Jak skutecznie rekrutować? Poznaj oczekiwania kandydatów współczesnego rynku pracy. Co powinno znaleźć się w ofercie pracy?

Barbara Wesoła
Jak skutecznie rekrutować? Co powinna zwierać oferta pracy?
Jak skutecznie rekrutować? Co powinna zwierać oferta pracy? GettyImages.com
Rekrutacja najlepszych, właściwych pracowników to kluczowy moment podczas budowania zespołu na każdym szczeblu organizacji. Zmotywowani i zadowoleni pracownicy są lojalni wobec firmy, a ich życie zawodowe spełnia ich oczekiwania i daje satysfakcję, potrzebną do ogólnego dobrostanu i tym samym, bardziej efektywnej pracy. Jak zatem skutecznie zatrudniać? Co zrobić, aby zainteresować firmą odpowiednich kandydatów i tym samym skrócić rekrutację?

Spis treści

Kompletne ogłoszenie rekrutacyjne. Co powinna zawierać skuteczna oferta pracy?

Badania przeprowadzone przez Michael Page potwierdzają, że poprawne ogłoszenie o rekrutacji do klucz do sukcesu.

Firma sprawdziła, w jaki sposób pracownicy reagują na oferty zatrudnienia. Okazuje się, że w dobie powszechnego home office kandydaci nadal w pierwszej kolejności zwracają uwagę na lokalizację firmy, ale nie tylko. Zależy im, aby w ogłoszeniu o pracę była podana:

  • lokalizacja pracodawcy – to ważne dla 59 proc. ankietowanych,
  • typ umowy – 47 proc.,
  • nazwa stanowiska – 44 proc. głosów,
  • wynagrodzenie – 37 proc. głosów,
  • nazwa firmy – 19 proc. odpowiedzi,
  • data publikacji oferty – 18 proc.

– Mimo popularności home office, aż 6 na 10 respondentów, przeglądając ofertę pracy, w pierwszej kolejności zwraca uwagę na adres potencjalnego pracodawcy. Oznacza to, że kandydatom zależy na dobrze skomunikowanej, a często także prestiżowej lokalizacji. Możemy przypuszczać, że dla wielu osób praca zdalna jest bardzo wygodną alternatywą, ale czasami warunki domowe nie są w stanie zastąpić nam udogodnień nowoczesnego i komfortowego biura, z którego wiele osób chciałoby nadal korzystać. Pracodawcy, którzy zaoferują kandydatom rozwiązanie hybrydowe z pewnością zyskają na atrakcyjności na rynku pracy – wyjaśnia Jacek Łuć z firmy rekrutacyjnej Michael Page.

Z przeprowadzonego przez firmę Michael Page badania, wyciągnięto także wnioski, czego brakuje w ofertach pracy i może to wpływać na szybką selekcję ofert wśród kandydatów.

– Symptomem trudnego rynku pracy są rotujący i coraz bardziej wymagający pracownicy, co potwierdzają również wyniki naszego badania. Kandydaci uważnie przeglądają i analizują oferty zatrudnienia – aż 68 proc. z nich przyznaje, że dokładnie zapoznaje się z całością ogłoszenia. Pozostali czytają wybrane elementy oferty. Oznacza to, że niemal każde słowo ma znaczenie i stanowi istotny nośnik informacji, których poszukują pracownicy – dodaje Jacek Łuć.

Skuteczne ogłoszenie o prace powinno zawierać:

  • lokalizację pracodawcy, nazwę firmy i stanowiska,
  • informację o poziomie stanowiska i widełkach płacowych (uważa tak 87 proc. pytanych),
  • informacje o kulturze organizacyjnej firmy, czyli o zasadach i wartościach, którymi kieruje się dane przedsiębiorstwo (uważa tak aż 89 proc. badanych),
  • pakiet benefitów pozapłacowych (69 proc.),
  • opis oczekiwanych kwalifikacji.

Wizerunek pracodawcy w sieci ma znaczenie

Kandydaci, poszukując informacji na temat przyszłego pracodawcy, korzystają z opinii zamieszczanych w Internecie. Co ciekawe, około jedna trzecia (34 proc.) respondentów starała się skontaktować z obecnymi lub byłymi pracownikami, aby zdobyć wewnętrzne informacje o potencjalnym pracodawcy.

– Nasze badania pokazują, że zdecydowana większość ankietowanych nie poprzestaje na analizie samego ogłoszenia o pracę. Aż 92 proc. z nich odwiedza stronę internetową pracodawcy, co również ma wpływ na ocenę potencjalnego miejsca pracy. Mniejszy odsetek (63 proc.) poszukuje informacji na profilach społecznościowych organizacji. Wszystko to pokazuje, że aby pozyskiwać najlepsze talenty, warto zadbać o dobry wizerunek organizacji w sieci – mówi Jacek Łuć z Michael Page.

Kandydaci przeprowadzają swój własny research trafiając również na bezpośrednie strony pracodawcy.

– Zakładka „Kariera” to swego rodzaju wizytówka, od której jakości może zależeć to, czy organizacja wykorzysta szansę na pozyskanie osób o szukanych kompetencjach, czy ją straci. – podkreśla Katarzyna Trzaska z eRecruiter.

Ekspertka zauważa, że niektóre firmy wciąż nie mają świadomości, jaką wartość niesie posiadanie strony poświęconej pracy. Barierą stworzenia atrakcyjnej i skutecznej strony bywa brak czasu, zasobów czy wsparcia ze strony działu IT i marketingu. Te organizacje, które jednak dbają zarówno o szatę graficzną, jak i merytoryczną zawartość swoich zakładek, z pewnością zwiększają potencjał rekrutacyjny i skuteczność prowadzonych działań.

Dlaczego kandydaci odrzucają ogłoszenie i nie aplikują na oferowane w nim stanowisko?

Na odrzucenie oferty wpływa w dużym stopniu jej niekompletność, co świadczy i braku profesjonalizmu ze strony przedsiębiorstwa, a także opis oczekiwanych kwalifikacji. Ponad sześciu na dziesięciu respondentów (61 proc.) nie aplikowało na ofertę, ponieważ czuło, że ich kompetencje są zbyt wysokie lub zbyt niskie na dane stanowisko. Na kolejnych pozycjach znalazła się słaba reputacja firmy (35 proc.) oraz nieadekwatne wynagrodzenie czy pakiet benefitów (33 proc.).

– Oprócz kwestii związanych z wynagrodzeniem, poziomem stanowiska i wymaganymi kwalifikacjami, kandydaci często zwracają uwagę na samą formę ogłoszenia. Ponad 60 proc. ankietowanych stwierdziło, że woli profesjonalny format oferty pracy z dużą liczbą szczegółów. Około 35 proc. podoba się podział ogłoszenia na części, a 33 proc. docenia to, że oferta jest krótka i zwięzła. – zauważa ekspert.

Gdzie kandydaci znajdują oferty pracy?

Cieszące się zaufaniem portale z ofertami pracy, to miejsca, gdzie nie powinno zabraknąć ofert solidnego pracodawcy np.

  • Pracuj.pl,
  • No Fluss Jobs,
  • Linkedin.

Jednocześnie kandydaci nie poprzestają na tym i weryfikują potencjalnego pracodawcę. Jak wspomnieliśmy wcześniej, indywidualna sekcja "Kariera" na stronie firmy ma ogromne znaczenie. To sprawdzona metoda na udaną rekrutację, przetestowana przez największe firmy i organizacje.

– Zakładka kariery Banku Gospodarstwa Krajowego to jedno z kluczowych źródeł pozyskiwania kandydatów do pracy w naszej organizacji. Świadczy o tym fakt, że na przestrzeni ostatniego kwartału to właśnie strona kariery BGK okazała się naszym drugim pod względem liczby pozyskanych aplikacji źródłem i dostarczyła ponad 12 proc. wszystkich otrzymanych aplikacji – mówi Agata Zamara, Starszy Specjalista ds. Rekrutacji i Employer Brandingu w Banku Gospodarstwa Krajowego.

Dzięki pozyskaniu aplikacji za pośrednictwem własnej strony z ofertami pracodawcą ma większą pewność, że wśród kandydatów nie ma przypadkowych osób, tyle te, które mają dokładnie sprecyzowane wyobrażenia o ścieżce kariery i wierzą, że nadają się na dane stanowisko.

Ponadto, jak wynika z raportu „Strona Kariera z perspektywy kandydata” 40 proc. pytanych kandydatów deklaruje, że zdarza im się zaaplikować na kilka różnych ofert jednocześnie do tej samej firmy. Wbrew pozorom nie jest to negatywne zjawisko, a pracodawcy mogą wręcz zyskać na takiej sytuacji. W jaki sposób? Zdaniem ekspertów z eRecruiter większy wybór tak naprawdę pozwala łatwiej dopasować kandydata do charakteru stanowiska.

To, że dana osoba składa życiorys np. do trzech różnych działów, nie musi oznaczać, że jest niezdecydowana i bez pomysłu na siebie — wręcz przeciwnie, może to być oznaka zaangażowania i szerokiego doświadczenia zawodowego, które w czasach przebranżawiania jest coraz częściej spotykanym zjawiskiem.

Dlatego też warto zapewnić kandydatom dostęp do wszystkich aktualnych ofert pracy w jednym miejscu, np. na firmowej stronie, tak by mieli przegląd wakatów i mogli spróbować swoich sił w kilku procesach rekrutacyjnych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu