Bez darmowych zwrotów podczas zakupów online? E-handel szuka oszczędności. Część dużych sieci rezygnuje z tej możliwości

OPRAC.: LR
Polacy pokochali zakupy przez internet, jednak wkrótce taka forma nabywania towarów może stać się mniej atrakcyjna.
Polacy pokochali zakupy przez internet, jednak wkrótce taka forma nabywania towarów może stać się mniej atrakcyjna. Arkadiusz Dembinski/Polskapress
Zakupy przez internet wkrótce mogą przestać być tak atrakcyjne jak obecnie. Winne są temu m.in. rosnące koszty logistyki, które mogą wymusić na brany e-commerce szukanie oszczędności. Jedną z opcji może być rezygnacja z możliwości darmowych zwrotów. Część sieci zdecydowała się już na ten krok.

Spis treści

Polacy pokochali zakupy przez internet. Jak wynika z badania „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022” aż 51 proc. Polaków uważa bezpłatny zwrot towaru za najbardziej przydatne ułatwieniem podczas zakupów online. Jednak wkrótce taka możliwość może zostać ograniczona.

Duże marki rezygnują z darmowych zwrotów

Jak donosi portal wirtualnemedia.pl sieć sklepów Zara „po pandemicznym boomie na zakupy internetowe ogłosiła de facto koniec darmowych zwrotów ze sklepu online”.

Dla przykładu, w Wielkiej Brytanii zaczęto za zwrot ze sklepu internetowego pobierać 1,95 funta. Podobne opłaty obowiązują w Irlandii, Holandii i Belgii.

Opłatę w wysokości 9,90 zł za zwrot paczek z Zary wykorzystaniem kuriera wprowadzono również w Polsce.

„Inne sklepy, jak Answear, oferują klientom darmowy zwrot, jeśli zakupy przekraczają wartość 180 zł. Kolejne sklepy decydują się jednak na rezygnację z opcji darmowego zwrotu lub obarczają to dodatkowymi warunkami, jak minimalna kwota zamówienia” – informuje portal.

Co jest powodem rezygnacji z darmowych zwrotów? Winne m.in. rosnące koszty logistyki

Trend ten widoczny jest już miesięcy, kiedy to poszły w górę koszty przedsiębiorców. „Rzeczpospolita” donosiła wówczas, że branża e-commerce szuka oszczędności w związku z rosnącymi kosztami logistyki. W efekcie może to doprowadzić do rezygnacji z opcji darmowej dostawy.

Zakupy online popularne. Darmowe zwroty kuszą klientów

Dziennik podkreślał, że jednym z motorów napędowych dynamicznego wzrostu rynku internetowego była polityka darmowych zwrotów. Ponadto z powodu pandemii zakupu online stały się o wiele bardziej popularne.

Jak wskazywała „Rz”, klienci, korzystając z darmowych dostaw, „zamawiali nawet po kilka rozmiarów sukienek czy butów, aby wybrać odpowiadający im model, po czym resztę odsyłali”.

Inflacja zakończy możliwość zwrotu za darmo?

Gazeta zaznaczała, że ciężar finansowy całej operacji logistycznej na wielu platformach e-handlu brali na siebie sprzedawcy. Od początku roku jednak, przy szalejącej inflacji i rosnących cenach paliw, koszty usług kurierskich - w tym zwrotów - stały się dla branży kulą u nogi.

Eksperci, rozmawiający z „Rz” podkreślali, że wysokie koszty obsługi odsyłanych zakupów sprzedawcy internetowi będą jednak sobie rekompensować, czy to w cenach produktów, czy polityce dotyczącej wysyłki towaru.

Jak można było przeczytać „rezygnacja z darmowej dostawy to tylko jeden ze sposobów”. Przepisy dają e-sklepom możliwość, by te oddawały klientowi pieniądze za zwracaną paczkę, ale niekoniecznie w wysokości ceny usługi kurierskiej, jaką on faktycznie zapłacił.

Prawo stanowi bowiem, że sprzedawca internetowy zwraca koszt przesyłki w kwocie najtańszej dostępnej u niego opcji dostawy. Jeśli zatem zapłacimy za zwrot zakupów kurierem, sklep przeleje nam równowartość tańszej opcji dostawy - np. za pomocą automatu paczkowego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Gadżety i ceny oficjalnego sklepu Euro 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu