Polacy wrócili do zakupów stacjonarnych? "Pojawiają się niepokojące informacje". Co dalej z galeriami handlowymi?

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
W marcu 2022 r. odwiedzalność centrów handlowych mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu wyniosła 99,7 proc. w porównaniu do marca 2019 r. – poinformowała PRCH.
W marcu 2022 r. odwiedzalność centrów handlowych mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu wyniosła 99,7 proc. w porównaniu do marca 2019 r. – poinformowała PRCH. Lucyna Nenow/ Polska Press
Udostępnij:
Jak poinformowała Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH), w marcu 2022r. odwiedzalność centrów handlowych wyniosła 99,7 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 roku, czyli przed wybuchem pandemii koronawirusa. – Prezentowane przez PRCH wyniki odwiedzalności centrów handlowych są reprezentatywne i bardzo dokładne. Podobnie wysokość obrotów, która jest raportowana bezpośrednio przez najemców – komentuje dyrektor zarządzający PRCH. Natomiast przedstawiciele Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPPHiU) wskazują, że nawet co drugi klient nie wrócił na zakupy do centrów i galerii handlowych. Z kolei z prognoz Euromonitor International wynika, że sprzedaż stacjonarna zwiększy się o 10,5 proc. do 2026 roku.

W marcu 2022 r. odwiedzalność centrów handlowych mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu wyniosła 99,7 proc. w porównaniu do marca 2019 r. – poinformowała PRCH.

W przypadku obrotów w centrach handlowych to w lutym 2022 r. były o 5 proc. niższe w stosunku do lutego 2019 r. Z danych Rady wynika, że najlepsze wyniki osiągnęły największe centra handlowe (powyżej 60 tys. mkw. GLA), gdzie obroty były o 0,3 proc. niższe niż w lutym 2019 r. Z kolei średniej wielkości centra handlowe (20-40 tys. mkw. GLA) odnotowały spadek obrotów o 11,6 proc. w stosunku do lutego 2019 r.

Polacy wrócili do zakupów stacjonarnych?

Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych, cytowany w komunikacie wyraża swoje zadowolenie z powrotu Polaków do "zakupów stacjonarnych w centrach handlowych i zachowań zakupowych sprzed pandemii".

– Jednoznacznie wskazują na to wyniki odwiedzalności galerii handlowych za marzec, które prezentujemy w oparciu o Footfall Density Index. To reprezentatywne dane pochodzące z systemów kamer liczących klientów z dokładnością sięgającą 98 proc. Dane są zbierane w ponad 120 obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 4,5 mln mkw., co stanowi 35 proc. rynku centrów handlowych w Polsce – mówi.

Jak wynika z danych na temat obrotów w centrach handlowych, analizowanych w oparciu o Turnover Index, wynika, że w lutym 2022 r. były one o 5 proc. niższe niż dwa lata wcześniej. – Są to wyniki raportowane wynajmującym bezpośrednio przez najemców, zawsze po zamknięciu danego miesiąca i weryfikowane przez PwC, stąd miesięczne opóźnienie w ich publikacji w stosunku do danych nt. odwiedzalności – wyjaśniono.

Inflacja i wzrost kosztów życia przekłada się na nasze podejście do zakupów

Jak wskazują eksperci, miał się nałożyć tutaj: efekt szoku spowodowanego gwałtownie rosnącą inflacją i wzrostu kosztów życia, co spowodowało, że klienci kupują ostrożniej i częściej sięgają po produkty pierwszej potrzeby. – Stąd znaczący wzrost obrotów w kategorii żywność. Podwyżki cen mediów, nowe przepisy podatkowe, które zmniejszyły pensje Polaków oraz wyższe raty kredytów spowodowały ograniczenie konsumpcji części produktów i odroczenie decyzji zakupowych na późniejszy okres – wymieniono.

– Prezentowane przez PRCH wyniki odwiedzalności centrów handlowych są reprezentatywne i bardzo dokładne. Podobnie wysokość obrotów, która jest raportowana bezpośrednio przez najemców. To dane pochodzące z centrów handlowych reprezentujących 35 proc. całej powierzchni dostępnej w Polsce. Dlatego dziwią nas i niepokoją pojawiające się w przestrzeni publicznej informacje prezentujące znacząco zaniżone wyniki odwiedzalności i obrotów najemców. Nie znamy metod ich pomiaru oraz przetwarzania, ani powodów, dla których informacje takie są przekazywane opinii publicznej. Pokazują one nieprawdziwy obraz kondycji branży, co nie jest w interesie najemców i wynajmujących –podsumowuje Poznański.

ZPPPHiU: nawet co drugi klient nie wrócił na zakupy do centrów i galerii handlowych

– Pod względem odwiedzalności marzec 2022 roku dla przedsiębiorców w centrach handlowych jest kolejnym miesiącem potwierdzającym, że postpandemiczny handel wygląda i zapewne już będzie na stałe wyglądał inaczej niż trzy lata temu. Co drugi klient nie wrócił na zakupy do centrów i galerii handlowych – podaje ZPPPHiU.

Ponadto odnosząc się do marca 2019 średni spadek "liczby wizyt w galeriach w całej Polsce wyniósł -49 proc. a spadek liczby indywidualnych klientów to -54 proc.".

Odwiedzalność sklepów zlokalizowanych w galeriach jest niska, podczas gdy koszty funkcjonowania drastycznie wzrosły. Dramatyczną konsekwencją jest spadek rentowności utrzymania placówek w centrach handlowych.

Zakupy stacjonarne w 5 lat urosną o 10,5 proc.

Pomimo dynamicznego rozwoju handlu internetowego, prognozy dla rozwoju sprzedaży w formule tradycyjnej są dobre. Zgodnie z danymi Euromonitor International stacjonarna sprzedaż detaliczna zwiększy się o 10,5 proc. w ciągu najbliższych 5 lat, czyli do 2026 roku.

Jak podaje CBRE, aktualnie w Polsce znajduje się 12,2 mln mkw. powierzchni handlowej. W pierwszym kwartale 2022 roku oddano do użytku 40,4 tys. mkw. Na koniec marca 2022 roku w budowie znajdowało się 250 tys. mkw. powierzchni. Zdecydowana większość, bo 230 tys. mkw. ma zostać ukończone jeszcze w tym roku. Większość nowo powstających obiektów stanowią parki handlowe, które są budowane głównie w małych miastach.

Umacnia się rola ulic handlowych – pandemia wpłynęła na zwiększenie atrakcyjności lokali handlowo-usługowych i gastronomicznych, które się przy nich znajdują. Nadal jednak jest to rynek zdecydowanie słabiej rozwinięty niż w krajach Europy Zachodniej.

Czynsze utrzymują się na stabilnym poziomie i wynoszą 100-130 euro miesięcznie za mkw. w Warszawie i 40-60 euro miesięcznie za mkw. w innych największych miastach Polski.

Skontrolowano 360 placówek gastronomicznych w miejscowościach turystycznych w Polsce. W 178 z nich (49,4 proc.) odnotowano nieprawidłowości.Takie uchybienia ujawniono >>>

Jak nas oszukują w restauracjach i lokalach gastronomicznych...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie