Opakowania bez plastiku. Handel internetowy wymaga zwiększonej ilości opakowań i dyktuje ekologiczne zasady dla rynku

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Opakowania dostosowane gabarytowo do zawartości czy wykorzystanie materiałów z recyklingu stały się w branży standardem, a na rynku wciąż pojawiają się kolejne innowacje, które mają eliminować plastik tam, gdzie w procesie pakowania wydawał się niezastąpiony. Mowa m.in. o alternatywach dla foliowych wypełniaczy, które przez konsumentów uważane są za jedne z najbardziej nieekologicznych praktyk e-sklepów.
Opakowania dostosowane gabarytowo do zawartości czy wykorzystanie materiałów z recyklingu stały się w branży standardem, a na rynku wciąż pojawiają się kolejne innowacje, które mają eliminować plastik tam, gdzie w procesie pakowania wydawał się niezastąpiony. Mowa m.in. o alternatywach dla foliowych wypełniaczy, które przez konsumentów uważane są za jedne z najbardziej nieekologicznych praktyk e-sklepów. Arkadiusz Gola/Polska Press
23 stycznia przypada dzień bez opakowań plastikowych, który ma przypominać, jak ważne dla ochrony klimatu jest ograniczenie zużycia plastiku przez biznes i konsumentów. Nadmierna produkcja i zużycie plastiku to wciąż jedno z największych zagrożeń dla środowiska naturalnego, a każdy sposób na jego ograniczenie jest do natychmiastowego zastosowania. Do zlikwidowania opakowań plastikowych zmierzają przede wszystkim firmy działające w branży handlu internetowego.

Spis treści

Mimo usilnych starań naukowców, ten powszechny, nie tylko w opakowaniach, produkt jest trudny do utylizacji i opornie poddaje się recyklingowi. Mowa o plastiku. W opakowaniach jest na tyle wygodny, że łatwo ulec pokusie - od folii wypełniających pustą przestrzeń w baczkach i zabezpieczającą przesyłkę przed uszkodzeniem, przez opakowania produktów, po taśmę oklejającą kartony. Czy można plastikowe opakowania zastąpić rozwiązaniami przyjaznymi dla środowiska?

– Transformacja procesu pakowania nie jest tak skomplikowanym procesem, jak mogłoby się wydawać. Obecnie na rynku jest ogromna liczba produktów, które nie tylko spełniają normy środowiskowe, ale są przy tym także wytrzymałe i estetyczne. Wiemy, że koszt jednostkowy wypełniaczy przyjaznych środowisku może być wyższy od ich plastikowych odpowiedników, jednak – w dłuższej perspektywie – taka zmiana z pewnością będzie opłacalna – mówi Jarosław Kamiński, prezes Raja Polska.

Jak przedsiębiorcy zmieniają opakowania na bardziej ekologiczne?

Przedsiębiorcy skupieni wokół handlu internetowego oraz logistyki e-commerce już od dłuższego czasu stawiają na nowoczesne rozwiązania, które mają uczynić proces doręczania przesyłek mniej szkodliwym dla planety.

Opakowania dostosowane gabarytowo do zawartości czy wykorzystanie materiałów z recyklingu stały się w branży standardem, a na rynku wciąż pojawiają się kolejne innowacje, które mają eliminować plastik tam, gdzie w procesie pakowania wydawał się niezastąpiony. Mowa m.in. o alternatywach dla foliowych wypełniaczy, które przez konsumentów uważane są za jedne z najbardziej nieekologicznych praktyk e-sklepów.

Zrównoważony rozwój będzie w 2023 roku dominującym trendem w szeroko pojętym e-commerce, dlatego sklepy internetowe nie czekają na wejście w życie wiążących dyrektyw i same rezygnują z foliowych wypełniaczy w przesyłkach. Niepodjęcie takich działań skutkowałoby utratą klientów, bo ci są coraz bardziej nastawieni na ekologię i chcą kupować od marek, które wyznają podobne wartości.

Towary należy jednak odpowiednio zabezpieczyć i zadbać o to, aby dotarły do zamawiających w nienaruszonym stanie. Wyzwaniem staje się zatem połączenie troski o środowisko z wysoką jakością i efektywnością.

Papier i karton wraca do łask, wspierają go nowoczesne technologie

Sam proces przygotowywania produktu do wysyłki jest kluczowy w przypadku logistyki e-commerce. W tej branży czas to pieniądz, właściciele sklepów internetowych powinni zatem zadbać nie tylko o eko-rozwiązania, ale i o efektywność, co w dłuższej perspektywie pozwoli im lepiej wykorzystywać pracę zespołu i generować oszczędności. Rozwiązaniem są nowoczesne i efektywne systemy, które pozwalają na szybkie produkowanie papierowych wypełniaczy.

– Papier bez wątpienia jest jednym z najbardziej ekologicznych i skutecznych stabilizatorów towaru. Na rynku znajdziemy obecnie wiele systemów służących do ich produkcji. Wyposażenie magazynu w tego typu urządzenia to gwarancja znacznej optymalizacji procesów pakowania - mówi Jarosław Kamiński.

Firmy coraz chętniej inwestują lub dzierżawią urządzenia do ekologicznego pakowania

To, że coraz więcej e-sklepów decyduje się na to rozwiązanie, pokazują dane Raja Polska. Od 2017 roku liczba zainstalowanych urządzeń do produkcji wypełniaczy papierowych wzrosła o 342 proc. w stosunku do roku 2022. W ciągu ostatnich lat da się też zaobserwować ogromny wzrost zainteresowania ich dzierżawą.

Rośnie także liczba zapytań o inne eko-artykuły, takie, które nie wymagają dedykowanych systemów, są to m.in. stabilizatory wyprodukowane z surowców naturalnych, papier pakowy czy papier bąbelkowy, będący jedną z ostatnich wprowadzanych na polski rynek innowacji.

- To pokazuje, że sprzedawcy, którzy dopiero rozpoczynają swoją działalność lub po prostu nie mogą jeszcze inwestować w specjalistyczny sprzęt, również dążą do zmiany – komentuje prezes Raja Polska.

– Coraz większym zainteresowaniem cieszą się także nacinarki do kartonów, które stanowią doskonałe uzupełnienie podstawowego wyposażenia magazynów. Urządzenie umożliwia przetworzenie zużytych opakowań kartonowych na wypełniacze do paczek. Wybór takiego sprzętu to nie tylko oszczędności, ale i wyraźny krok w stronę zero waste. Co więcej, dzięki zastosowaniu wspomnianego rozwiązania, nie musimy martwić się o utylizację odpadów, jakimi są zalegające kartony – podsumowuje Jarosław Kamiński.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: „Wojna cenowa” sklepów. Ile sklepy na tym zarabiają?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu