Kluczowe znaczenie kolei dla dostaw LPG zimą

Piotr Szymański
Opracowanie:
Wraz z wprowadzeniem embarga, polskie firmy muszą poszukiwać alternatywnych źródeł dostaw LPG.
Wraz z wprowadzeniem embarga, polskie firmy muszą poszukiwać alternatywnych źródeł dostaw LPG. DARIUSZ GDESZ
W obliczu nadchodzącego embarga na LPG z Rosji, Polska Organizacja Gazu Płynnego (POGP) podkreśla znaczenie kolei w zapewnieniu ciągłości dostaw tego surowca w zimowych miesiącach. Pomimo wyzwań, dyrektor POGP, Bartosz Kwiatkowski, jest przekonany, że Polska nie odczuje braków w zaopatrzeniu.

Embargo na LPG z Rosji i jego konsekwencje

20 grudnia 2023 roku wejdzie w życie pełne embargo na dostawy LPG z Rosji. Rok 2023 był okresem przejściowym, który miał przygotować firmy do tej zmiany. Według Polskiej Organizacji Gazu Płynnego, w listopadzie około 25% importu LPG wciąż pochodziło z Rosji. Wartość gazu sprowadzonego z Rosji do września wyniosła 1,76 mld zł, podczas gdy ze Szwecji importowano za 0,88 mld zł.

Wprowadzenie embarga nie oznacza jednak całkowitego wyeliminowania rosyjskiego gazu z polskiego rynku.

- W 2025 r. na polskim rynku pozostanie legalnie pewna pula gazu rosyjskiego, bowiem frakcja butanów o wysokiej czystości nie została objęta embargo - zwrócił uwagę dyrektor generalny Polskiej Organizacji Gazu Płynnego Bartosz Kwiatkowski.

Nowe kierunki dostaw LPG

Wraz z wprowadzeniem embarga, polskie firmy muszą poszukiwać alternatywnych źródeł dostaw LPG.

- W przyszłym roku LPG dotrze do Polski przede wszystkim ze Szwecji, Norwegii, Niemiec, Wlk. Brytanii i USA. W kolejnych latach na rynku europejskim może pojawić się także więcej paliwa z Algierii i Zatoki Perskiej - wskazał Kwiatkowski.

Spółki intensywnie przygotowują się do zmiany kierunków dostaw. Jeden z największych graczy wynajął terminal gazowy w Wilhelmshaven, a inny przejął i reaktywuje infrastrukturę przeładunkową zamrożoną na mocy ustawy sankcyjnej w 2022 roku.

Wyzwania związane z transportem kolejowym

Zdolności transportowe kolei będą kluczowe dla zapewnienia ciągłości dostaw LPG w Polsce.

- Pojawiają się obawy związane z przepustowością kolei, jednak na jednej z podkomisji sejmowych przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury uspokajał, że polskie koleje poradzą sobie z koordynacją działań z niemieckimi i z obsługą zwiększonego ruchu pociągów - przekazał Kwiatkowski.

Optymalne wykorzystanie kolei jest niezbędne, aby sprostać zwiększonemu zapotrzebowaniu na transport LPG.

- W perspektywie najbliższej zimy właśnie optymalne wykorzystanie zdolności transportowych kolei jest najbardziej istotne - ocenił Kwiatkowski.

Wpływ embarga na ceny LPG

Embargo na LPG z Rosji rodzi pytania o przyszłe ceny tego surowca na polskim rynku.

- W styczniu br. autogaz kosztował niecałe 2,90 zł, obecnie średnia cena oscyluje wokół 3,15 zł. Historycznie najwyższe poziomy cen LPG osiągnęły w marcu 2022 r., bezpośrednio po rosyjskiej pełnoskalowej inwazji na Ukrainę – wówczas za litr trzeba było zapłacić 3,80 zł" - przypomniał Kwiatkowski.

Pomimo embarga, ceny LPG nie powinny znacząco wzrosnąć w nadchodzącej zimie.

- Nie spodziewamy się, żeby najbliższej zimy ceny zbliżyły się do tego poziomu - ocenił.

Wnioski z wdrażania sankcji

Doświadczenia z sankcjami nałożonymi na rosyjską ropę naftową mogą być cenne w kontekście LPG.

- Ważna w tym przypadku jest transparentność ze strony służb celnych, w tym precyzyjne określenie, jakie dokumenty dowodzą zgodności sprowadzanego paliwa z zasadami określonymi w rozporządzeniu sankcyjnym - podkreślił rozmówca.

Zwiększenie eksportu ropy do Indii czy Turcji przez Rosję pokazuje, że podobne procesy mogą dotyczyć także gazu płynnego LPG. Dlatego kluczowa jest współpraca i transparentność w zakresie kontroli importu.

Źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu