Wprowadzenie do rozporządzenia metanowego
Rozporządzenie metanowe, które obowiązuje od 4 sierpnia ubiegłego roku, wprowadza przepisy mające na celu redukcję emisji metanu w sektorze energetycznym w Unii Europejskiej. Obejmuje ono emisje pochodzące z sektora ropy naftowej, gazu ziemnego oraz węgla, które są wprowadzane do obrotu w UE. Metan jest gazem cieplarnianym, który ma znaczący wpływ na zmiany klimatyczne, będąc odpowiedzialnym za około jedną trzecią obecnego ocieplenia.
Ministerstwo Przemysłu przypomniało, że przepisy rozporządzenia w Polsce mają zastosowanie do różnych działań związanych z poszukiwaniem, wydobyciem i przetwarzaniem surowców energetycznych. Dotyczy to m.in. poszukiwania złóż węglowodorów, wydobycia węgla kamiennego i brunatnego, a także importu ropy, gazu oraz węgla. Rozporządzenie nakłada obowiązek przyjęcia przez kraje członkowskie przepisów służących jego wykonaniu, w tym kar w razie naruszeń oraz instytucji skargi w razie potencjalnych naruszeń.
Rola Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego
Prezes Wyższego Urzędu Górniczego będzie kluczowym organem odpowiedzialnym za monitorowanie i egzekwowanie rozporządzenia metanowego w Polsce. Ministerstwo Przemysłu zaznaczyło, że konieczna jest zmiana Prawa geologicznego i górniczego, aby umocować Prezesa WUG w tej roli. Taka zmiana ma na celu najpilniejsze zastosowanie rozporządzenia metanowego w Polsce.
Wprowadzenie nowych przepisów będzie wymagało kompleksowego podejścia i szerokich konsultacji publicznych. Ministerstwo Przemysłu planuje przygotowanie projektu odpowiedniej ustawy najpóźniej w drugim kwartale bieżącego roku. Proces legislacyjny może być jednak długotrwały, ze względu na złożoność i obszerność materii.
Fundusz Naprawy Szkód Górniczych
Prezes Wyższego Urzędu Górniczego zaproponował powołanie Funduszu Naprawy Szkód Górniczych w ramach nowelizacji ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego. Obecny kształt Prawa geologicznego i górniczego zakłada, że odpowiedzialność za szkodę górniczą ponosi przedsiębiorca lub jego następca prawny, a w przypadku ich braku, Skarb Państwa.
Ponieważ Spółka Restrukturyzacji Kopalń nie będzie już następcą prawnym dla zlikwidowanych zakładów górniczych, wzrośnie odpowiedzialność Skarbu Państwa za szkody górnicze. W związku z tym, prezes WUG zaproponował utworzenie Funduszu Naprawy Szkód Górniczych oraz powierzenie mu odpowiedzialności za wnioski o naprawę szkód górniczych.
Współpraca z innymi instytucjami
Ministerstwo Przemysłu powołało zespół z udziałem przedsiębiorców, organów oraz Państwowych Instytutów Badawczych, aby opracować przepisy służące wykonaniu rozporządzenia metanowego. W skład zespołu wchodzą m.in. spółki prowadzące podziemną działalność górniczą, Orlen, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, Główny Instytut Górnictwa oraz Instytut Nafty i Gazu.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska również pracuje nad zmianami w Prawie geologicznym i górniczym, które dotyczą m.in. prowadzenia postępowań koncesyjnych oraz implementacji unijnych przepisów dotyczących surowców krytycznych. Współpraca między ministerstwami oraz innymi instytucjami jest kluczowa dla skutecznego wdrożenia nowych regulacji.
Wyzwania i perspektywy
Wdrożenie unijnego rozporządzenia metanowego w Polsce wiąże się z licznymi wyzwaniami, zarówno legislacyjnymi, jak i organizacyjnymi. Proces ten wymaga nie tylko dostosowania krajowych przepisów, ale także skutecznego monitorowania i egzekwowania nowych regulacji. Prezes Wyższego Urzędu Górniczego będzie odgrywał kluczową rolę w tym procesie.
Ministerstwo Przemysłu podkreśla, że zmiany w Prawie geologicznym i górniczym są niezbędne dla ochrony klimatu i redukcji emisji metanu. Współpraca z przedsiębiorcami, instytucjami badawczymi oraz innymi organami państwowymi jest kluczowa dla osiągnięcia tego celu. Wprowadzenie nowych przepisów może przyczynić się do poprawy jakości powietrza i ochrony środowiska w Polsce.
źródło: PAP
