Postęp prac budowlanych
Inwestycja rozpoczęła się pod koniec 2022 roku, a pełna funkcjonalność nowego terminalu T3 planowana jest na drugą połowę 2025 roku. Pierwszy etap budowy obejmował przygotowanie placów i infrastruktury do składowania kontenerów.
– Pierwszy etap budowy, obejmujący przygotowanie części placów i infrastruktury do składowania kontenerów, został zakończony. W całości został wykonany oczep nabrzeża głównego wraz z belką odlądową na odcinku 717 metrów. Oba te elementy stanowią fundament, na którym będą poruszać się dźwigi nabrzeżowe typu Ship to Shore (STS) – wskazał Charles Baker.
Nawierzchnia została ułożona na 500 metrach nabrzeża oraz w sześciu z czternastu sektorów kontenerowych, gdzie będą pracować półautomatyczne suwnice RMG. Prace hydrotechniczne i instalacyjne są prowadzone równolegle, co jest niezbędne do pełnej operacyjności infrastruktury.
– Równolegle prowadzone są prace hydrotechniczne i instalacyjne, niezbędne do pełnej operacyjności infrastruktury. Zakończenie budowy planowane jest na 2025 rok – dodał.
Nowoczesna infrastruktura i zwiększona zdolność przeładunkowa
Po zakończeniu budowy, Baltic Hub będzie dysponować nowoczesnym terminalem o zdolności przeładunkowej 4,5 miliona TEU rocznie. Terminal będzie wyposażony w najnowocześniejszy sprzęt, w tym 21 suwnic STS oraz 74 suwnice placowe.
– Dodajmy do tego istniejące siedem torów kolejowych, każdy o długości 750 metrów, tworzących nowoczesną bocznicę o łącznej długości 5,25 km, oraz zautomatyzowany kompleks bram dla samochodów ciężarowych. Dzięki tym możliwościom Baltic Hub stanie się jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie – wskazał dyrektor generalny Baltic Hub.
Wpływ na środowisko i lokalną społeczność
Budowa terminalu T3 jest realizowana z poszanowaniem otaczającego środowiska oraz w dialogu z lokalną społecznością. Terminal jest budowany na wodzie, co oznacza, że portowy charakter krajobrazu nie ulegnie zmianie.
– Terminal T3 jest rozszerzeniem istniejącego terminalu T1 i budowany jest całkowicie na wodzie. Oznacza to, że typowy portowy charakter krajobrazu nie ulegnie zmianie, ponieważ już istnieje – stwierdził Baker.
Prowadzone pomiary wskazują, że działalność terminalu nie przekroczy dopuszczalnych norm hałasu, co jest istotne dla mieszkańców okolicznych dzielnic.
– Naszymi celami są poszanowanie otaczającego środowiska, dialog z lokalną społecznością oraz tworzenie innowacyjnych rozwiązań, które wpływają na środowisko nie tylko w kontekście gospodarczym. Jesteśmy w stałym kontakcie z radami sąsiadujących dzielnic oraz miastem w kontekście rozwoju naszego terminalu – podkreślił.
Znaczenie dla polskiej gospodarki
Baltic Hub odgrywa kluczową rolę w polskiej gospodarce, zarówno na poziomie regionalnym, jak i krajowym. Terminal korzysta z usług i dostaw od tysięcy małych, średnich i dużych firm w Polsce, co przyczynia się do wzrostu gospodarczego.
– Baltic Hub odgrywa kluczową rolę w polskiej gospodarce na poziomie regionalnym i krajowym (...) Jako wiarygodny partner biznesowy i duże przedsiębiorstwo korzystamy z usług i dostaw od tysięcy małych, średnich i dużych firm w Polsce. Nasz sukces to także ich sukces – ocenił.
Koszt budowy terminalu T3 wynosi około 2 miliardy złotych i jest finansowany ze środków pozyskanych od zewnętrznych kredytodawców. Baltic Hub, uruchomiony w 2007 roku jako DCT Gdańsk, obecnie posiada zdolność przeładunkową do 3 milionów TEU rocznie. W 2023 roku terminal obsłużył 2,05 miliona TEU, zatrudniając ponad 1,4 tysiąca osób.
źródło: PAP
