Polacy zaciskają pasa w obliczu wysokiej inflacji. Oszczędzamy m.in. na mięsie, maśle, przekąskach i rozrywkach

Leszek Rudziński
Opracowanie:
Mniejsze wydatki na rozrywki poza domem, jedzenie w restauracjach czy korzystanie z kawiarni, podróżowanie, ale także na zakupy ubrań i butów deklaruje między 36 proc. a 46 proc. Polaków.
Mniejsze wydatki na rozrywki poza domem, jedzenie w restauracjach czy korzystanie z kawiarni, podróżowanie, ale także na zakupy ubrań i butów deklaruje między 36 proc. a 46 proc. Polaków. Andrzej Banaś/Polska Press
Polacy coraz częściej rezygnują z zakupu podstawowych produktów. Widać wyraźny spadek sprzedaży mięsa, masła, kawy, sypkiej herbaty, kupujemy mniej alkoholu i przekąsek. Rzadziej też spędzamy czas na rozrywkach poza domem.

Spis treści

- Mniejsze wydatki na rozrywki poza domem, jedzenie w restauracjach czy korzystanie z kawiarni, podróżowanie, ale także na zakupy ubrań i butów deklaruje między 36 proc. a 46 proc. Polaków – informuje poniedziałkowa „Rzeczpospolita”, powołując się na dane GfK.

Oszczędności szukamy w marketach

Zmieniają się również nawyki zakupowe Polaków. Szymon Mordasiewicz, dyrektor komercyjny Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia, wskazuje w rozmowie z dziennikiem, że obecnie rośnie częstotliwość zakupów w dyskontach i supermarketach lokalnych, a w sklepach małoformatowych sieciowych nie maleje, podczas gdy w małym formacie niesieciowym częstotliwość maleje o 7 proc.

– Szukamy zatem placówek potencjalnie atrakcyjnych cenowo i asortymentowo. (…) Po dziewięciu miesiącach roku 2022 dyskonty, supermarkety lokalne i mały format sieciowy odpowiadały za 63,7 proc. zakupów gospodarstw domowych i umocniły swoją pozycję o 3 pkt proc. – tłumaczy.

Rezygnujemy z alkoholu, masła, kawy i herbaty

Gazeta wskazuje, że z danych GfK wynika, iż po kilkaset tysięcy gospodarstw w tym roku zrezygnowało z zakupów takich kategorii, jak mocne alkohole, masło czy sypkie herbaty i kawa rozpuszczalna.

Kupujemy mniej mięsa i przekąsek

Spada także zainteresowanie mięsem - w I półroczu 2022 r. zainteresowanie jego zakupem spadło o 6 proc. w przypadku drobiu oraz o 16 proc. w przypadku wołowiny. Z kolei mięso wieprzowe utrzymało wyniki na zbliżonym.

W październiku spadki są dużo głębsze, widać je w sektorze przekąsek. W porównaniu z wrześniem spadek liczby dodawanych produktów na listy wyniósł 18 proc.

Jeśli promocje, to głównie w marketach

Dziennik wskakuje, że trzeba się liczyć z tym, że tak mocno pożądane promocje będą występować coraz rzadziej.

- U detalisty i dostawcy bardzo mocno rosną koszty, a te wzrosty nie zostały przeniesione na ceny, promocja staje się wydarzeniem luksusowym i nie będzie tak często występować, jak w mijających miesiącach – czytamy.

Obecnie promocji najwięcej jest w dyskontach i ten kanał powiększa ich przewagę.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Tragedia w Połtawie. 41 ofiar po rosyjskim ataku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu