https://strefabiznesu.pl
reklama

Giganci handlu w Polsce inwestują miliardy. Kto prowadzi w wyścigu o klienta?

Marek Knitter
Niedawno sieć Żabka poinformowała, że otworzyła 11-tysięczną placówkę i tym samym podtrzymała prognozę tegorocznych otwarć na poziomie 1000 sklepów.
Niedawno sieć Żabka poinformowała, że otworzyła 11-tysięczną placówkę i tym samym podtrzymała prognozę tegorocznych otwarć na poziomie 1000 sklepów. Szymon Starnawski
Pod względem liczby otwieranych nowych placówek spożywczych w Polsce, rynek zdominował w tym roku jeden zdecydowany lider, którego ekspansja przebiega w imponującym tempie. W kategorii większych sklepów prym wiodą dwie sieci, które systematycznie zwiększają swoją obecność na mapie kraju, rywalizując o uwagę klientów i umacniając swoją pozycję w branży.

Spis treści

Żabka liderem wśród małych sklepów

Oczywiście trudno porównać bezpośrednio sklep Żabki do placówki Dino czy Biedronki. Niemniej należy docenić dynamikę, z jaką powstają te sklepy.

Niedawno sieć Żabka poinformowała, że otworzyła 11-tysięczną placówkę i tym samym podtrzymała prognozę tegorocznych otwarć na poziomie 1000 sklepów.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami zarządzających siecią, w przyszłym roku należy również oczekiwać podobnej dynamiki nowych otwarć. Jednocześnie warto przypomnieć, że potencjał naszego kraju został oszacowany przez spółkę na co najmniej 19,5 tys. Żabek.

Jeżeli chodzi o wyniki finansowe, to sieć Żabka w okresie I-III kw. 2024 r. miała 377 mln zł skonsolidowanego zysku netto wobec 148 mln zł zysku rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży w tym okresie wyniosły 17 726 mln zł w porównaniu z 14 771 mln zł rok wcześniej.

Biedronka to niekwestionowany lider wśród marketów w Polsce

Biedronka na koniec III kw. 2024 r. liczyła 3 659 placówek wobec 3 473 rok wcześniej. Czyli w tym okresie zwiększyła liczbę o 186. Łączna powierzchnia sklepów wyniosła wtedy 2,61 mln m2 wobec 2,45 mln m2 rok wcześniej.

Jeronimo Martins Polska poinformował po kwartalnych wynikach, że program remontów obejmie ok. 275 sklepów. CAPEX Grupy Jeronimo Martins wyniósł po trzech kwartałach 2024 roku 648 mln euro wobec 790 mln euro rok wcześniej, z czego nakłady w Biedronce sięgnęły 253 mln euro. Grupa podtrzymała, że nakłady inwestycyjne w całym 2024 r. powinny wynieść ponad 1 mld euro.

Przychody sieci Biedronka wzrosły w okresie trzech kwartałów w krajowej walucie o 3,9 proc. rdr do 17,46 mld euro, a w III kwartale wzrosły o 2,6 proc. do 5,921 mld euro. Sprzedaż LFL spadła o 0,7 proc. po dziewięciu miesiącach i spadła o 1,9 proc. w III kwartale.

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kilka dni temu spółka podała, że w okresie przedświątecznym otworzyła 24 nowe placówki. To by oznaczało, że łącznie posiada obecnie 3683 sklepów w całej Polsce. Nowo otwierane placówki dysponują średnią powierzchnią sprzedażową 748 m2 i zostały wyposażone średnio w 3 kasy tradycyjne oraz 4 samoobsługowe.

Dino ma ambitne plany, ale też i duży dystans do nadrobienia

Z kolei Dino podało, że na koniec III kw. 2024 posiadało 2 572 markety wobec 2340 rok wcześniej (o 167 sklepów więcej rdr). Zakładając, że podobnie jak Biedronka również w ostatnim kwartale otworzyła kolejne sklepy, to obecnie sieć mogła przekroczyć już 2600 placówek.

Dino Polska zamierza otworzyć w 2025 r. więcej sklepów niż w tym roku, ale liczy się z tym, że przyspieszanie nowych otwarć będzie stopniowe, wynika z wypowiedzi członka zarządu Michała Krauze.

- Jeśli chodzi o przyszły rok, to zamierzamy otworzyć więcej [sklepów] niż w tym roku, ale proszę pamiętać, że to jest proces długotrwały i nie da się przeskoczyć bardzo szybko na wyższe tempo. To trwa - powiedział członek zarządu Michała Krauze podczas telekonferencji z analitykami.

Wcześniej członek zarządu poinformował, że Dino Polska oczekuje wyraźnego przyspieszenia liczby nowo otwieranych sklepów począwszy od IV kw. br. oraz w 2025 r.

W raporcie kwartalnym Dino Polska podtrzymało plany zwiększenia liczby sklepów o niskich kilkanaście procent i capex na poziomie 1,5-1,6 mld zł w tym roku oraz zapowiedziało wyższe tempo rozwoju sieci w 2025 r. W I-III kw. 2024 r. spółka miała 1 081,33 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 1 056,88 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 21 521,63 mln zł w porównaniu z 18 968,3 mln zł rok wcześniej. Wzrost sprzedaży LFL w I-III kw. 2024 r. wyniósł 4,9%.

Lidl to konkurent Biedronki, ale rozwija się zupełnie inaczej i wolniej

Lidl, choć dzielnie broni się reklamami w mediach, to jednak liczba ich sklepów jest praktycznie nieporównywalna do sieci, jaką posiada Biedronka. Ta bitwa Dawida z Goliatem nie jest najlepiej postrzegana przez ekspertów, choć tego typu reklamy od wielu lat funkcjonowały na innych rynkach. Lidl otworzył w tym roku 40 nowych sklepów i posiada 900 placówek.

Lidl i Kaufland posiadają tego samego właściciela. Nawet jeśli byśmy zliczyli liczbę sklepów obu tych marek, to nadal byłoby to znacznie mniej niż połowa sieci, którą posiada Biedronka. Kaufland posiada obecnie 250 marketów w naszym kraju.

Prezes Lidl Polska Włodzimierz Wlaźlak zapowiedział, że na rozwój w Polsce spółka przeznaczy ok. 2 mld zł w 2025 r., zatrudni 500 osób i otworzy kilkadziesiąt nowych sklepów.

- W przyszłym roku planujemy otworzyć kilkadziesiąt nowych sklepów, a ok. 40 dojdzie nam w tym roku. Bardziej niż liczba sklepów interesuje nas ich rentowność i w tym kierunku chcemy się rozwijać - zapowiedział też prezes.

Ambitne plany właściciela sieci sklepów Netto w Polsce

Historia sklepów Netto w Polsce sięga roku 1995, kiedy otwarto pierwszą placówkę w Szczecinie. Przez lata sieć stopniowo rozszerzała swoją działalność, ale kluczowy moment dla przyspieszenia wzrostu Netto przyszedł w 2020 roku, kiedy to duńska Grupa Salling (właściciel Netto), przejęła ponad 300 sklepów Tesco oraz kilka centrów dystrybucyjnych. Obecnie liczba sklepów Netto w Polsce wynosi około 650 placówek.

Zgodnie z ogłoszoną w październiku 2024 roku nową strategią Netto na lata 2024-2028 w ciągu najbliższych lat liczba sklepów Netto w Polsce ma zwiększyć się do 1000 placówek. Na realizację strategii Grupa (w Danii, Niemczech i Polsce) przeznaczy 7,5 mld złotych, a spora część tych środków trafi na rynek polski.

Poza podium, ale jeśli dojdzie kiedyś do konsolidacji...

Liczba sklepów partnerskich i franczyzowych zorganizowanych w ramach sieci partnerskich koordynowanych przez Eurocash Sieci Partnerskie wyniosła po III kwartałach 10 134 (wzrost o 284 sklepy w porównaniu z poprzednim kwartałem). Łącznie z największą siecią, czyli ABC, w III kw. 2024 działało 7 189 sklepów.

W tej sieci sklepów partnerskich i franczyzowych należy również odnotować placówki Lewiatan, których w całej Polsce jest ponad 3 tys. Z kolei sklepów franczyzowych Delikatesy Centrum na koniec III kw. 2024 r. było 1 574, w tym 870 sklepów franczyzowych oraz 704 supermarkety własne i joint-venture.

Inne sieci sklepów spożywczych również mają ambitne plany

Aldi Polska otworzyło w tym roku blisko 60 nowych sklepów i dysponuje siecią 362 placówek. Przedstawiciele spółki podali, że w 2025 r. sieć chce kontynuować ekspansję tak, aby za kilka lat osiągnąć 500 sklepów.

Polomarket rozpoczął działalność w 1997 r., mając na koncie 27 sklepów. Dziś jest to już 280 placówek na terenie całej Polski, a ich obroty netto przekraczają 3 mld złotych rocznie.

Auchan we wszystkich formatach (sklepów własnych i franczyzowych) w Polsce liczy około 212 placówek. Składa się ona z: 72 hipermarkety Auchan, 48 supermarketów Auchan, 82 sklepów convenience Easy Auchan, 9 marketów osiedlowych Moje Auchan oraz jednego sklepu autonomicznego Auchan Go.

Źródło: spółki/pap/isbnews/stooq.pl

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Deweloperzy będą musieli ujawniać ceny mieszkań, jest decyzja prezydenta

Deweloperzy będą musieli ujawniać ceny mieszkań, jest decyzja prezydenta

Rynek akcji kończy tydzień na minusie. W centrum uwagi był Allegro

Rynek akcji kończy tydzień na minusie. W centrum uwagi był Allegro

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu