Ile za zabawki przed Dniem Dziecka 2022. Sklepy podnoszą ceny w maju i grudniu, a dodatkowo przez inflację płacimy nawet połowę drożej

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
W maju i w grudniu ceny zabawek potrafią być wyższe nawet o połowę - i to nie tylko ze względu na inflację. By prezent na Dzień Dziecka był okazały i nie zrujnował portfela, najlepiej kupić go już w styczniu albo pod koniec czerwca.
W maju i w grudniu ceny zabawek potrafią być wyższe nawet o połowę - i to nie tylko ze względu na inflację. By prezent na Dzień Dziecka był okazały i nie zrujnował portfela, najlepiej kupić go już w styczniu albo pod koniec czerwca. Szymon Starnawski /Polska Press
Dzień Dziecka to czas żniw dla sprzedawców i producentów z tej branży. Tylko przed świętami Bożego Narodzenia kupujemy w Polsce więcej zabawek niż pod koniec maja. Wszechobecna inflacja dotknęła również ten segment gospodarki. Sprawdziliśmy, o ile wzrosły ceny w porównaniu z zeszłym rokiem.

Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego w Polsce sprzedaje się od 75 do 100 mln zabawek rocznie. Średnia cena zabawki waha się od 30 do 40 zł.

W serwisie Skąpiec wśród najpopularniejszych zabawek znajdziemy:

  • Interaktywną wydrę Fisher Price, której cena z 70 zł w ostatnich dniach podskoczyła do 105 zł.
  • Lalkę Donatina, która rok temu kosztowała 100 zł, w Święta Bożego Narodzenia podrożała dwukrotnie i ten poziom utrzymała aż do połowy maja, gdy cena spadła do 115 zł.
  • Warsztat samochodowy Trefl Tut Tut, którego cena wzrosła od czerwca 2021 r. ze 110 zł do 178 zł.
  • I tylko gra planszowa Trefl 5 Sekund utrzymała cenę sprzed roku, która wynosi 60 zł.

Wśród najpopularniejszych zabawek na portalu Ceneo królują przeceny:

Wojciech Kryciak z wOkularach.pl zwraca uwagę, że za niższą ceną idzie rosnąca popularność, co musimy mieć na uwadze interpretując spadki cen najpopularniejszych zabawek na portalu Ceneo.

– Na uwagę zasługuje stabilność cen gier planszowych, które przeżywają teraz prawdziwy boom. Wiele z tych gier produkują polscy wydawcy, więc problemy z dostawami są łagodniejsze – mówi Kyciak i dodaje: – Rzeczywiste odbicie inflacji znajdziemy w droższych zabawkach, składających się z wielu elementów. Problem pojawia się choćby w momencie, gdy trzeba zdobyć odpowiednie komponenty, które dostępne są tylko w określonych regionach.

Promocje na Dzień Dziecka w supermarketach: czy ceny są niższe?

Sklepy stacjonarne na majowy wzrost zapotrzebowania odpowiadają promocjami.

– Sklepy stacjonarne promocjami wywierają presję na sprzedawców online, pokazując w gazetkach naprawdę imponujące obniżki, które jednak bledną po zajrzeniu do internetowej porównywarki cen – komentuje Wojciech Kyciak. – Tutaj jedyna przewaga na jaką mogą liczyć tradycyjni sprzedawcy to bliskość sklepu i brak kosztów dostawy.

Co wpływa na ceny zabawek?

Pandemiczne problemy z zaopatrzeniem z Chin, skąd pochodzi 80% zabawek świata, skłoniły producentów do zmian. Francuski producent pluszaków Doudou et Compagnie przenosi część produkcji z Chin do Francji. Lego zapowiedziało zainwestowanie miliarda dolarów w fabrykę w Wietnamie. W lipcu 2021 r. wzrost cen spowodowany pandemią ogłosił producent lalek Barbie, firma Mattel.

– Sprawy dodatkowo skomplikowały się parę tygodni temu, bo Chiny pod koniec kwietnia doświadczyły znaczącego wzrostu zachorowań na COVID-19, a wyjątkowo restrykcyjne podejście tamtejszych władz do pandemii paraliżuje produkcję i system dostaw, co sprawi, że ceny zabawek jeszcze wzrosną. To szansa dla naszych producentów – przewiduje Kyciak.

Kupno zabawek: ile wydają rodzice co miesiąc

Według badania firmy analitycznej Gemius zabawki dla dzieci to ósma najpopularniejsza kategoria produktowa w Polsce. Na artykuły dziecięce i zabawki wydajemy średnio 149 zł miesięcznie, a 41% z nas kupiło przynajmniej jedną zabawkę w ciągu miesiąca.

Według porównywarki Cenowarka, poza planszówkami, najpopularniejsze produkty w kategorii zabawki głównie drożały:
Co drożało a co taniało, dowiesz się klikając w ten tekst.

Raport firmy monitorującej rynek e-commerce Dealavo z 2021 r. wskazuje, że internauci najmniej interesują się zakupami zabawek w okresie od czerwca do października, zaś najbardziej w listopadzie i grudniu.

- W naszym sklepie internetowym od lat zauważamy wzrost popularności młodzieżowych modeli okularów przeciwsłonecznych, a kumulacja następuje właśnie przed czerwcem - mówi Wojciech Kyciak prezes firmy Bezokularow.pl S.A.

Prezenty dla dzieci: jakie są najpopularniejsze marki wśród Polaków

Najczęściej szukamy produktów firm LEGO, Funko, Schleich i Simba. W reakcji na popyt sprzedawcy zmieniają ceny - według RMD Research zabawki najdroższe są w grudniu i maju, gdy kupujemy prezenty na Święta Bożego Narodzenia i Dzień Dziecka. Tuż po tych świętach, czyli w styczniu, lutym i czerwcu, zabawki są najtańsze.

Ze wszystkich produktów dla dzieci najbardziej stabilna w ciągu roku jest cena gier planszowych. Według Dealavo największa dostępność zabawek jest na platformach Google Shopping i Allegro, zaś najniższe ceny na Ceneo i Google Shopping. Najgorzej pod względem dostępności i ceny produktów wypadają Empik i Amazon.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu