Spis treści
Coraz więcej polskich firm modowych sprzedaje poza granicami kraju
Jak wynika z raportu Zalando „Polska moda na europejskim wybiegu", polskie marki szukają swojej szansy wśród zagranicznych konsumentów. Już ponad połowa badanych polskich firm modowych sprzedających online jest obecna poza naszym krajem, a 75 proc. z nich chce się tam dalej rozwijać.
Prawie połowa zamierza poszerzyć asortyment produktów dostępnych online, a więcej niż co piąta firma planuje ekspansję na kolejne kraje. Jednak obecnie większość planuje skupić się na rynku europejskim. – Prawie trzy czwarte badanych firm deklaruje, że myśląc o rozszerzeniu liczby zagranicznych rynków pod uwagę bierze wyłącznie kraje Unii Europejskiej – wskazano w raporcie. Najczęściej wymienianymi kierunkami potencjalnej dalszej ekspansji są Czechy i Niemcy, Francja, Belgia oraz Holandia.
Nie jest zaskoczeniem, że sprzedaż online na zagranicznych rynkach jest dla ponad połowy badanych równoznaczna z większymi zyskami i rosnącą liczbą klientów. – 40 proc. spośród badanych firm zauważyło, że klienci za granicą robią zakupy modowe częściej niż w Polacy, a dodatkowo 23 proc. z nich twierdzi, że klienci zagraniczni przeznaczają większe środki na produkty z tej kategorii – podano.
Jakie wyzwania przed firmami planującymi ekspansję zagraniczną?
Poza korzyściami, polskie marki widzą też wyzwania, z którymi wiąże się ich ekspansja zagraniczna. Rosnące wymagania klientów (40 proc.) czy skomplikowana polityka podatkowa (33 proc.) to dwie najczęściej wybierane odpowiedzi. Jedna czwarta polskich firm z branży za największe wyzwanie uznaje skomplikowaną logistykę zamówień. Pomocy w tym zakresie przy planowanej ekspansji oczekuje co piąty przedsiębiorca, a w przypadku magazynowania aż co trzeci. Podobny odsetek badanych wskazuje na potrzebę wsparcia budowaniu lojalności względem marki oraz rozpoczęciu sprzedaży w nowym kanale.
W rezultacie, część polskich marek modowych nie chce już samodzielnie obsługiwać całego procesu zagranicznej sprzedaży internetowej. Co dziesiąta firma planuje oddelegować zewnętrznemu partnerowi cały obszar logistyki lub powierzyć mu kompletne zarządzanie sprzedażą.
Poza operacyjnymi trudnościami, z jakimi mierzą się marki w swojej działalności poza granicami kraju, wyraźnie widać też obawy dotyczące całej branży mody. Co piąty badany za największe wyzwanie sprzedaży online uważa konkurencję z Chin. Ponad połowa firm jest przekonana, że w ciągu dwóch najbliższych lat konkurencja ze strony sprzedawców spoza UE wzrośnie.
– W teorii, kraje europejskie, podobnie jak np. USA, tworzą jeden spójny rynek. W rzeczywistości mamy jednak do czynienia z ponad 40 różnymi krajami, w których płaci się ponad 30 różnymi walutami, i w których dostawy obsługuje ogromna liczba mniejszych lub większych firm logistycznych – komentuje Daniel Rogiński, general manager CEE Zalando.
Znaczenie polskich marek również w kraju z roku na rok jest coraz większe. Jak wskazują autorzy raportu, w przypadku mody, połowa przebadanych konsumentów kupuje produkty polskich producentów co najmniej kilka razy do roku. Polacy gotowi są również zapłacić więcej za ubrania, buty czy akcesoria polskich marek, co deklaruje - deklaruje blisko 30 proc. badanych.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!