W hotelach coraz drożej! Rosną koszty działalności, co odbije się na gościach. Za pobyt w 2022 roku zapłacimy zdecydowanie więcej

OPRAC.:
Justyna Madan
Justyna Madan
Nastroje hotelarzy są coraz bardziej pesymistyczne. W hotelach będzie drożej
Nastroje hotelarzy są coraz bardziej pesymistyczne. W hotelach będzie drożej 123rf
Udostępnij:
Hotele odnotowały w grudniu 2021 jeszcze słabsze wyniki niż w listopadzie. Wniosek z tego, że kilkudniowa poprawa obłożenia przypadająca na okres świąteczno-noworoczny nie wystarczyła na zrekompensowanie niskich obrotów w pozostałej części miesiąca – poinformowała Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego. W 2022 wzrastają koszty prowadzenia działalności, co odbije się na hotelowych gościach. Za pobyt zapłacimy więcej.

Blisko połowa obiektów (47 proc.) nie przekroczyła frekwencji 30 proc. w skali całego miesiąca, a satysfakcjonujący poziom obłożenia powyżej 50 proc. uzyskało tylko 12 proc. Frekwencję w zakresie 11-50 proc. uzyskało 77 proc. hoteli miejskich i 75 proc. pozamiejskich – wynika z ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego na temat wyników hoteli w grudniu 2021.

Hotele z dobrymi wynikami tylko w okresie świąteczno-noworocznym

Ostatni tydzień grudnia i początek nowego roku wypadł całkiem nieźle, nie poprawiło to jednak wyników w skali całego miesiąca.

Przede wszystkim aż 46 proc. hoteli nie zdecydowało się na sprzedaż pakietów w tym okresie, w tym 22 proc. obiektów w grupie obsługującej gości wypoczynkowych. Satysfakcjonujący poziom obłożenia powyżej 60 proc. uzyskało tylko 22 proc. hoteli ogółem, w grupie obiektów wypoczynkowych 37 proc. – wykazuje ankieta IGHP.

W hotelach będzie coraz drożej

Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego (IGHP) na podstawie ankiet przeprowadzonych w ponad 200 hotelach wskazała, że średnia cena za pobyt, podobnie jak w poprzednich miesiącach, rośnie.

Już w grudniu można było zaobserwować wzrost cen wynikający m.in. z wysokiego wskaźnika inflacji. Dane dotyczące średniej ceny, podobnie jak w poprzednich miesiącach, wskazują na ciągłą tendencję wzrostową. Ponad połowa hoteli (56 proc.) odnotowała ceny wyższe niż w grudniu 2019 r., przy czym 21 proc. osiągnęło wzrosty o więcej niż 10 proc. W przypadku 17 proc. obiektów ceny nie zmieniły się, a spadek średniej ceny zanotowało 24 proc. hoteli.

  • Hotele już potwierdziły, że podniesienie cen w 2022 roku to konieczność. Wynika to ze wzrostu kosztów działalności, a konkretnie kosztu mediów, podatków i wynagrodzeń pracowników.

Dane dotyczące przyjętych rezerwacji (na moment przeprowadzania ankiety) na kolejne trzy miesiące powielają niekorzystny schemat poprzednich okresów: prognozy ponownie obniżyły się i pogarszają się z każdym kolejnym miesiącem, mimo, że druga połowa stycznia i cały luty to okres szkolnych ferii zimowych – informuje IGHP.

Coraz mniej gości w hotelowych progach?

  • Ponad 4/5 hoteli prognozuje obłożenie w styczniu poniżej 30 proc.
  • Na luty ponad 3/4 hoteli posiada rezerwacje na poziomie nie wyższym niż 20 proc. frekwencji, w tym dominująca (36 proc. obiektów) jest grupa z obłożeniem do 5 proc.
  • W marcu 83 proc. hoteli nie przekracza obłożenia 20 proc.

Aktualne prognozy dla pierwszego kwartału roku są bardzo słabe. Wydawało się, że okres ferii zimowych w drugiej połowie stycznia i w lutym przyniosą lepsze perspektywy rezerwacji. Tymczasem widoczny jest brak gości wypoczynkowych i nadal krótkie okienko rezerwacyjne. Taka sytuacja w dużej mierze spowodowana jest ponownie rosnącym trendem dziennych zachorowań, z prognozami sięgającymi według źródeł rządowych liczby aż 100 tysięcy dziennie w lutym, przy jednoczesnym braku nawet zapowiedzi jakichkolwiek decyzji kierunkowych dotyczących możliwych nowych restrykcji – tłumaczy IGHP.

Tarcza 2.0 PFR w branży hotelarskiej

Połowa stycznia była terminem rozliczenia pomocy finansowej z tzw. Tarczy 2.0 PFR dla przedsiębiorców z segmentu małych i średnich firm. Jak wynika z ankiety blisko 80 proc. hoteli skorzystało z środków pomocowych programu, a 35 proc. hoteli nie musi dokonywać spłaty nadwyżki uzyskanej subwencji zgodnie z warunkami udzielonej pomocy.

Pesymistyczne nastroje hotelarzy

81 proc. hoteli nie przewiduje osiągnięcia zysku z działalności operacyjnej wcześniej niż na koniec 2022 roku, a odsetek hoteli wskazujących na okres późniejszy niż rok 2022 wynosi 67 proc.

W zakresie oceny powrotu przychodów do poziomu z lat 2018-19 za najbardziej prawdopodobny wskazany został rok 2023 – 43 proc. hoteli, ale rok 2024 i późniejsze lata stanowią ponad połowę (54 proc.) ankietowanych.

Najbardziej jednak martwią odpowiedzi dotyczące nastroju branży hotelarskiej – na pesymizm wskazało aż 75 proc. hotelarzy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polacy posiadają coraz droższe smartfony

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie