Unikalny użytkownik – pojedyńcza przeglądarka internetowa a konkretnie pliki “cookies”.
Jak widać po definicji różnica jest zasadnicza a dlaczego statystyki serwisów internetowych nie podają od razu liczby internautów tylko zawsze widzimy informację o unikalnych użytkownikach?
Problem polega w metodologii liczenia oraz w mnogości sprzętów do przeglądania internetu.
Każdy jeden internauta może dany serwis internetowy oglądać na kilku urządzeniach, smartfon, laptop służbowy lub i prywatny, tablet czy nawet telewizor z dostępem do internetu.
W takim przypadku jest on każdorazowo traktowany jako inny unikalny użytkownik.
Dodatkowo możemy na jednym komputerze mieć zainstalowane dwie lub więcej przeglądarek internetowych i wówczas także jesteśmy traktowani jak wielu unikalnych użytkowników.
Jeszcze bardziej sprawa się komplikuje gdy w z jednego na przykład domowego komputera korzyta więcej niż jeden użytkownik.
Jak widzicie policzenie konkretnej liczby internautów korzystających z danego serwisu internetowego jest praktycznie niemożliwe.
Jedyne co można na chwilę obecną to oszacować liczbę realnych użytkowników i takie badania przeprowadza PBI.
Do końca 2015 roku badania te prowadzone były przez firm Gemius, od początku 2016 realizować je ma GFK Polonia.
Są to badania panelowe, w których ochotnikom stanowiącym grupę reprezentatywną, instaluje się oprogramowanie śledzące ich zachowanie w internecie, sprawdzające jaki strony internetowe odwiedzają.
Sumując tą wiedzę vs badania site centric (twarde dane o unikalnych użytkownikach, na podstawie zewnętrznego audytu mierzącego ruch na stronie) można oszacować liczbę internautów odwiedzających daną witrynę.
Więcej o metodologii badania dowiesz się na stronie GFK Polonia http://planetpbigfk.pl/metodologia/.
Wyniki np z kategorii informacje i publicystyka wyglądały następująco (wynik z listopad 2015 ze strony wirtualnemedia.pl)
Na chwilę obecną nie jest znana data pojawienia się aktualnych wyników Planet PBI/GFK.
Jeżeli szukacie wyników wśród lokalnych serwisów internetowych musicie szukać wyników w kategorii „informacje i publicystyka lokalna i regionalna”, można je znaleźć w sieci lub zapytajcie o nie wydawcę u którego chcecie umieścić reklamę.