Praca zdalna 2020. Jesteśmy gotowi na home office, gorzej z prawem pracy. Czas na porządną nowelizację kodeksu pracy: 6.09.2020

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Wykonywanie pracy zdalnej na stałe zagościło w naszej rzeczywistości. To, co kiedyś było mało popularną alternatywą, stało się wręcz koniecznością. Uregulowania pracy zdalnej w Kodeksie pracy jako nowej formy organizacji pracy domagają się zarówno pracodawcy, jak i pracownicy. Joanna Urbaniec / Polska Press
Pod koniec dnia miały wygasnąć przepisy ustawy covidowej, dotyczące pracy zdalnej. Jednak za sprawą jej nowelizacji pozostały w mocy. Będą obowiązywać aż do 3 miesięcy po odwołaniu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii. Czasowy charakter przepisów budzi jednak niepewność pracodawców - czekają na zapowiadaną nowelizację kodeksu pracy. Tymczasem pracownicy bardzo dobrze przyjęli home office; znaczna większość gotowa jest pracować w ten sposób na stałe.

Zlecanie wykonywania pracy w formie zdalnej umożliwia pracodawcom art. 3 ustawy covidowej. Ma on obowiązywać jeszcze przez okres stanu zagrożenia epidemicznego bądź stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19, a także 3 miesiące po jego odwołaniu. Wprawdzie nie wiadomo, kiedy stan epidemii zostanie zniesiony, ale pewne jest to, że podstawa prawna stosowania pracy zdalnej będzie obowiązywała jeszcze przez 3 miesiące od czasu jego zakończenia. Oznacza to, że przepisy dotyczące pracy zdalnej wciąż mają charakter czasowy.

Przedłużenie czasu obowiązywania podstawy prawnej zlecenia pracy zdalnej to dobra i zła wiadomość. Dobra, bo pracodawcy mogą oprzeć swoje decyzje o wprowadzeniu pracy zdalnej w firmie na regulacji prawnej, a zła, bo ta regulacja nadal ma charakter tymczasowy.

Co więcej, przepisy dotyczące pracy zdalnej wciąż budzą wątpliwości interpretacyjne. Przez bliżej nieokreślony czas pracodawcy będą w dalszym ciągu musieli się zastanawiać co oznacza, że pracownik ma posiadać „umiejętności i możliwości techniczne oraz lokalowe” do wykonywania takiej pracy, a pracodawca powinien zapewnić „obsługę logistyczną pracy zdalnej”.

Najpierw prawo, potem inwestycje

Przedsiębiorcy będą zastanawiać się również, czy warto dalej inwestować w sprzęt i zabezpieczenie techniczne w celu umożliwienia ochrony oraz przepływu wszelkich tajemnic i informacji dotyczących przedsiębiorstwa. Takie decyzje w dobie kryzysu musi poprzedzać pewność co do zapisu tych regulacji w prawie na stałe.

– Inwestycje w sprzęt i ochronę danych z pewnością ożywią gospodarkę, jednak nie będą one efektywne, gdy okaże się, że praca zdalna będzie tylko tymczasowym rozwiązaniem – zauważa Katarzyna Siemienkiewicz, ekspert ds. prawa pracy Pracodawców RP.

Pracownicy chcą home office

Tymczasem firma rekrutacyjna Michael Page zapytała polskich pracowników o to, jak wyglądała ich praca w czasie izolacji społecznej i jak oceniają swoje doświadczenia związane z „home office”. 67 proc. respondentów przyznało, że w czasie kwarantanny społecznej pracowało zdalnie. 73 proc. mogło realizować swoje obowiązki w elastycznych godzinach, a blisko 13 proc. ankietowanych miało zredukowany czas pracy – pokazuje badanie Confidence Index zrealizowane w między lipcem, a sierpniem 2020 r. Czy nowy model wykonywania zadań wpłynął na efektywność pracowników?

O tym się mówi! Kliknij i przeczytaj!

Okazuje się, że Polacy dobrze odnaleźli się w nowej rzeczywistości i szybko zaadaptowali się w swoich domowych biurach. Większość z nich jest zdania, że pod względem jakości pracy home office zachował status quo lub poprawił wskaźniki. 37 proc. badanych przyznało, że uelastycznienie harmonogramu pracy i wprowadzenie home office wpłynęło na wzrost produktywności, a 52 proc. Polaków nie zauważyło różnicy w efektywności pracy. Jeśli chodzi o kwestię satysfakcji z wykonywanych obowiązków, w przypadku niemal połowy ankietowanych (46 proc.) wskaźnik zadowolenia pozostał na takim samym poziomie, a niemal u co trzeciego respondenta (33 proc.) poprawił się. Większość badanych (57 proc.) nie odczuła zmian pod kątem motywacji do pracy, jednak już 28 proc. stwierdziło, że ich motywacja wzrosła – pokazuje badanie Michael Page.

- Praca w domu wymaga większej samodyscypliny i samodzielności oraz jest niejako kredytem zaufania przyznawanym pracownikowi. Osoba realizująca obowiązki zdalnie ma więcej swobody i elastyczności, co dla niektórych może okazać się motorem napędzającym do działania. Warto jednak pamiętać o tym, że zmiana modelu pracy i brak kontroli oraz konieczność samodzielnej organizacji dnia nie wszystkim pracownikom wychodzi na dobre. Co 10 ankietowany zauważył, że pracując z domu, jego produktywność spadła, a co trzeci (33 proc.) przyznał, że trudno odnaleźć mu się w nowej rutynie domowego biura – komentuje Magdalena Wołowiec, Senior Marketing Executive z Michael Page.

Bolączki domowego biura

Respondenci, którzy wzięli udział w badaniu Michael Page zostali również poproszeni o wskazanie niedogodności wynikających z home office, które mogą wpływać na spadek produktywności. Wg ankietowanych największym problemem jest brak odpowiedniego środowiska pracy (78 proc. wskazań) oraz brak dostępu do profesjonalnych narzędzi, urządzeń czy szybkiej sieci internetowej (56 proc. wskazań). Co oczywiste, realizację zadań zawodowych w domu utrudniała również konieczność opiekowania się dziećmi w tym samym czasie (44 proc. odpowiedzi). Taki sam odsetek badanych (44 proc.) przyznał również, że stres i niepokój związany z sytuacją w kraju i na świecie utrudniał funkcjonowanie.

82 proc. pracowników jest zdania, że home office odgrywa teraz dużo większą rolę w ich firmie. Niemal 66 proc. przyznało, że nadal chciałoby mieć możliwość korzystania z pracy zdalnej.

65 proc. respondentów nie miałoby problemu zaakceptować ofertę w całości opartą na pracy z domu.
- Rynek pracy ewoluuje tak, jak i modele realizacji obowiązków. Pracodawcy powinni w miarę możliwości dostosowywać się do preferencji pracowników, mając na uwadze również długofalowe skutki zdalnego zarządzania. Słabsza integracja zespołu czy mniej skuteczna umiejętność kooperacji i pracy w grupie to tylko jedne z wielu efektów ubocznych długookresowego home office. Z perspektywy biznesowej rozsądnym rozwiązaniem jest zachowanie zdrowego balansu. Natomiast, mając na uwadze dobro pracowników, skuteczne wydaje się zaoferowanie możliwości wyboru – w końcu nie wszyscy dobrze odnajdują się w domowych biurach i nie wszyscy mają możliwość zorganizowania go sobie w mieszkaniu – podsumowuje Magdalena Wołowiec.

Co z ekwiwalentem i bhp

Wracając zaś jeszcze do norm prawnych, eksperci zwracają uwagę, że w przepisach przygotowanych na szybko ustawodawca nie doprecyzował także przepisów dotyczących BHP i ekwiwalentu przy pracy zdalnej. Tymczasem taki zamysł pojawił się na etapie prac nad Tarczą 4.0.
Te kwestie wciąż będą budziły wątpliwości i mogą skutkować w przyszłości roszczeniami ze strony pracowników. Dlatego będą wymagały odpowiednich rozstrzygnięć również na gruncie prawnym – dodaje Wioletta Żukowska-Czaplicka, ekspert ds. regulacji Pracodawców RP.

Uregulowania pracy zdalnej w Kodeksie pracy jako nowej formy organizacji pracy domagają się zarówno pracodawcy, jak i pracownicy. Wykonywanie pracy zdalnej na stałe zagościło w naszej rzeczywistości. To, co kiedyś było mało popularną alternatywą, stało się wręcz koniecznością.
– Pracodawcy liczą, że zapowiedź opracowania projektu nowelizacji Kodeksu pracy w zakresie pracy zdalnej przez ministerstwo nie pozostanie wyłącznie prognostykiem – zaznacza Katarzyna Siemienkiewicz.
– Nowe rozwiązania w przeciwieństwie do przepisów dotyczących telepracy usprawnią stosowanie tej formy i przyczynią się do jej rozwoju – dodaje Wioletta Żukowska-Czaplicka.

O tym się mówi! Kliknij i przeczytaj!

Reszty nie trzeba, to koniec drobniaków w UE?

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Ja do tej pory jestem na home office :) Na początku było ciężko się przyzwyczaić, ale teraz jest to dla mnie bardzo wygodna opcja. W międzyczasie jak mam wolniejszą chwilę mam czas, żeby uruchomić roombe, wstawić pranie czy nawet zacząć gotować :)

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3