Tańsze badania marketingowe
Dla jednych i drugich badania marketingowe stanowią istotne źródło informacji o kondycji i wizerunku przedsiębiorstwa w oczach klientów, czy też pozycji rynkowej. Czy można jednak mieć wnioski z badań i nie przeznaczać na nie wszystkich starannie wypracowanych środków? Odpowiedzią na to pytanie są badania omnibusowe, tzn. badania marketingowe, w których pytania od kilku przedsiębiorców są zebrane w jedną ankietę. Z punktu widzenia zleceniodawcy takiego badania proces przygotowania pytań, wywiad czy forma prezentacji uzyskanych odpowiedzi nie różni się niczym od zleconych zwykłych badań a koszty mogą być znacznie zredukowane, ze względu na fakt, iż koszty przygotowania badania ankietowego rozłożone są pomiędzy zlecających przedsiębiorców.
Co można zbadać w omnibusie?
W badaniach omnibusowych najczęściej zleca się sondaże, w których próba badana jest reprezentatywna dla całej grupy oraz badania marketingowe, które mają za zadanie dostarczyć wstępne informacje o potrzebach rynku. Takie badania są doskonałym rozwiązaniem dla firm, które nie posiadają własnych działów marketingowych. Najczęstsze zagadnienia poruszane w zleconych badaniach omnibusowych to ocena usług i produktów, badania znajomości i wizerunku marki, poznanie zwyczajów zakupowych respondentów czy uzyskanie informacji o trendach rynkowych. Badanie omnibusowe dostarcza kluczowej wiedzy, ale nie możemy zapomnieć, że jest to wiedza wstępna, umożliwiająca ogólną ocenę problemu lub zjawiska, które jest przedmiotem badania. Pogłębiony zakres wiedzy można pozyskać zlecając indywidualne badanie marketingowe na określonej grupie celu.
Przewaga badań omnibusowych
Badania omnibusowe wykonywane cyklicznie dostarczają wiedzy o konsumentach i rynkach, które można prześledzić w czasie, przez co umożliwiają dostosowanie planowanej strategii marketingowej czy sprzedażowej do aktualnych wymagań postawionych przez odbiorców.
Ze względu, że do badania omnibusowego przystąpić może kilku zleceniodawców koszty takiego badania rozkładane są pomiędzy nimi, co oznacza, że ogólny koszt badania jest znacznie niższy w porównaniu do badania zleconego na potrzeby pojedynczego przedsiębiorstwa. W ten sposób badanie omnibusowe staje się narzędziem dostępnym dla każdego.
Wyniki badania omnibusowego, analizowane przez zespół badawczy są przedstawione w postaci tabeli zbiorczej uwzględniającej odpowiedzi na pytania zadane przez danego zleceniodawcę, a w szczególnym przypadku, jeżeli zachodzi taka potrzeba, dodatkowo agencja badawczo-marketingowa przygotowuje raport opisowy lub prezentację z interpretacją wyników i rekomendacjami dotyczącymi rozwiązań zaistniałych problemów
Zalety badań omnibusowych:
•Skumulowane pytania od kilku zleceniodawców
•Niższe koszty
•Dostępne dla każdego
•Duża grupa respondentów, uwzględniający podział społeczeństwa: miejsce zamieszkania, wiek, płeć
•Krótki czas realizacji
•Wysoka jakość danych
•Czytelna forma wyników – tabela oraz ewentualny raport
•Elastyczność – jedno pytanie albo wiele, zgrupowanych w bloki tematyczne
Zleceniodawcy badań omnibusowych
Obecnie na rynku dominuje przeświadczenie, że jedynie przedsiębiorstwa, których klientami są konsumenci B2C mogą zlecać badanie różnych problemów sprzedażowych, czy marketingowych. Rzeczywistość jednak pokazuje, że przedsiębiorstwa produkcyjne i handlowo-usługowe w sektorze B2B także są zainteresowane badaniami i z powodzeniem korzystają z takiej formy uzupełniania wiedzy. W procesie podejmowania decyzji, posiłkowanie się rzetelną wiedzą z niezależnego źródła odgrywa duże znaczenie. Dlatego też zleceniodawcami badań są zarówno inwestorzy indywidualni, mikro przedsiębiorcy, jak i MSP czy przedstawiciele działów marketingu korporacji.
Agencja badawczo-konsultingowa CEBRIS Sp. z o. o.
Ul. Kazimierza Wielkiego 15
50-077 Wrocław
Tel. 71 738 22 78
Strefa Biznesu: Coraz więcej chętnych na kredyty ze zmienną stopą
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?