Dochodzenie w sprawie uszkodzenia kabli
Podczas prowadzonego dochodzenia w sprawie uszkodzenia kabli na Zatoce Fińskiej, fińska policja nie znalazła dowodów na celowe działanie ze strony tankowca Eagles S. Statek ten jest podejrzewany o uszkodzenie estońsko-fińskiego kabla elektroenergetycznego EstLink 2. Mimo że postępowanie wciąż się toczy, największy fiński dziennik "Helsingin Sanomat" informuje, że incydent może zostać uznany za "wypadek".
Fińska służba wywiadu i kontrwywiadu (Supo) również nie jest przekonana o zaangażowaniu Rosji w ten incydent. O dotychczasowych ustaleniach organy ścigania poinformowały najwyższe władze państwa, co podkreśliła helsińska gazeta. Jeśli nie zostaną znalezione dowody na umyślne działanie, postępowanie prawdopodobnie zostanie zawieszone, a postanowienia o zajęciu tankowca oraz zakazie podróżowania dla członków załogi zostaną uchylone.
Historia uszkodzeń kabli na Bałtyku
Do utraty przesyłu prądu magistralą EstLink 2 doszło 25 grudnia, w Boże Narodzenie. Śledczy podejrzewają, że kabel elektroenergetyczny oraz cztery kable telekomunikacyjne zostały uszkodzone przez tankowiec Eagle S, który przeciągnął kotwicę po dnie na odcinku około 100 km. Sprawa jest formalnie badana jako akt wandalizmu i zniszczenia mienia.
Statek, który, jak się zakłada, należy do rosyjskiej "floty cieni", do momentu zatrzymania przez fińskie służby, realizował kurs przez Zatokę Fińską z Petersburga w stronę egipskiego Port Said, z załadowaną rosyjską benzyną. Portowe organy kontroli, po przeprowadzonej inspekcji, stwierdziły, że jednostka, z uwagi na liczne uchybienia i nieprawidłowości stanu technicznego, jest niezdolna do dalszej żeglugi.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo.

Przypadki uszkodzeń w przeszłości
Radio Yle podało, że w ciągu ostatnich stu lat na fińskich wodach Bałtyku i Zatoki Fińskiej doszło do co najmniej kilkunastu przypadków uszkodzeń kabli spowodowanych przez statki. Najczęściej miało to miejsce w trakcie połowów czy przez kotwiczenie jednostek pływających. Dotychczas nie stwierdzono, aby którykolwiek z tych przypadków był "celowym działaniem", jak wynika z raportu, który zebrał dane na ten temat od 1925 roku.
Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku rozerwania gazociągu Balticconnector jesienią 2023 roku, o co podejrzewany jest kontenerowiec NewNew Polar Bear, pływający pod banderą Hongkongu. Dotychczasowe śledztwo nie potwierdziło, że przeciągnięcie kotwicy po dnie było celowe. Wówczas chiński statek zdążył wypłynąć z Bałtyku. Według doniesień chińskich mediów, władze w Pekinie stoją na stanowisku, że do uszkodzenia rurociągu doszło "przypadkowo" w warunkach silnego sztormu.
Fińskie dochodzenie w sprawie uszkodzenia kabli na Zatoce Fińskiej przyciągnęło uwagę międzynarodową, szczególnie w kontekście napięć z Rosją. Jednak brak dowodów na celowe działanie ze strony Rosji może złagodzić napięcia w regionie. Władze fińskie podkreślają, że incydent ten nie powinien być postrzegany jako akt agresji, dopóki nie zostaną przedstawione konkretne dowody.
Śledztwo wciąż trwa, a jego wyniki mogą mieć wpływ na przyszłe relacje między Finlandią a Rosją. W międzyczasie, fińskie władze koncentrują się na zapewnieniu bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i zapobieganiu podobnym incydentom w przyszłości.
źródło: PAP