Rekodowa liczba wakatów. Można zarobić 18 tys. zł brutto

Agnieszka Kamińska
Nigdy wcześniej w historii niedobory pracowników w sektorze transportowym nie były tak duże na tle wszystkich sektorów gospodarki
Nigdy wcześniej w historii niedobory pracowników w sektorze transportowym nie były tak duże na tle wszystkich sektorów gospodarki Piotr Krzyżanowski
Stopa wakatów w Polsce w sektorze transportu, spedycji i logistyki jest o 44 proc. wyższa niż średnio w całej gospodarce. To najwyższy poziom w historii – dowiadujemy się z najnowszego raportu „Transport drogowy w Polsce 2024/2025”. Ile zarabiają kierowcy? Na przykład w jednej z ofert podano widełki wynagrodzeń od 6000 do 17 900 zł brutto, w innym ogłoszeniu pracodawca wpisał od 10 500 do 15 000 zł brutto.

Spis treści

Nigdy wcześniej w historii niedobory pracowników w branży transportowej nie były aż tak duże

Chociaż w branży wystąpiło znacznie silniejsze spowolnienie niż w innych sektorach, to stopa wolnych miejsc pracy wzrosła względem innych branż. W Polsce ten wskaźnik w sektorze TSL jest o 44 proc. wyższy niż średnio w gospodarce. Dla porównania w 2022 r. było to 25 proc., w 2019 zaś tylko 8 proc.

„Nigdy wcześniej w historii niedobory pracowników w sektorze TSL nie były tak duże na tle wszystkich sektorów gospodarki. Tylko trzy kraje UE mają ten relatywny wskaźnik wakatów w sektorze wyższy – są to Słowacja, Litwa i Bułgaria” – informują autorzy raportu „Transport drogowy w Polsce 2024/2025”.

Na rynku jest mniej migrantów skłonnych do pracy w branży, firmy przygniata też presja płacowa i problemy strukturalne

Dlaczego pracodawcy mają tak duże problemy z obsadzeniem wolnych miejsc pracy? Pracodawcy twierdzą, że obecnie mają mniejsze możliwości zatrudnienia pracowników z zagranicy. A to dlatego, że napływ migrantów na rynek transportowy spowolnił. Przedsiębiorcy wskazują, że może to mieć związek m.in. z niechęcią do wydawania nowych wiz po tzw. aferze wizowej, w ramach której pojawiło się podejrzenie korupcji przy wydawaniu tych dokumentów.

– W ostatnim roku mocno nasiliły się problemy z zatrudnianiem pracowników zza granicy. Kilka lat temu branża korzystała z pracowników z Ukrainy i Białorusi, ale wojna na Ukrainie znacząco to utrudniła. Dlatego poszukujemy pracowników też z innych krajów. Ale coraz częściej spotykamy się z odmowami. Wciąż największym problemem jest czas oczekiwania na wizę, ale coraz częściej kierowcy otrzymują decyzje odmowne. Dla nas jest to niezrozumiałe. Często odrzuca się wnioski wizowe doświadczonych pracowników – na przykład ktoś pracuje u nas 6 lat i dostaje decyzję odmowną. W Niemczech procedura trwa 2 tygodnie, u nas nawet 1-2 lata, o ile w ogóle uda się pracownikowi umówić spotkanie w konsulacie – przyznaje Izabela Szerszeń, prokurent De Rooy Transport.

Sektor mierzy się z też z innymi wyzwaniami strukturalnymi: zmianami kulturowymi, a także – jak wynika z analiz – niechęcią pracowników do przebywania poza domem przez dłuższy czas. Z badań wynika, że struktura wiekowa kierowców jest mocno przesunięta w kierunku starszych grup wiekowych w porównaniu z innymi branżami.

– Największym problemem jest średnia wieku europejskich – w tym również polskich – kierowców zawodowych, która wynosi około 50 lat. Młode osoby, wkraczające na rynek pracy, rzadko decydują się na wybór zawodu kierowcy w transporcie międzynarodowym, uważając go za nieatrakcyjny mimo bardzo konkurencyjnych wynagrodzeń. Narzekają oni zwłaszcza na długie okresy przebywania poza domem, co istotnie wpływa na ich życie rodzinne i towarzyskie – twierdzi Paweł Kowalski, prezes TVM Transport & Logistics, cytowany w raporcie.


Pracodawcy mówią też o innych problemach m.in. o strukturalnej presji płacowej. Szok inflacyjny, w tym szok cen energii, spowodował wybuch presji inflacyjnej na świecie. Firmy transportowe zmuszone zostały do znaczących podwyżek wynagrodzeń. Blisko 80 proc. firm stwierdza, że koszt zatrudnienia kierowcy międzynarodowego wynosi 12,5-17,5 tys. zł.

Jak przedsiębiorcy radzą sobie wobec braku kadr? 55 proc. zapytanych w badaniu firm na problem z dostępnością pracowników reaguje poprzez zmianę organizacji pracy kierowców. Na drugim miejscu są znaczące podwyżki wynagrodzeń (41 proc.), a na trzecim – poszukiwanie pracowników w innych krajach (35 proc.). W poprzednim roku 45 proc. przedsiębiorstw deklarowało, że rozwija system szkoleń wewnętrznych. Obecnie ten odsetek spadł do 13 proc. firm.

– Bez ponownego mądrego otwarcia naszego rynku pracy dla imigracji zarobkowej, polska branża transportu drogowego nie ma szans nie tylko na rozwój, ale nawet na utrzymanie stanu obecnego. Niestety przyjęte w drugim półroczu 2024 roku założenia polityki migracyjnej nie odpowiadają potrzebom polskiej gospodarki, w tym potrzebom branży transportowej – twierdzi Maciej Wroński, prezes związku pracodawców Transport i Logistyka Polska.

Pracodawcy wskazują też, że obok braku pracowników, największym wyzwaniem dla branży jest dekarbonizacja transportu drogowego.

Z raportu dowiadujemy się też, że liczba postępowań restrukturyzacyjnych w ostatnich 2 latach w branży wzrosła o 6 proc., odnotowano też prawie 4-krotny wzrost liczby przedsiębiorców zawieszających działalność przewozową. Pomimo kryzysu nie zmniejsza się rola polskich przewoźników w bilansie płatniczym Polski. Wciąż udział eksportu usług transportowych w tym bilansie jest najwyższy w całej Europie i jest warty około 15 miliardów euro.

41 proc. zapytanych firm transportowych chciałoby zatrudnić nowe osoby w pierwszym kwartale 2025 r.

Branżę transportową prześwietlili też analitycy ManpowerGroup. Z danych firmy wynika, że tylko w pierwszym kwartale 2025 r. rekrutacje przewiduje 41 proc. zapytanych firm.

–Branża transportu, logistyki i motoryzacji odgrywa kluczową rolę w polskiej gospodarce, a wyniki raportu jasno pokazują, że w I kw. nadchodzącego roku sektor ten utrzyma wysokie tempo rozwoju. Wysoka prognoza rekrutacyjna, plasująca branżę na drugim miejscu zaraz po IT, to znaczący sygnał stabilności, a także potencjału wzrostowego, mimo dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego. Firmy planujące zatrudnienie nowych pracowników są dowodem na to, że sektor ten pozostaje motorem napędowym zatrudnienia w Polsce, zwłaszcza, że wskaźnik ten wzrósł rok do roku o 4 pkt proc. (…) – stwierdził Bartłomiej Deleżyński z ManpowerGroup, cytowany w komunikacie. 

Od 6 000 do 17 900 zł brutto – takie widełki wynagrodzeń dla kierowcy w transporcie międzynarodowym podano w jednej z ofert pracy

Ile zarabiają kierowcy ciężarówek w transporcie międzynarodowym? W jednej z ofert pracy pracodawca proponuje od 6 000 do 17 900 zł brutto.

"Jesteśmy międzynarodową firma transportową specjalizującą się w przewozie samochodów. Transportujemy pojazdy na terenie Europy centralnej. Oferujemy różnorodne systemy pracy: w pełnym wymiarze miesięcznym (zjazdy na bazę co 2 tygodnie) lub 3/1 lub 2/2 lub 2/1" – czytamy w ofercie opublikowanej w Centralnej Bazie Ofert Pracy.

W innej ofercie podano widełki wynagrodzeń od 10 500 do 15 000 zł brutto (transport kontenerów morskich).

W kolejnej propozycji zatrudnienia czytamy: "Pensja od 14 000 zł (około 700 zł/brutto za dniówkę). Praca na umowę o pracę na początek na okres próbny do trzech miesięcy. Docelowo praca na stałe. Praca w pełnym wymiarze czasu pracy".

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

T
Tomasz Go
Znaleźli jedno może 2 ogłoszenia i już zarobki wszystkim kierowca podnieśli, ciekawe czy autor tekstu chociaż spróbował zadzwonić odpowiadając na takie ogłoszenie, zapewne nie a warto było to zrobić zanim coś napiszę.

Średnie zarobki to 8-14tys. Zależne od systemu pracy, ale kolejnym razem niech autor takiego tekstu z łaski swojej umieści linki do takich ogłoszeń może znajdzie się chętny pracownik.
T
Tomasz Go
Ktoś napisze głupotę a potem ludzie w to wierzą, niech autor potwierdzi to co pisze.

18tys zarobi kierowca ile takich ogłoszeń widział autor, do ilu takich pracodawców dzwonił żeby dowiedzieć się jak ten zarobek wygląda?

A może zainteresuje się autor jak wyglądają umowy o pracę kierowcy, no ale po co ma to robić.

Praca za 18tys ma miesiąc bardzo ciekawe

Średnia dniówka kierowcy na trasach między narodowych to przedział między 400-450zł na dzień czyli za 24h co daje 16.6 -18.7 zl na godzinę.

Umowy kierowców z godnie z prawem są sporządzane na najniższą krajową w których nadgodziny, praca w wikendy i święta, dyżury i inne są ujęte jako ,,ryczałt,, w najniższej krajowej co oznacza że formalnie gdyby kierowca chciał sądzić się za np. nadgodziny to sprawy w sądzie nie wygra.

W umowach są dozwolone takie kombinacje i to zgodnie z prawem.

Kolejna sprawa sama specyfika tej pracy tj.

Praca w nieregularnych godzinach p każdej porze dnia i nocy,w każdych war. Atmosferycznych

Ciągle kontrolę na drodze, wymagania które kierowca musi spełnić czynią tą pracę jako praca w szczególnych warunkach i niebezpieczne ciągłym stresie a w zamian nie ma nic

Żadnych wcześniejszych emerytur czy też tzw. szkodliwego które zlikwidowano poza bardzo wąskim gronem np. Przewóz towarów niebezpiecznych.

Nie ma chorób zawodowych.

Gdybym miał dzisiaj wchodzić na rynek pracy to nigdy w życiu nie wykonywał bym tego zawodu niestety za późno na pewne zmiany.

Mając 43 lata kręgosłup zniszczony, wadą słuchu słaby wzrok jeszcze może z 5 lat i człowiek będzie zniszczony do tego stopnia że nie ma szans na dalszą pracę w tym zawodzie a co potem??

Jaka pracę taki człowiek znajdzie i gdzie??

Pisząc takie artykuły autor powinien najpierw przeprowadzić szeroki wywiad z ,,pracownikami,, obdzwonic po takich pracodawcach czemu tego nie robi??

Bo się okaże że w praktyce zarobki są nieadekwatne a umowy o pracę wręcz śmieciowe wówczas czar zarobku 18 tys pryśnie jak bańka mydlana.

Zapomniałem dodać że aby zarobić 13tys.na rękę kierowca musi siedzieć cały miesiąc w budzie o powierzchni zaledwie 5m2 bez dostępu do łazienki.

Nie mówiąc już o parkingach których zwyczajnie brakuje w szczególności u Niemca, po godzinie 17 znalezienie miejsca graniczy z cudem.

Do tego coraz częstsze napady i kradzieże którym kierowca nie może zaradzić a nawet nie ma prawa się bronić.

Kierowca musi siedzieć w budzie
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu