Znaczenie pracy zdalnej rośnie w szybkim tempie. Świadczy o tym fakt, że od wybuchu pandemii koronawirusa liczba firm zatrudniających pracowników umysłowych i umożliwiających home office zwiększyła się trzykrotnie. Takie wnioski nasuwają się po lekturze raportu „Wpływ koronawirusa na polskie przedsiębiorstwa” Devire. 65% pracodawców korzystających z usług agencji rekrutacyjnej wdrożyło już model pracy zdalnej.
Praca zdalna powoli staje się normą
Do myślenia dają także dane GUS. W marcu zeszłego roku 4,8% etatowców pracowało zdalnie. W I kwartale br. było to już 6,8%, przy czym dwa ostatnie tygodnie marca dały 14,2% pracowników zdalnych (16,5% kobiet wobec 12,3% mężczyzn).
7 na 10 osób przyznało, że pracuje z domu przez koronawirusa. Eksperci Devire podkreślają jednak, że trend wzrostowy na rynku pracy zdalnej można zaobserwować już od kilku lat. Przybywa zarówno ofert pracy z domu, jak i rekrutacji online.
10 skutecznych metod poszukiwania pracy. Postępuj tak, a rek...
Przez epidemię COVID-19 nawet ¾ pracowników umysłowych w naszym kraju mogło zacząć pracować zdalnie – sugerują wyniki badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Gumtree.pl i Randstad Polska. Chociaż sytuacja wraca do normy, a część osób powróciła już do biur, konieczność zmiany trybu pracy uświadomiła wielu pracodawcom, że praca zdalna jest możliwa i może przynosić wymierne korzyści.
Przed pandemią co piąty pracownik umysłowy świadczył swoje usługi zdalnie (19%), w kwietniu już dwie osoby na pięć korzystało wyłącznie z home office (41%), a kolejne 35% pracowników łączyło pracę zdalną z pracą w biurze. (Przeważnie mamy do czynienia z modelem hybrydowym – podczas gdy jeden zespół pracuje z domu, drugi jest obecny w siedzibie firmy.)
Minusy pracy zdalnej
Co czwarty pracownik umysłowy, który pracuje zdalnie, narzeka na brak kontaktu z kolegami z pracy (26%). Co piąta osoba skarży się na tzw. rozpraszacze (21%). Co więcej, 6 osób na 10 (61%) twierdzi, że podczas pracy w domu odczuwa pokusę, aby zająć się czymś innym. Mimo wszystko blisko połowa pracowników zdalnych ocenia na plus taką formę świadczenia pracy.
Ile zarobisz w wakacje? Porównaj stawki na popularnych stanowiskach
Większość osób pracujących zdalnie (69%) uważa home office za łatwy lub bardzo łatwy do zorganizowania sposób pracy. Szczególną łatwość dostosowania się do pracy zdalnej mają mężczyźni. Trzech panów na czterech bez problemu odnalazło się w nowych realiach (74%), podczas gdy praca z domu nie przysporzyła problemów 64% kobiet. Ponadto przejście na pracę zdalną było łatwiejsze dla tych osób, które już wcześniej miały do czynienia z home office (75% badanych).
Za co pokochaliśmy pracę zdalną?
Polacy chwalą sobie:
- czas zaoszczędzony na dojazdach
- możliwość pracy z dowolnego miejsca
- elastyczne godziny pracy
Praca zdalna daje wolność wykonywania swoich obowiązków na świeżym powietrzu, np. w ogrodzie czy na balkonie. Niestety, często przełożonym zacierają się granice między życiem prywatnym a zawodowym osób zatrudnionych. Aż 70% pracodawców kontaktuje się z pracownikami poza ich godzinami pracy, przy czym co trzeci szef robi to regularnie.
Praca zdalna bywa zwodnicza
Również samym pracownikom zdarzają się odstępstwa od zasad, np. nie stosują się do obowiązujących godzin pracy. Aż ⅔ osób pracujących zdalnie potwierdza, że wykonuje swoje zadania w godzinach nadliczbowych. Często za powód podają niemożność konsultacji z członkami zespołu lub przełożonym. Do przekraczania obowiązujących norm czasu pracy najczęściej dochodzi w małych firmach (77%), a najrzadziej – w dużych korporacjach.
Ile zarabiają kobiety w IT? Zobacz, czy warto się przebranżowić
Co dziesiąty pracownik zdalny uważa, że ma zbyt dużo obowiązków, blisko połowa (46%) przyznaje się do wykonywania w godzinach pracy zadań niezwiązanych z zatrudnieniem, a 30% ma tendencje do nadmiernego wydłużania przerw. Trzeba jednak pamiętać, że ze względu na koronawirusa wiele firm zmniejszyło wymiar czasu pracy osób zatrudnionych, podczas gdy wymagania wobec pracowników pozostały na podobnym poziomie co przed wybuchem pandemii.
Połowa osób pracujących zdalnie jeszcze przed lockdownem była zdania, że przez home office można zapobiegać wypaleniu zawodowemu. Jednocześnie aż 60% pracowników zdalnych dostrzega u siebie pewne symptomy wypalenia zawodowego. Problem ten dotyczy co trzeciego pracownika umysłowego. Poczucie wypalenia wywołują m.in.:
- brak perspektyw na awans
- niemożność zaspokojenia potrzeby rozwoju
- niskie wynagrodzenie
- duża odpowiedzialność
Praca zdalne przynosi efekty
Praca zdalna ma swoje plusy i minusy, ale większość pracowników uważa ją za efektywną. Może to wynikać z faktu, że poczucie zrelaksowania przekłada się na większą wydajność w pracy. Blisko połowa pracowników zdalnych (48%) uważa, że pracując z domu, jest się tak samo efektywnym jak podczas pracy w biurze, a 28% sądzi, że praca zdalna daje lepsze rezultaty niż praca w biurze. Tylko co czwarty pracownik (24%) wskazuje na obniżoną efektywność w domu.
Również pracodawcy pozytywnie oceniają pracę zdalną. Aż 68% potwierdza, że osoby pracujące z domu są tak samo efektywne jak pracownicy wykonujący swoje obowiązki w siedzibie firmy. Co czwarty pracodawca (27%) jest przekonany o mniejszej efektywności pracowników zdalnych, a 5% wskazuje na gorsze efekty. Aż 40% przedsiębiorców, którzy nigdy wcześniej nie mieli do czynienia z pracą zdalną, jest przeświadczonych o niższej efektywności pracowników zdalnych.
Mniej ufni pracodawcy testują wspomniane już rozwiązanie hybrydowe, które zakłada świadczenie pracy częściowo z domu, a częściowo z biura. Niektóre firmy po wybuchu pandemii wypowiedziały nawet umowy najmu przestrzeni biurowej. Istnieją także przedsiębiorcy, którzy powrót do biur planują dopiero w 2021 roku.
Praca zdalna a obowiązki domowe
Praca zdalna uwidoczniła wyraźny podział ról płciowych w polskim społeczeństwie. 57% mężczyzn i 50% kobiet potwierdza, że podczas pracy w domu rozpraszają ich głównie telewizja i internet. O ile jednak 41% mężczyzn ma skłonność do zbyt długich przerw w pracy, o tyle pracownice zdalne nie odpoczywają, wręcz przeciwnie, pracują w dwojaki sposób. Blisko co druga kobieta łączy pracę zdalną ze sprzątaniem. Ponadto prawie dwa razy więcej kobiet (46%) niż mężczyzn (26%) musi łączyć pracę z opieką nad dziećmi.
Większość pracowników nie ma wątpliwości, że rola pracy zdalnej będzie rosnąć. Na taki scenariusz wskazuje 89% respondentów ARC Rynek i Opinia. Ich zdanie podziela 71% pracodawców. Co drugi pracownik (52%) wierzy w to, że po uspokojeniu pandemii w dalszym ciągu będzie mógł pracować zdalnie, przynajmniej częściowo. Czas pokaże, czy te przewidywania się sprawdzą.
