Spis treści
E-commerce: inspiracje i innowacje w branży
Kamila Gębik, przewodnicząca kapituły konkursu E-commerce Inspiracje, podzieliła się szczegółami dotyczącymi wyboru firm, które zostały nagrodzone w konkursie Polska Press. Wskazuje, że selekcja odbyła się we współpracy z 32 ekspertami z branży, którzy na co dzień śledzą rynek i jego zmieniające się trendy. Kluczowymi kryteriami wyboru były innowacyjność, wsparcie dla sektora e-commerce oraz umiejętność dostosowania się do najnowszych technologii i oczekiwań klientów.
Nowoczesne trendy w e-commerce
E-commerce jest dynamicznie rozwijającym się sektorem, który nieustannie dostosowuje się do nowych potrzeb konsumentów. Jednym z przodujących trendów jest hiperpersonalizacja, wspomagana sztuczną inteligencją. Obecnie główny nacisk kładzie się na budowanie długofalowych relacji z klientami, a nie tylko na jednorazowe transakcje.
Dodatkowo, konsumenci po pandemii jeszcze bardziej docenili wygodę zakupów online, co przyczyniło się do wzrostu zainteresowania innowacyjnymi rozwiązaniami w obszarze automatyzacji marketingu, szybkich metod dostawy oraz nowoczesnych systemów płatności.
Wygoda i nowoczesne formy płatności
Płatności cyfrowe odgrywają kluczową rolę w branży e-commerce. Ulubionym sposobem płatności w Polsce jest BLIK, a coraz popularniejsze stają się także opcje „kup teraz, zapłać później” oraz płatności ratalne. W konkursie E-commerce Inspiracje właśnie ta kategoria zdobyła wysokie noty, gdyż elastyczność finansowa stanowi istotny element wpływający na decyzje zakupowe.
– Bardzo często chcemy kupić teraz i zapłacić później, czy rozłożyć płatności na raty, więc rzeczywiście w naszym konkursie płatności zajęły bardzo wysokie noty. Rynek jest coraz bardziej wymagający, konsument jest też wymagający – podkreśla Kamila Gębik.
Wyzwania i oczekiwania konsumentów
Dzisiejszy konsument porównuje oferty między różnymi sklepami internetowymi. Kluczowe znaczenie ma krótka i intuicyjna ścieżka zakupowa – długotrwały proces zakupowy często skutkuje rezygnacją z transakcji. Konsumenci cenią sobie także darmowe dostawy i zwroty oraz wygodne metody odbioru, np. dostawy do paczkomatów.
Omnichannel – połączenie świata online i offline
Współczesny handel detaliczny coraz częściej łączy kanały sprzedaży online i offline. Choć wielu klientów wciąż odwiedza galerie handlowe jako element swojego stylu życia, to jednak ich proces zakupowy często zaczyna się w internecie. Niektórzy najpierw oglądają produkty w sklepach stacjonarnych, by następnie zamówić je online, inni zaś szukają inspiracji w sieci, by później dokonać zakupu w sklepie stacjonarnym. Ta symbioza między online i offline stanowi przyszłość e-commerce i będzie odgrywać kluczową rolę w kształtowaniu nowych strategii sprzedażowych.