Sektor motoryzacyjny tonie w długach. Co z cenami samochodów?

Maciej Badowski
Opracowanie:
Skumulowany dług we wszystkich kategoriach branży motoryzacyjnej wynosi ponad 1,4 mld zł - wynika z raportu Big InfoMonitor.
Skumulowany dług we wszystkich kategoriach branży motoryzacyjnej wynosi ponad 1,4 mld zł - wynika z raportu Big InfoMonitor. Karina Trojok/ Polska Press
Raport Big InfoMonitor rzuca światło na alarmującą sytuację finansową w branży motoryzacyjnej, gdzie skumulowany dług przekracza 1,4 mld zł. Zobowiązania dotykają szerokiego spektrum działalności, od dealerów po warsztaty i firmy oferujące wynajem pojazdów. – Dla sprzedawców samochodów, głównym problemem są rosnące koszty zakupu pojazdów, spowodowane wzrostem cen surowców oraz komponentów, co podnosi koszty wprowadzenia auta do sprzedaży – wskazał prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak.

Zadłużenie branży motoryzacyjnej w górę

Z najnowszego raportu Big InfoMonitor wynika, że branża motoryzacyjna zmaga się z ogromnym ciężarem finansowym. Na koniec lipca 2024 roku, dług sprzedawców samochodów osobowych i dostawczych oraz firm naprawczych przekroczył 1,2 mld zł. Dodatkowo, segment wynajmu i dzierżawy aut dołożył do tego zadłużenia kolejne 217 mln zł.

Sytuacja ta dotyka znaczącej części rynku. Spośród prawie 252 tys. firm związanych z handlem i naprawą pojazdów, ponad 14 tys. boryka się z przeterminowanymi płatnościami.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo.

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dla sprzedawców samochodów, głównym problemem są rosnące koszty zakupu pojazdów, spowodowane wzrostem cen surowców oraz komponentów, co podnosi koszty wprowadzenia auta do sprzedaży. Firmy naprawcze borykają się zaś z rosnącymi cenami części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych. Z kolei segment wynajmu i dzierżawy aut musi się liczyć z rosnącymi kosztami utrzymania floty. Wszystkie te firmy zmagają się ponadto z wyzwaniami nowych regulacji unijnych i coraz bardziej restrykcyjnymi normami ekologicznymi, co dodatkowo może obciążać cały sektor motoryzacyjny – wskazał prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak.

Te czynniki, w połączeniu z zatorami płatniczymi, tworzą niebezpieczną mieszankę, która może prowadzić do dalszego pogłębiania się zadłużenia w branży.

Perspektywy i wyzwania dla sektora

Rynek motoryzacyjny stoi przed niepewną przyszłością. Z jednej strony, obserwujemy wzrost rejestracji nowych pojazdów, z drugiej – spadki liczby klientów i ruchu w salonach. Rosnące ceny samochodów mogą odstraszać potencjalnych nabywców, co stawia pod znakiem zapytania stabilność finansową dealerów.

W przyszłym roku możemy spodziewać się wyraźnego wzrostu cen samochodów. Niewykluczone jest, że część klientów, którzy zdają sobie z tego sprawę, kupi auto jeszcze w tym lub nadchodzącym kwartale. Sądzę więc, że końcówka tego roku będzie przynajmniej tak samo dobra, jak rok wcześniej, jeśli nie lepsza. Jednak z tego samego powodu w przyszłym roku możemy spodziewać się widocznego spadku w branży. Jest to największe wyzwanie, z którym będą musieli zmierzyć się dealerzy. Sytuacja ta może wpłynąć na kondycję finansową firm z sektora sprzedaży hurtowej i detalicznej pojazdów samochodowych. Zmiana powinna być jednak nieznaczna, ponieważ pomimo rosnących cen aut oraz zadłużenia niektórych podmiotów, sytuacja większości z nich będzie stabilna – ocenił prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś.

W obliczu rosnących długów, kluczowe będzie znalezienie skutecznych rozwiązań. Eksperci podkreślają znaczenie odpowiedzialnego zarządzania finansami i restrukturyzacji zadłużenia.

– W trzecim kwartale bieżącego roku, ponad 53 proc. firm w całej Polsce zmagało się z fakturami opóźnionymi o więcej niż miesiąc, co ilustruje poważny problem zatorów płatniczych. Problemy te generują dodatkowe długi, prowadząc do spirali zadłużenia o coraz większej skali. Branża motoryzacyjna, choć nadal cieszącą się popytem i zainteresowaniem klientów, stoi przed wieloma wyzwaniami, z rosnącymi nieopłaconymi należnościami jako jednym z kluczowych. Ważne będzie znalezienie równowagi między rozwojem biznesu a odpowiedzialnym zarządzaniem i restrukturyzacją zadłużenia. W minimalizacji ryzyka opóźnień w spłatach może pomóc staranna weryfikacja wiarygodności kontrahentów oraz zgłaszanie nierzetelnych firm do rejestrów dłużników – wskazał Sławomir Grzelczak.

Znalezienie równowagi między rozwojem a stabilnością finansową będzie kluczowe dla przyszłości sektora motoryzacyjnego. Pomimo wyzwań, branża ma szanse na pokonanie trudności, pod warunkiem zastosowania odpowiednich strategii i działań naprawczych.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

źródło: PAP

Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu