89 proc. globalnych marek i sklepów odzieżowych nie ujawnia informacji o wielkości rocznej produkcji. W tle emisja CO2 i nadprodukcja

Maciej Badowski
PAP
Opracowanie:
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
W świetle najnowszego raportu Global Fashion Transparency Index, 89 proc. wiodących na świecie marek odzieżowych zachowuje milczenie na temat swojej rocznej produkcji ubrań. Takie postępowanie marek skutkuje brakiem przejrzystości w kwestiach odpowiedzialności za nadprodukcję i emisję dwutlenku węgla.

Spis treści

Brak przejrzystości w branży

Ponad 85 proc. badanych firm odzieżowych nie ma w planach rezygnacji z produkcji energii pochodzącej z węgla, a 94 proc. nie zamierza wprowadzić energii odnawialnej do swoich procesów produkcyjnych. Tylko 43 proc. marek decyduje się na ujawnienie źródeł swojej energii, czy to węgla, gazu, czy odnawialnych źródeł. Autorzy raportu podkreślają, że takie działania marek mogą prowadzić do mylnego przekonania o postępach w dziedzinie dekarbonizacji i realizacji celów klimatycznych.

Firmy w ten sposób unikają odpowiedzialności m.in. za produkcję nadmiernych ilości ubrań oraz emisję CO2.
Raport Global Fashion Transparency Index: 89 proc. globalnych marek i sklepów odzieżowych nie ujawnia informacji o wielkości rocznej produkcji. Chodzi o unikanie odpowiedzialności m.in. za emisję CO2. fot. Szymon Starnawski/Polska Press

– Oznacza to, że zapewnienia marek o produkcji o zerowej emisji mogą być oderwane od rzeczywistości, a to stwarza fałszywe poczucie postępu w stosunku do celów klimatycznych – ostrzegają autorzy raportu.

Liderzy i zalegający w tyle

Wśród marek, które wyróżniły się na tle innych pod względem zrównoważonego rozwoju, znalazły się Puma (70 proc.), Gucci (74 proc.) i H&M (61 proc.). Natomiast 32 marki, co stanowi 13 proc. badanych, otrzymało w raporcie wynik dekarbonizacji na poziomie 0 proc., w tym DKNY, Max Mara, New Yorker i Reebok. Dolce&Gabbana z kolei uzyskała jedynie 3 proc. punktów.

Zaledwie cztery z 250 analizowanych marek spełniły cele redukcji emisji dwutlenku węgla ustalone przez Organizację Narodów Zjednoczonych, co podkreśla skalę wyzwania, przed którym stoi branża modowa w kontekście walki ze zmianami klimatycznymi.

Wpływ na zatrudnienie i apel do marek

Zmiany klimatyczne mogą w przyszłości kosztować branżę modową niemal milion miejsc pracy. Mimo to, tylko 3 proc. marek, czyli siedem z nich, przyznaje, że wspiera finansowo swoich pracowników w regionach najbardziej dotkniętych kryzysem klimatycznym.

Autorzy raportu nawołują marki odzieżowe do inwestowania co najmniej 2 proc. swoich rocznych dochodów w energię odnawialną, aby zrównoważyć użycie energii z paliw kopalnych w procesach produkcyjnych. Jest to krok, który może przyczynić się do znaczącej poprawy w kwestii odpowiedzialności środowiskowej branży.

Raport zatytułowany „Co napędza modę?" został przygotowany przez organizację non-profit Fashion Revolution. Badaniu poddano 250 czołowych marek i detalistów modowych, od Abercrombie & Fitch aż po Zarę, korzystając z danych, które firmy te udostępniły publicznie.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

źródło: PAP

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu