Jak wynika z międzynarodowego badania Randstad Employer Brand Research dwie trzecie polskich pracowników uważa, że istotnym aspektem atrakcyjnego miejsca zatrudnienia jest przyjazna atmosfera w pracy, a co czwarty polski zatrudniony uważa, że pracodawcy powinni brać czynny udział w zapewnianiu dobrostanu pracowników.
– Co roku przygotowujemy zestawienie, w którym przyglądamy się cechom idealnego pracodawcy, czyli takiego, który będzie poostrzegany przez pracowników jako atrakcyjny, który będzie posiadał umiejętność przyciągania nowych kandydatów do firmy, ale także zatrzymywania tych talentów w organizacjach – tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Mateusz żydek, Randstad Polska.
Wynagrodzenie głównym magnesem
Jak się okazuje, wynagrodzenie jest tym głównym magnesem i to się nie zmienia od lat. Jak tłumaczy ekspert, „ten magnes” w przypadku polskiego rynku pracy jest nawet silniejszy niż w Zachodniej Europie. Jego zdaniem może to wynikać z gonienia tych wynagrodzeń w Zachodniej Europie i ten czynnik wciąż będzie miał duże znaczenie.
– Zresztą tak jak dla Polski, ma duże znaczenie dla innych krajów naszego regionu – mówi. – Czy to z Czech, czy z Węgier. To są dokładnie te same czynniki na czele i tak silne oddziaływanie – dodaje.
Dobra atmosfera w pracy coraz ważniejsza
Jednocześnie podkreśla, jak przyjrzymy się dokładniej, to okazuje się, że czynniki związane z dobrą atmosferą w miejscu pracy, z tym jak się czujemy w tym miejscu, są traktowane niemal na równi, jak wynagrodzenie.
– Przyjazna atmosfera w pracy, to czy spędzamy tam dobrze czas, czy mamy fajny i zgrany zespół, czy praca stanowi dla nas przyjemność, czy znajdujemy przerwę na kawę ze znajomymi właśnie z miejsca zatrudnienia, czy wręcz możemy zawiązać tam nowe przyjaźnie, stanowią takie elementy, które wpływają też na to jak postrzegamy pracodawcę – wymienia.
Żydek podkreśla, że to właśnie pracodawca odpowiada za tworzenie kultury w firmie i okazuje się, że ten czynnik jest znacznie ważniejszy w przypadku polskich pracowników, niż w przypadku pozostałych Europejczyków.
– Wynika to z takiej relacyjności, która jest charakterystyczna dla naszego społeczeństwa, a także dla naszych relacji w miejscu pracy. My lubimy budować te przyjaźnie – mówi. – Bardzo często te przyjaźnie stanowią na tyle silny bodziec, że zostajemy dłużej z danym pracodawcą, nawet jeśli coś nie do końca nam u niego odpowiada, ponieważ trudno nam się rozstać ze znajomymi z pracy- dodaje.
Równowaga między życiem zawodowym i prywatnym
Kolejnym czynnikiem, który wyraźnie widać, że ma ogromne znaczenie z perspektywy polskich pracowników i od wielu lat zyskuje na znaczeniu, to równowaga między życiem zawodowym a prywatnym.
– Można powiedzieć, że na nowo odkrywamy, że istnieje życie poza pracą, które jest bardzo istotne. Dlatego tak ważne jest zachowanie odpowiedniego balansu pomiędzy tymi dwoma elementami – wyjaśnia Żydek.
Oczywiście, jak tłumaczy ekspert, pojawiają się pewne różnice w postrzeganiu tych aspektów przez rożne grupy pracowników, przede wszystkim wiekowe.
– Widzimy, że w przypadku pokolenia „Z”, które w tej chwili wchodzi na rynek pracy, obserwujemy w zasadzie zrównanie się czynników związanych z wynagrodzeniem oraz przyjazną atmosferą w miejscu pracy – tłumaczy.
– To może stanowić podpowiedź dla pracodawców, którzy chcą pozyskiwać to nowe pokolenie, że nie tylko wynagrodzeniem możemy przekonać tych młodych ludzi, ale także dobrą atmosferą – wymienia i dodaje, że chodzi o to podejście do budowania zespołu. – To będą elementy, które będą przyciągały tych młodych ludzi i podkreślanie tych elementów, pokazywanie tej atmosfery będzie tym, co może tego potencjalnego kandydata zachęcić do pracy w danej firmie – podsumowuje.
Punkt widzenia zależy od... wykonywanej pracy
Jak wynika z badania, waga różnych czynników jest zależna od rodzaju wykonywanej pracy. Dla 80 proc. pracowników umysłowych wynagrodzenie i benefity są istotnym kryterium wyboru pracodawcy, a w dalszej kolejności są atmosfera w miejscu pracy (69 proc.), stabilność zatrudnienia (68 proc.), możliwość rozwoju zawodowego (64 proc.) i work-life balance (61 proc.).
Generalnie, dla pracowników fizycznych czynniki te mają nieco mniejsze znaczenie (ok. 5 punktów proc.). Najwyraźniej tę różnicę widać w przypadku możliwości rozwoju i równowagi między życiem zawodowym a prywatnym (10 punktów proc.).