Pokazanie paragonu jest tylko jednym ze sposobów udowodnienia, że kupiliśmy towar w danym sklepie, za określoną cenę i konkretnego dnia. Uprawnienia konsumentów, związane z reklamowaniem towaru niezgodnego z umową, np. wadliwego, reguluje Ustawa z 27 lipca 2002 roku o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego.
Żaden przepis nie stawia warunku: paragon
Nie wskazuje ona dokumentów, jakie kupujący musi dołączyć, składając sprzedawcy reklamację wadliwego towaru. Nie ma w żadnym przepisie, że warunkiem przyjęcia reklamacji jest przedłożenie paragonu fiskalnego albo faktury VAT.
Klient może w dowolny sposób udowodnić, że kupił towar od sprzedającego oraz kiedy to nastąpiło. Takim dowodem będzie na przykład wyciąg z rachunku karty płatniczej, użytej w czasie transakcji. Przy zapłacie gotówką będzie to trudniejsze, ale możliwe do wykazania, na przykład poprzez zeznania świadków czy też wyjaśnienia stron.
Oprócz ustawowej możliwości reklamowania u sprzedawcy towaru w przeciągu 2 lat od jego wydania, możemy również złożyć reklamację korzystając z gwarancji. Gwarancja to ochrona dodatkowa i nieobowiązkowa. Może jej udzielić na przykład producent, dystrybutor czy też sprzedawca. Gwarant w zasadzie dobrowolnie określa zakres swojej odpowiedzialności za produkt, nie przepisy prawa.
Wybór należy do konsumenta
Może swobodnie określić czas jej trwania, rodzaj świadczeń, np. liczbę napraw, jak i czas ich trwania oraz miejsce. Stąd tak ważne jest, aby dokładnie przeczytać gwarancję i zastanowić się czy chcemy z niej korzystać, czy też złożyć reklamację u sprzedawcy, powołując się na jego 2-letnią odpowiedzialność za wydany towar, wynikającą z Ustawy, po prostu – co będzie dla nas korzystniejsze. Wybór należy do konsumenta.
Podstawą złożenia reklamacji, gdy powołujemy się na gwarancję, jest przedstawienie karty gwarancyjnej. Gdy gwarancja nie została „podbita”, a mamy dowód zakupu, możemy zwrócić się do sprzedawcy z żądaniem uzupełnienia powyższego braku.
Sprzedawca nie może zmusić nas do reklamowania towaru na podstawie gwarancji. To do nas należy wybór, który sposób reklamacji będzie korzystniejszy.
Źródło: Federacja Konsumentów