Spis treści
Naruszenie zobowiązań GATT
Rząd Kanady wyraził zaniepokojenie, że działania podjęte przez USA są sprzeczne z wcześniejszymi zobowiązaniami wynikającymi z General Agreement on Tariffs and Trade (GATT). W swoim wniosku Kanada podkreśliła, że niektóre przepisy zostały naruszone, w tym zasada nienakładania ceł wyższych niż te skonsolidowane w ramach postanowień GATT.
Kanada argumentuje, że wprowadzenie tak wysokich ceł przez USA jest niezgodne z międzynarodowymi umowami handlowymi, które mają na celu ułatwienie wymiany handlowej między krajami. Ottawa podkreśla, że takie działania mogą negatywnie wpłynąć na relacje handlowe między obydwoma państwami oraz na gospodarkę Kanady.
Odniesienie do umowy CUSMA
W swoim wniosku Kanada odniosła się również do umowy o wolnym handlu między Kanadą, USA i Meksykiem, znanej jako CUSMA. W zarządzeniu prezydenckim dotyczącym ceł jest wzmianka, że 25-procentowe cła nie mają zastosowania do części samochodowych korzystających z preferencyjnych warunków CUSMA.
Premier Kanady, Mark Carney, ogłaszając nałożenie ceł odwetowych na samochody z USA, zaznaczył, że pojazdy spełniające warunki CUSMA nie będą objęte kanadyjskimi cłami. Przypomniał również, że zgodnie z CUSMA, przed wprowadzeniem ceł wymagane są dwumiesięczne konsultacje.
Proces konsultacji w ramach WTO
Wniosek Kanady oznacza formalne rozpoczęcie sporu w ramach WTO. W ciągu 60 dni konsultacji obie strony mają możliwość znalezienia rozwiązania bez konieczności odwoływania się do sądu. Proces ten daje szansę na wypracowanie kompromisu, który pozwoli na uniknięcie dalszych napięć handlowych.
Kanada liczy na to, że konsultacje doprowadzą do porozumienia, które będzie korzystne dla obu stron. W przypadku braku porozumienia, sprawa może trafić do sądu arbitrażowego WTO, co może wydłużyć proces rozstrzygania sporu.
Biznes
