Światowy Dzień Roweru 2023. Jakie jednoślady sprzedają się w Polsce najlepiej? „Szukamy konkretnego modelu w konkretnym rodzaju"

Maciej Badowski
Wideo
od 16 lat
Popularność rowerów wśród Polaków z roku na rok rośnie. Obecnie ponad 70 proc. Polaków jeździ na rowerze, a co czwarty rowerzysta korzysta z jednośladu przez cały rok. Polacy coraz częściej wybierają ten środek transportu w swoich codziennych podróżach. W sobotę 3 czerwca obchodzimy Światowy Dzień Roweru, ustanowiony przez ONZ. – Bardzo często jest tak, że ta cała dyskusja o napędach, przerzutkach, wagach, to tak naprawdę „ściema”, żeby później móc opowiedzieć. Na samym końcu i tak kupujemy oczami – mówi nam ekspert.

Spis treści

Wzrost zainteresowania rowerami widać praktycznie na każdym kroku. Polacy przekonali się, że to właśnie rower może być świetnym sposobem na aktywność fizyczną, a także stanowić alternatywę dla samochodu podczas codziennych dojazdów.

Najnowsze badania pokazują, że już jedna trzecia Polaków planuje kupić rower w ciągu najbliższych miesięcy.
Najnowsze badania pokazują, że już jedna trzecia Polaków planuje kupić rower w ciągu najbliższych miesięcy, podczas gdy przed rokiem taką chęć deklarowała jedna czwarta badanych. Agnieszka Bielecka/ Polska Press

Światowy Dzień Roweru 2023. Co to za święto?

Organizacja Narodów Zjednoczonych ustanowiła 3 czerwca Światowym Dniem Roweru. Rower to uniwersalny i wygodny środek komunikacji, który sprawdzi się na co dzień, jak i podczas urlopu. Najnowsze badania pokazują, że już jedna trzecia Polaków planuje kupić rower w ciągu najbliższych miesięcy, podczas gdy przed rokiem taką chęć deklarowała jedna czwarta badanych.

Ankieta zrealizowana na zlecenie firmy KROSS pokazuje, że Polacy najczęściej chcą korzystać z nowego roweru podczas jazdy rekreacyjnej po okolicy (67 proc.), dojazdów do sklepu i znajomych (38 proc.), wybierają się na nim w podróże i na wyprawy rowerowe (36 proc.) oraz dłuższe, jednodniowe wycieczki (30 proc.). Z roweru jako środka dojazdu do pracy i szkoły korzysta niemal co czwarty ankietowany. Analitycy rynku nie mają wątpliwości – Polacy przesiadają się na rowery. Nawet 8 na 10 ankietowanych Polaków przyznaje, że ma własny rower. To kolejny obserwowany wzrost, gdyż rok temu w tym samym badaniu posiadanie własnego roweru deklarowało 71 proc. ankietowanych.

– Polacy przekonali się, że to właśnie rower jest doskonałym sposobem na udaną, pełną emocji aktywność fizyczną – zarówno na co dzień, jak i podczas wyjazdów weekendowych. Wśród najczęściej poszukiwanych modeli są rowery miejskie, górskie oraz dziecięce. W badaniach widać także rosnącą popularność rowerów elektrycznych – komentuje Kacper Sosnowski, Dyrektor Rozwoju Biznesu i Wiceprezes Zarządu KROSS.

Polacy coraz częściej korzystają z roweru jako głównego środka transportu

Wyraźnie widać, że wraz z rozwojem infrastruktury rowerowej, coraz więcej Polaków zmienia swoje transportowe przyzwyczajenia na wzór tych, które obserwujemy w krajach zachodniej Europy. Mieszkańcy większych miast wybierają rower jako środek transportu z uwagi na wygodę, funkcjonalność i poczucie niezależności.

Rower jest bardzo ekologicznym środkiem transportu. Dzięki temu, że poruszamy się jednośladem, przede wszystkim mamy wpływ na to, że żyjemy w czystszym otoczeniu i czystszym środowisku, ponieważ rower jest pojazdem zeroemisyjnym, nie powoduje korków w miastach, a przez to, że pedałujemy, jesteśmy zdrowsitłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Mateusz Pytko, prezes zarządu Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego.

Czy jesteśmy gotowi na większą ilość transportu rowerowego? Zdaniem Pytko, zdecydowanie tak. – Chcemy, żeby ta tendencja wzrostowa utrzymywała się jak najdłużej – mówi. – W krajach europejskich, ludzi podróżującymi rowerami procentowo jest znacznie więcej niż w Polsce, ale mamy nadzieję, że to będzie się rozwijało – dodaje.

Jakie rowery kupują Polacy?

– W Polsce jest tak, że każdy posiada „jakiś” rower i to, co wydaje mi się trwałym trendem to to, że szukamy dość konkretnego roweru – tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Przemysław Żebrowski, Antymateria i przyznaje, że już nie kupujemy „po prostu roweru”, tylko szukamy konkretnego modelu w konkretnym rodzaju.

Żebrowski nie ukrywa, że świadomość klientów zdecydowanie się zwiększyła. – Bardzo często mamy klientów, którzy nas zawstydzają. To jest trochę tak, jak z chodzenie, do lekarza „z doctorem Google”, to teraz obserwujemy podobny trend w przypadku rowerów. – Wszystkie informacje możemy znaleźć, nauczyć się, a to przekłada się na wymagania i oczekiwania klientów – przyznaje.

Czym się kierujemy przy wyborze roweru?

Z badań wynika, że polscy konsumenci chcą kupować lepsze i droższe modele rowerów, w tym rowery elektryczne. Średnia deklarowana kwota, jaką respondenci chcą przeznaczyć na zakup roweru, wzrosła o 17 proc. w ciągu kilku ostatnich miesięcy, a ankietowani planują wydać na rower średnio nieco powyżej 2 tys. zł.

– Nie wiem, czy klienci mnie za to polubią, ale bardzo często jest tak, że ta cała dyskusja o napędach, przerzutkach, wagach, to tak naprawdę „jest ściema”, żeby później móc opowiedzieć o tym żonie czy kolegom. Na samym końcu i tak kupujemy oczami – przyznaje.

60 proc. rowerzystów obawia się kradzieży swojego jednośladu?

Jak wynika z badania „Rynek usług assistance widziany oczami klientów” przeprowadzonego na zlecenie Mondial Assistance już co trzecia osoba, która kupiła rower lub hulajnogę w 2022 roku, jest zainteresowana ubezpieczeniem tego sprzętu.

Klienci zdecydowani na zakup ubezpieczenia stawiają na wygodę – aż 35 proc. respondentów najchętniej wykupiłoby je jeszcze w trakcie procesu zakupu ubezpieczanej rzeczy, 28 proc. dokonałoby tego w trakcie podpisywania umowy na inne ubezpieczenie (np. nieruchomości), natomiast co piąty respondent jest gotowy ubezpieczyć rower lub hulajnogę przez internet.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu