Spis treści
W ostatnich latach w Polsce obserwujemy dynamiczny wzrost liczby inwestorów. Dowodem na to są m.in. dane Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych (KDPW), zgodnie z którymi na koniec stycznia 2025 instytucje finansowe prowadziły ponad 2 miliony rachunków maklerskich1. Coraz większy udział w tym trendzie mają właśnie kobiety. Dane XTB pokazują, że ich udział na rynku inwestycyjnym zwiększył się z 7 proc. w 2020 roku aż do 15,2 proc. w 2024 roku.
Kobiety przejmują kontrolę
Aktywność kobiet może wynikać z ich rosnącej świadomości finansowej. Coraz częściej uczestniczą w kursach edukacyjnych czy korzystają z platform, aplikacji mobilnych, które umożliwiają inwestowanie w akcje, ETF-y i inne instrumenty finansowe.
Kobiety stają się także coraz bardziej świadome potrzeby pomnażania własnych oszczędności – szczególnie z myślą o przyszłej emeryturze. Aż 91 proc. kobiet przyznaje, że obawia się wpływu krótszego okresu pracy zawodowej i przerw związanych z opieką nad dziećmi czy innymi członkami rodziny na wysokość przyszłych świadczeń emerytalnych.
- Wzrost aktywności zawodowej kobiet, ale też świadomość samodzielnego zadbania o swoją przyszłość, np. emeryturę, przekłada się na ich większą aktywność finansową i chęć inwestowania. Kluczową rolę odgrywa też zmiana podejścia do finansów – kobiety częściej postrzegają inwestowanie nie jako ryzyko, ale jako narzędzie do zabezpieczenia swojej przyszłości – powiedziała dr Anna Smolińska, ekonomistka, edukatorka finansowa, autorka bloga Kobietainwestuje.pl.
Rosnący odsetek kobiet inwestorek dotyczy nie tylko Polski. Zgodnie z danymi XTB największy ich udział na koniec 2024 r. był w Rumunii (21,20 proc.), regionie Bliskiego Wschodu (20 proc.) i Portugalii (15,9 proc.). Ponadto te trzy regiony przodują pod względem udziału kobiet wśród nowych klientów XTB.
Portret kobiety inwestorki w Polsce
Kobiety, świadome ryzyka związanego z niską emeryturą, często preferują bezpieczniejsze aktywa inwestycyjne, które zapewnią im stabilność finansową w długim okresie. Potwierdzają to dane XTB z 2024 roku, z których wynika, że ETF-y cieszyły większą popularnością wśród Polek niż akcje.
Jeśli chodzi o akcje, Polki częściej inwestują w spółki zagraniczne, zwłaszcza technologiczne. Najpopularniejszymi spółkami wśród polskich inwestorek w 2024 roku były NVIDIA, Tesla i Microsoft. Dla porównania największą popularnością wśród wszystkich inwestorów w 2024 roku cieszyły się akcje Orlen, XTB oraz CD Projekt.

– Polskie inwestorki coraz częściej wybierają spółki zagraniczne, szczególnie technologiczne, co wskazuje na rosnące zainteresowanie globalnymi trendami. Badania pokazują też, że kobiety częściej niż mężczyźni wybierają inwestycje zgodne ze swoimi wartościami, np. te wspierające ochronę środowiska, etyczne firmy czy sektor zdrowia i edukacji. W przyszłości ich zainteresowanie tymi obszarami może dalej rosnąć, bo są one ważne dla zmian na świecie i długoterminowych trendów rynkowych. Kobiety częściej preferują również inwestycje o niższym ryzyku, co może sprzyjać większej stabilności ich portfeli i rynku jako całości – dodaje dr Smolińska.
Zdaniem dr Karoliny Zapolskiej, znanej na Instagramie jako “finansopedia, kobiety bardziej ufają dużym i stabilnym markom – inwestują w firmy o silnej pozycji na rynku.
– Są także zainteresowane długoterminowym wzrostem – zamiast spekulacyjnych transakcji, wolą spółki z potencjałem rozwoju. Kobiety interesują się również nowymi technologiami – sektor IT i innowacje są często dla nich atrakcyjniejsze niż np. sektor bankowy czy paliwowy, preferowany przez mężczyzn. Wydaje się, że w przyszłości kobiety mogą zwrócić większą uwagę na inwestycje związane z ESG (zrównoważony rozwój), biotechnologię, energię odnawialną oraz firmy z sektora zdrowia i well-being – dodała dr Karolina Zapolska.
Przeszkody na drodze inwestycji
Pomimo rosnącej aktywności kobiet na rynku kapitałowym, ekspertki zwracają uwagę na konieczność dalszego wsparcia ze strony instytucji finansowych, które powinny pomagać w eliminowaniu barier i ułatwianiu dostępu do inwestycji.
– Firmy, którym zależy na wzroście zainteresowania inwestycjami wśród kobiet, powinny rozwijać dedykowane programy edukacyjne, organizować warsztaty dla kobiet oraz promować sukcesy kobiet inwestujących na rynku – dodaje dr Zapolska.
W Polsce kobiety bardziej aktywnie niż mężczyźni korzystają z systemu edukacji: rzadziej kończą przedwcześnie naukę, częściej osiągają wykształcenie wyższe i biorą udział w kształceniu w wieku dorosłym. W 2023 roku kobiety stanowiły już ok. 66 proc. absolwentek kierunków ekonomicznych i administracyjnych, co świadczy o rosnącej obecności kobiet w obszarach związanych z ekonomią, finansami czy zarządzaniem.
Zdobywając wykształcenie na tych kierunkach, kobiety rozwijają zdolności analityczne, które są kluczowe w inwestowaniu. Natomiast dane pokazują, że kobiety, choć skutecznie zarządzają swoimi budżetami i planują wydatki, rzadziej angażują się w bardziej zaawansowane działania finansowe, takie jak analiza trendów rynkowych.
Dr Smolińska również wskazuje na potrzebę oferowania kobietom elastycznych produktów dostosowanych do różnych poziomów ryzyka oraz łatwiejszej i ciekawszej komunikacji, która buduje zaufanie.
– Większa obecność kobiet na rynku zależy od dostępu do wsparcia, różnorodnych narzędzi i wiedzy, które ułatwią im pewniejsze i bardziej świadome inwestowanie – dodaje ekonomistka.
Edukacja finansowa oraz eliminowanie barier dostępu do wiedzy są niezbędne, aby kobiety mogły w pełni wykorzystać potencjał rynku finansowego. Przyczyni się to do jeszcze większego wzrostu liczby inwestujących Polek zarówno w Polsce, jak i na świecie, tym samym do rozwoju rynku finansowego.
