Praca zdalna bez tajemnic. Lwia część pracowników nie zamierza z niej rezygnować

Anna Bartosiewicz
Anna Bartosiewicz
Gaelle Marcel/ Unsplash.com
Trzech pracowników na czterech utrzymuje, że ich pracodawcy patrzą na pracę zdalną bardziej przychylnym okiem. Zaskakująco dużo osób odrzuca też oferty pracy bez możliwości home office. Czy warto w ogóle rozważać pracę wyłącznie w biurze? Większość kandydatów uważa, że nie.

Coraz mniej osób wyobraża sobie życie zawodowe bez pracy zdalnej. Trzy firmy na cztery akceptują taką formę świadczenia pracy. Jeszcze większą rzeszę zwolenników praca zdalna ma wśród osób poszukujących zatrudnienia, gdzie aż 9 na 10 kandydatów zwraca uwagę na możliwość pracy zdalnej i ignoruje oferty, w których taka opcja została wykluczona – wynika z badania Grafton Recruitment i CBRE.

- Praca zdalna jako benefit funkcjonuje na rynku pracy już od wielu lat. Teraz po raz pierwszy pracodawcy mieli możliwość przekonać się, jak to jest, kiedy pracownicy masowo wykonują swoje obowiązki zdalnie. Większość firm się nie zawiodła, dlatego można się spodziewać, że praca zdalna w częściowym wymiarze przestanie być benefitem, a stanie się czymś naturalnym – uważa Joanna Mroczek, szefowa działów Badań Rynku i Doradztwa oraz w Polsce i regionie CEE w CBRE.

Naturalnie nie każdą pracę można wykonywać z domu. Dotyczy to branży produkcyjnej, a także zawodów, w których ważną rolę odgrywa bezpośrednia obsługa klienta. Również sami pracownicy niejednokrotnie przejawiają ambiwalentny stosunek do home office. Często preferują model umożliwiający łącznie pracy w biurze z home office.

- Trzeba jednak podkreślić, że po pierwsze, większość firm, w tym m.in. usługowe czy produkcyjne nie mają możliwości przejścia na pracę zdalną. Po drugie, pracownicy dostrzegają minusy tego rozwiązania i deklarują, że chętnie wrócą do biur, choć z zastrzeżeniem możliwości przejścia na tryb zdalny co najmniej raz w tygodniu – mówi Joanna Mroczek.

Pracę zdalną wprowadziło wielu światowych gigantów, np. Twitter czy Google. Wydaje się jednak, że w Polsce pracownicy odnoszą się z większą rezerwą do tej formy zatrudnienia. Może to wynikać z problemów sprzętowych czy utrudnionego dostępu do żłobków i przedszkoli. Mimo to blisko połowa osób przebadanych przez Grafton Recruitment i CBRE (45%) wyraziła chęć pracy wyłącznie z domu. Co piąty pracownik preferuje trzy dni pracy zdalnej tygodniowo, 15% chciałoby przychodzić do biura raz na tydzień, a 10% – dwa dni w tygodniu.

- Widać, że to, co przerażało pracowników na początku, czyli m.in. konieczność dostosowania otoczenia domowego do pracy czy pogodzenia obowiązków zawodowych z prywatnymi w jednej przestrzeni, przestało być problemem. Pracownicy przyzwyczaili się do pracy zdalnej, ale to nie znaczy, że nie chcą wracać do biur. Wręcz przeciwnie, większość deklaruje, że brakuje im spotkań z innymi pracownikami czy wyraźnego oddzielenia pracy i domu – komentuje Joanna Wanatowicz, Business Director, Grafton Recruitment.

Trzech pracowników na czterech zauważyło, że stosunek ich pracodawcy do pracy zdalnej zmienił się na plus, jednak 3% badanych zaobserwowało odwrotny trend. Z kolei 17% osób nie potrafi powiedzieć, że po wybuchu pandemii praca zdalna zaczęła być traktowana w ich firmie inaczej niż wcześniej.

Po sześciu miesiącach home office nie tylko rozkochaliśmy się w pracy zdalnej, ale także zaczęliśmy poważniej myśleć o zmianie miejsca zatrudnienia. Czterech pracowników na 10 potwierdziło, że szuka nowej pracy, Aż 12% badanych przyznało, że do poszukiwań zmusiła ich obecna sytuacja, podczas gdy 28% już wcześniej rozważało zwrot w swojej karierze.

Można odnieść wrażenie, że osoby pragnące podjąć nową pracę zmieniły swoje podejście do warunków zatrudnienia. Aż 92% kandydatów do pracy zamierza upewniać się, czy potencjalny pracodawca umożliwia pracę zdalną. Pracownicy uświadomili sobie także, jak cenny jest czas, który tracimy na dojazdy. Obecnie 46% badanych chciałoby pracować bliżej miejsca pracy, a 43% respondentów zwraca uwagę na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa związanych z epidemią COVID-19 w miejscu pracy, np. odstępy między biurkami czy dostęp do płynów do dezynfekcji rąk.

- Pomimo chęci wykonywania części obowiązków służbowych zdalnie, zarówno pracodawcy jaki i pracownicy deklarują potrzebę powrotu do biura, oczywiście w zależności od branży czy osobistej sytuacji pracownika w różnym wymiarze czasowym. Potrzeba socjalizacji, rozgraniczenia sfery zawodowej od prywatnej czy zmniejszona efektywność to najczęściej wymieniane argumenty przemawiające za powrotem do biura. Pandemia nauczyła pracodawców i pracowników, w jaki sposób korzystać z pracy zdalnej jednocześnie pokazując jak istotne z perspektywy firmy, jej efektywności i integracji jest biuro – podsumowuje Joanna Mroczek z firmy CBRE.

Co w Polsce drożeje najszybciej?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie