Tak wygląda praca tirowca. Prowadzi swój biznes przez smartfona? Oto, jak aplikacje mobilne zmieniły codzienność kierowców

OPRAC.:
Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Jeszcze kilka lat temu średni czas szukania miejsca parkingowego w Stanach Zjednoczonych wynosił 11 do 20 minut, co przekładało się na emisję aż 740 ton dwutlenku węgla do atmosfery. Problem rozwiązały między innymi aplikacje mobilne.
Jeszcze kilka lat temu średni czas szukania miejsca parkingowego w Stanach Zjednoczonych wynosił 11 do 20 minut, co przekładało się na emisję aż 740 ton dwutlenku węgla do atmosfery. Problem rozwiązały między innymi aplikacje mobilne. unsplash
Praca tirowca w dzisiejszych czasach wygląda zupełnie inaczej niż kiedyś. Wszystko za sprawą udogodnień, jakie niosą zdobycze technologii. Dzięki aplikacjom mobilnym zawodowy kierowca sprawdzi nie tylko utrudnienia na drodze oraz dostępność parkingów, ale także będzie się wymieniać dokumentami. Systemy pozwolą także na możliwość prowadzenia przedsiębiorstwa przez smartfon. Zobacz, jak wygląda codzienność tirowca.

Smartfon a praca zawodowego kierowcy. To centrum zarządzania światem

Jeszcze kilka lat temu średni czas szukania miejsca parkingowego w Stanach Zjednoczonych wynosił 11 do 20 minut, co przekładało się na emisję aż 740 ton dwutlenku węgla do atmosfery. W Europie występowały podobne problemy spowodowane niedostatecznie rozwiniętą infrastrukturą parkingową. Problem rozwiązały między innymi aplikacje mobilne.

Pojawiające się na rynku aplikacje posiadają obecnie znacznie więcej funkcjonalności, nie ograniczają się jedynie do nawigowania oraz wskazywania parkingów. Część z nich pozwala nawet na prowadzenie przedsiębiorstwa z poziomu smartfonu. W transporcie aoplikacje mobilne wykorzystamy do:

  • usprawnienia komunikacji kierowcy ze spedytorem
  • statusowania zadań
  • wymiany dokumentów i umów
  • kontrolowania czasu trwania załadunków i rozładunków
  • sprawdzania utrudnień na drodze oraz dostępności parkingów
  • udostępniania informacji w czasie rzeczywistym
  • kontrolowania wykonywania zleceń.

- Żeby otrzymać wszystkie wskazane informacje musimy mieć kilka lub kilkanaście apek na jednym smartfonie. Znacznie lepsze są z tego punktu widzenia aplikacje, które dostarczają kilku rozwiązań – w jednym miejscu. Na przykład dostępne są rozwiązania mobilne zintegrowane z systemem TMS, które dają dostęp do szczegółowych danych zleceń w trybie online – tłumaczy Kamil Korbuszewski, Członek Zarządu, Marcos Bis.

Jak dodaje, takie aplikacje pozwalają śledzić pojazd w czasie rzeczywistym i wskazywać czas trwania załadunków i rozładunków. Pomagają to prowadzić firmę mobilnie i kontrolować jej rentowność.

Aplikacje mobilne pozwalają zaoszczędzić czas. Zyskują na tym zarówno kierowcy, jak i spedytorzy. To również znaczące usprawnienie komunikacji na linii zleceniodawca - zleceniobiorca.

- Wykorzystanie aplikacji mobilnych w pracy kierowców wpływa na jakość komunikacji, zwiększa bezpieczeństwo oraz pozwala na szybszą wymianę informacji o realizowanych zleceniach. Wiadomość, którą wysyła kierowca, jest dostępna dla zdefiniowanej grupy odbiorców – zatem w sytuacji, kiedy spedytora nie ma aktualnie w pracy, może zostać odczytana przez inną, uprawnioną osobę. Taka wiadomość w odróżnieniu od rozmowy telefonicznej jest treścią, do której można wrócić, przeczytać raz jeszcze – w ten sposób ograniczamy nieporozumienia do minimum - komentuje Dawid Kochalski, ekspert Inelo w zakresie telematyki i TMS.

Jak dodaje, ogromną zaletą aplikacji mobilnych dla transportu jest możliwość obsługi i statusowania zleceń transportowych. Dzięki zastosowaniu określonego schematu każda ze stron otrzymuje ten sam zestaw informacji, które są archiwizowane w jednym miejscu.

Niezawodny telefon do pracy

Aplikacje mobilne przejęły część zadań spedytorów

Aplikacje mobilne ułatwiają również delegowanie zadań dla kierowców. Automatyzacja zleceń i możliwość ich chronologicznego planowania przyspiesza także pracę spedytorów.

- Czas to pieniądz, dlatego też terminowe wykonywanie przewozów to jeden z istotnych parametrów, nad którą przewoźnik chce mieć pełną kontrolę. Tutaj kluczową rolę odgrywają systemy TMS oraz narzędzia telematyczne, pozwalające na monitorowanie pojazdów w czasie rzeczywistym. Dzięki ich integracji z aplikacją mobilną, jak np. mSpedytorem spedytor otrzymuje powiadomienia o niepożądanych sytuacjach dotyczących zleceń, które realizuje – nawet w sytuacji, kiedy nie ma go przed komputerem – komentuje Kamil Korbuszewski, Członek Zarządu Marcos Bis.

Jak zauważa, dzięki temu spedytorzy wiedzą, kiedy kierowca wyjechał z zaplanowanego korytarza, gdzie się znajduje albo kiedy mogą wystąpić opóźnienie dojazdu i odpowiednio wcześniej adekwatnie zareagować.

Firmy technologiczne inwestują w aplikacje dla e-commerce, finansów i transportu

Według badań Sensor Tower rośnie liczba pobrań płatnych aplikacji. W 2021 roku wydano na nie 135 mld dolarów, czyli o ok. 25 proc. więcej niż rok wcześniej.

Wyniki badań Crunchbase pokazują, że firmy technologiczne zainwestowały w aplikacje mobilne w 2020 roku aż 73 miliardy. Głównym kierunkiem inwestycji, obok e-commerce i finansów, był właśnie transport.

Praca zawodowego kierowcy to nie tylko długotrwałą separację od rodziny oraz stanie w korkach. To także niebezpieczne sytuacje na parkingach oraz w trakcie przejazdu. Aplikacje mobilne pozwoliły na stworzenie alternatywnych kanałów kontaktu z kierowcą oraz zlokalizowanie miejsca jego pobytu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu