Spis treści
Otrzymanie darowizny może się wiązać z obowiązkiem jej zgłoszenia do Urzędu Skarbowego. Jeżeli nie zrobimy tego w odpowiednim czasie – możemy zostać ukarani finansowo.
Podstawą prawną regulującą darowizny określa Kodeks cywilny oraz ustawa o podatku od spadku i darowizn. Wysokość podatku do zapłacenia jest uzależniona od tego, jak blisko jesteśmy spokrewnieni z darczyńcą. Z tego powodu rozróżnia się trzy grupy podatkowe, które powiązane są z pokrewieństwem. Grupy podatkowe obejmują różne kategorie osób i różne kwoty wolne od podatku.
Darowizny i spadki - jakie mamy grupy podatkowe? Od tego zależy, czy zapłacisz podatek
Do pierwszej grupy należy najbliższa rodzina: dziadkowie, rodzice, rodzeństwo i dzieci. Darowizny są w niej co do zasady zwolnione z opodatkowania. W nieprzekraczalnym terminie sześciu miesięcy trzeba jednak zgłosić do urzędu skarbowego otrzymanie każdej darowizny, której wartość przekracza 36 120 zł.
W drugiej grupie podatkowej, która obejmuje dalszą rodzinę, np. wujków czy ciocie, wartość darowizny zwolnionej z podatku to 27 090 zł.
Dla trzeciej grupy, do której zaliczają się wszyscy pozostali darczyńcy i spadkodawcy, kwota wolna wynosi obecnie 5733 zł. Podatku nie trzeba płacić, jeżeli darowizna lub spadek jest niższa od wskazanych wyżej kwot.
W ramach pierwszej grupy podatkowej wydzielona została dodatkowa, zerowa grupa podatkowa. W jej skład wchodzą wszyscy wymienieni wcześniej w pierwszej grupie podatkowej z wyjątkiem:
- teścia,
- teściowej,
- zięcia,
- synowej.
Darowizny dla osób z grupy zerowej są zwolnione z podatku w całości. Jest jednak jeden warunek. Obdarowany musi zgłosić otrzymanie darowizny do fiskusa wraz z niezbędnymi dokumentami.
Jak zgłosić otrzymanie darowizny do Urzędu Skarbowego?
Darowiznę można zgłosić:
- osobiście,
- poprzez pocztę,
- elektronicznie.
Zgłaszając darowiznę osobiście lub listownie należy wypełnić formularz SD-Z2 oraz załączyć do niego inne dokumenty. Może to być np. przelew bankowy z zapisaną kwotą darowizny lub dokumenty potwierdzające otrzymaliśmy i od kogo.
Jeżeli decydujemy się na zgłoszenie elektroniczne - możemy zrobić to na stronie podatki.gov.pl wchodząc w specjalną zakładkę e-Deklaracje. Aby wypełnić wniosek - niezbędne jest posiadanie podpisu elektronicznego. Następnie dokument wysyła się do urzędu skarbowego przez Internet.
Strefa Biznesu: W Polsce drastycznie wzrosną podatki? Winna demografia
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?