Spis treści
- Obecnie około 80% naszej produkcji kierowane jest do Grupy Enea. Mamy świadomość spadku zapotrzebowania elektrowni Enei na węgiel, chcemy zwiększyć sprzedaż poza grupę i solidnie podejść do nowych kierunków sprzedaży. Aktualizacja strategii zakłada, że zwiększymy sprzedaż poza grupę z nieco ponad 1 mln ton do ponad 2 mln ton do 2030 roku i blisko 2,5 mln ton do 2035 r. W efekcie w 2035 roku jedynie połowa naszej produkcji trafiać będzie na potrzeby Grupy Enea - powiedział Sławomir Krenczyk podczas konferencji prasowej.
Obecnie Bogdanka ma ok. 40 dużych odbiorców węgla i ok. 2 tys. małych.
- Szukamy nowych możliwości, przy czym najbardziej obiecujący kierunek to Ukraina, widzimy potencjał renty geograficznej do odległości ok. 650 km, czyli okolic Kijowa. Jesteśmy w stanie sobie wyobrazić sprzedaż w kierunku ukraińskim ponownie liczoną w setkach tysięcy ton i więcej. Rozmawiamy też o innych rynkach. Systemowo pracujemy też nad rynkiem polskim, by kierować dedykowane oferty do obiorców z takich obszarów, jak elektrownie, przemysł czy ciepłownictwo - dodał Krenczyk.
Aktualizacją strategii rozwoju do 2030 r.
Lubelski Węgiel Bogdanka zakłada utrzymanie marży EBITDA na poziomie średnio 26% w latach 2025-2030 oraz wzrost do 28,7% w latach 2031-2035, zgodnie z aktualizacją strategii rozwoju do 2030 r. (z perspektywą do 2035 r.), podała spółka.
- EBITDA na zatrudnionego ma wynieść 167 tys. zł na osobę w latach 2025-2030 [w porównaniu do 181 tys. zł/os. w 2024 roku], a w latach 2031-35 wzrosnąć do 183 tys. zł na osobę - powiedział zastępca prezesa ds. ekonomiczno-finansowych Artur Wasilewski podczas konferencji prasowej.
Z kolei w przeliczeniu na tonę produkcji netto, EBITDA wg aktualizacji strategii ma wynieść przeciętnie 97 zł w latach 2025-30, w porównaniu do 120 zł w 2024 r., a także 104 zł w latach 2031-35.
- Koniecznością jest synchronizacja produkcji ze sprzedażą węgla. W naszej ocenie średni poziom produkcji węgla na najbliższe pięć lat to 8,2 mln ton, a na lata 2031-2035 - 6,6 mln ton rocznie - dodał zastępca prezesa zarządu ds. produkcji Bartosz Rożnawski.

Biznes
Według niego, najważniejsze inicjatywy przewidziane w strategii to rozbudowa składowiska węgla do pojemności 1 mln ton (ok. 40 dni produkcji), kosztem ok. 70 mln zł, planowana do realizacji w latach 2025-28, zmniejszenie zużycia energii do 20% (do 2030 r.), zwiększenie wskaźnika OEE (Overall Equipment Effectiveness) do 31% do 2027 r. i do 37% do 2030 r. czy zmniejszenie liczby nieplanowanych przestojów o 10% do 2030 r.
LW Bogdanka na koniec 2022 r. miała 16,5% udziału w rynku węgla kamiennego i 21,7% udziałów w rynku węgla energetycznego w Polsce oraz 27,1% w rynku węgla sprzedanego do energetyki zawodowej. Od października 2015 r. należy do grupy kapitałowej Enei. Spółka jest notowana na GPW od 2009 r.
Źródło: isbnews