Spis treści
Budżety świąteczne nakręcane inflacją. Polacy szukają promocji
Ponad połowa ankietowanych Polaków (56 proc.) deklaruje, że na zakupy związane ze świętami wielkanocnymi wyda od 100 do 500 złotych. Natomiast co trzeci respondent przeznaczy na ten cel pomiędzy 501 a 1000 zł – wynika z badania PAYBACK Opinion Poll. W porównaniu do badania z 2022 roku, o 14 punktów procentowych wrosła liczba osób, które planują wydać 501-1000 złotych na świąteczne zakupy (34 proc. ankietowanych w 2024 r. vs 20 proc. ankietowanych w 2022 r.). Autorzy badania tłumaczą to inflacją – chcąc utrzymać standard świętowania na podobnym poziomie, niezbędne jest zwiększenie wydatków.
Jednym ze sposobów na złagodzenie skutków inflacji odczuwalnych przy przedświątecznych zakupach są promocje, z których zawsze lub często korzysta 82 proc. Polaków, najczęściej czerpiąc o nich wiedzę z gazetek promocyjnych i aplikacji mobilnych. Najatrakcyjniejsze są obniżki cen produktów konkretnych marek lub kategorii produktowych, które preferuje 58 proc. konsumentów.
W tych sklepach największy ruch przed świętami
Jak wskazano, tegoroczne budżety konsumentów przeznaczone na wielkanocne zakupy w dużym stopniu trafią do dyskontów, w których przedświąteczne zakupy spożywcze planuje 6 na 10 Polaków. O połowę mniejsza grupa odwiedzi w tym celu super- i hipermarkety.
Jednocześnie wynik badania wskazują na niską popularność usług cateringowych, z których w tym roku skorzysta jedynie 2 proc. Polaków oraz, co może być pewnym zaskoczeniem, zakupów internetowych, które planuje jedynie 3 proc. ankietowanych. Większość badanych zrobiło zakupy świąteczne z kilkudniowym wyprzedzeniem (64 proc.). W Wielką Sobotę sklepy zamierza odwiedzić zaledwie 4 proc. badanych.
Co druga osoba wręczy prezent z okazji świat wielkanocnych
Ponad połowa Polaków (51 proc.) w tym roku wręczy prezenty wielkanocne. Zdecydowanie największą grupę wśród obdarowywanych powinny stanowić dzieci, którym upominki planuje dać 38 proc. badanych. Poza tym, na drobiazgi od wielkanocnego zajączka mogą liczyć partnerzy i współmałżonkowie, dla których podarki planuje 17 proc. Polaków oraz rodzice, dla których prezent przygotowuje 13 proc. Najczęściej wybieranymi podarkami są słodycze (30 proc.), gry i zabawki (15 proc.) oraz gotówka (8 proc.).
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!