Na stacjach benzynowych pojawiło się nowe paliwo

Na stacjach benzynowych pojawiło się paliwo przejściowe.
Na stacjach benzynowych pojawiło się paliwo przejściowe. Engin Akyurt/ pexels
Od 1 marca 2025 r. na polskich stacjach jest nowe paliwo, które zastępuje zimowe mieszanki. Zmiany obejmują zarówno benzynę, jak i olej napędowy, a kierowcy mogą odczuć różnicę. Nowa formuła to krok w kierunku dostosowania paliw do zmieniających się warunków atmosferycznych, ale nie wszyscy wiedzą, co to oznacza dla ich samochodów. Czym różni się paliwo przejściowe i jak wpłynie na silnik?

Spis treści

Czym jest paliwo przejściowe?

Paliwo przejściowe to specjalna mieszanka stosowana w okresie wiosennym, która stopniowo zastępuje paliwo zimowe na stacjach benzynowych od 1 marca. Jego formuła jest kompromisem między wymaganiami zimy a nadchodzącymi cieplejszymi miesiącami.

W przypadku oleju napędowego oznacza to wyższą temperaturę zablokowania zimnego filtra (CFPP), co oznacza mniejszą odporność na skrajnie niskie temperatury, ale wciąż zapewnia sprawne działanie silnika w chłodniejsze dni.

W benzynie zmieniają się parametry lotności – wiosenne paliwo ma niższą prężność par niż zimowe, co zmniejsza ryzyko odparowywania w cieplejszych warunkach, a jednocześnie pozwala uniknąć problemów z uruchamianiem silnika przy niższych temperaturach. Taki skład ma na celu optymalizację spalania oraz dostosowanie się do średnich warunków atmosferycznych w okresie przejściowym.

Pełne przejście na paliwo letnie nastąpi dopiero w maju, gdy temperatury ustabilizują się na wyższym poziomie.

Nowe paliwo od 1 marca - konsekwencje dla kierowców

Dla większości kierowców zmiana paliwa zimowego na przejściowe nie powinna powodować problemów, jednak warto mieć na uwadze kilka kwestii. Przede wszystkim właściciele diesli, szczególnie ci, którzy rzadko tankują i wciąż mają w baku resztki paliwa zimowego, mogą zauważyć niewielkie różnice w pracy silnika. W przypadku nagłego powrotu mrozów może zwiększyć się ryzyko wytrącania parafiny i problemów z uruchomieniem silnika. Warto więc unikać całkowitego opróżnienia baku i stopniowo mieszać nowe paliwo ze starym, aby uniknąć niespodzianek przy dużych wahaniach temperatur.

W przypadku benzyny zmiany dotyczą lotności paliwa – przejściowa mieszanka jest mniej lotna niż zimowa, co w ciepłe dni zmniejsza ryzyko parowania paliwa i problemów z układem paliwowym, ale w wyjątkowo chłodnych porankach może minimalnie wpłynąć na łatwość rozruchu.

Kierowcy nie muszą podejmować specjalnych działań, jednak warto pamiętać, że paliwo przejściowe to tymczasowy etap przed wprowadzeniem letniego składu, który nastąpi w maju.

Trzy okresy tankowania paliw na stacjach

Według normy PN-EN 228:2005 dotyczącej paliw płynnych obowiązuje podział roku na trzy okresy.

W przypadku benzyny jest to:

  • od 1 maja do 30 września — okres letni,

  • 1 marca – 30 kwietnia oraz 1-31 października — okres przejściowy,

  • 1 listopada – koniec lutego — okres zimowy.

Z kolei w przypadku diesli jest to:

  • od 16 kwietnia do 30 września — okres letni,

  • 1 marca – do 15 kwietnia oraz 1-15 listopada — okres przejściowy,

  • 16 listopada – koniec lutego — okres zimowy.

Dla benzyny z różnych okresów w roku różny jest przedział prężności par:

  • letnia benzyna — od 45 do 60 kPa,

  • przejściowa benzyna — od 45 do 90 kPa,

  • zimowa benzyna — od 60 do 90 kPa.

Jak wyjaśniają eksperci autobaza.pl, im benzyna ma wyższą prężność par, tym paliwo jest bardziej lotne. Jednocześnie warto pamiętać, że sezonowe ciekłe paliwo na stacjach pojawia się stopniowo, co oznacza, że zbiorniki na stacjach, nie są do tego specjalnie przygotowywane. Co ważne, zmiana ta nie wymaga praktycznie żadnych działań ze strony użytkowników pojazdów.

Co dalej z cenami paliw?

Na rynku hurtowym ponownie odnotowano znaczące obniżki cen, obejmujące wszystkie rodzaje paliw. "W efekcie rafinerie oferują do sprzedaży benzynę w cenie, która jest na poziomie tegorocznego minimum. Tanio także sprzedawany jest olej napędowy. Obniżki w sprzedaży hurtowej powinny zaowocować (...), przeceną na stacjach benzynowych" – wskazują analitycy portalu e-petrol.

Specjaliści z e-petrol szacują, że "na początku marca najpopularniejszą benzynę bezołowiową powinniśmy tankować średnio po 5,98-6,10 zł za litr, podczas gdy za litr oleju napędowego właściciele samochodów z silnikiem wysokoprężnym wydadzą 6,18-6,29 zł".

Dodatkowo prognozują niewielkie obniżki dla kierowców korzystających z autogazu. W tym tygodniu "średnio za litr tego paliwa kierowcy będą płacić 3,15-3,23 zł" – zaznaczają eksperci.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu