansowany ze środków pozyskanych od zewnętrznych kredytodawców. Baltic Hub, uruchomiony w 2007 roku jako DCT Gdańsk, obecnie posiada zdolność przeładunkową do 3 milionów TEU rocznie. W 2023 roku terminal obsłużył 2,05 miliona TEU, zatrudniając ponad 1,4 tysiąca osób.

źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu