Rośnie udział samochodów ciężarowych napędzanych paliwem gazowym
Jak wynika z raportu „Transport drogowy w Polsce 2024-2025”, opracowanego przez Transport i Logistyka Polska (TLP) oraz SpotData, wykorzystanie biopaliw może być alternatywą dla elektryfikacji a LNG dla ropy naftowej w transporcie długodystansowym. W przytoczonym raporcie TLP podano, że 17 proc. firm transportowych planuje zainwestować we floty napędzane gazem, 20 proc. paliwami syntetycznymi, 37 proc. bio olejem napędowym, a tylko 13 proc. będzie rozwijać floty w oparciu o napęd elektryczny.
– Wobec coraz większych wymogów odnośnie do zrównoważonych łańcuchów dostaw i większej świadomości o potrzebie redukcji emisji gazów cieplarnianych, konsumenci poszukują alternatyw, które nie tylko zaspokoją ich potrzeby energetyczne, ale też przyczynią się do ochrony środowiska. Naszym zdaniem, LNG a zwłaszcza BioLNG, jako paliwo pochodzące z odnawialnych źródeł, z certyfikacją pochodzenia substratów do produkcji, nie tylko zyska na popularności, ale przede wszystkim będzie odgrywać kluczową rolę w zrównoważonym transporcie drogowym towarów – prognozuje Piotr Rutkowski, prezes zarządu Targor-Truck.
Sprzyjać temu może nie tylko sytuacja na rynku paliw i konieczność uniezależnienia się od dostaw paliw z krajów pozaunijnych, ale też w wymiarze praktycznym, rozbudowa sieci stacji tankowania LNG. Dziś działa w Polsce 26 stacji LNG, dla porównania w Niemczech jest ich 189. Na jesieni ubiegłego roku otwarto też pierwszą w Polsce stację BioLNG w Rzepinie, oferującą tankowanie skroplonego biometanu.
Potrzebne będzie większe wsparcie
Polskie firmy transportowe, rozwijające floty w oparciu o LNG i BioLNG, pokładają duże nadzieje w objęciu przez Polskę przewodnictwa w Radzie UE. Polska prezydencja w Unii Europejskiej może być szansą na promowanie szerszego podejścia do wykorzystania paliw alternatywnych, nie tylko w oparciu o elektryfikację i wodór. W tym kontekście, w listopadzie 2024 r., w Brukseli odbyło się spotkanie zorganizowane m.in. przez Związek Pracodawców Transport i Logistyka. Jednym z kluczowych tematów, które poruszono, była możliwość wyboru metod niezbędnych do realizacji celów klimatycznych, z uwzględnieniem technologii takich jak bioLNG i e-paliwa, zamiast preferowania w unijnych regulacjach elektryfikacji i wodoru.
Podkreślono także konieczność większego wsparcia dla rozwoju flot pojazdów z m.in. napędem BioLNG, w tym objęcia ich systemem ulg w opłatach drogowych obowiązujących w UE, analogicznym do tego, z którego korzystają elektryczne i wodorowe samochody ciężarowe. Takie rozwiązanie z pewnością przyczyniłoby się do szybszego rozwoju flot w oparciu o nisko – i zeroemisyjne paliwa gazowe.
LNG i BioLNG w zeroemisyjnych łańcuchach dostaw
Zdaniem przedstawicieli Targor-Truck, LNG i BioLNG to paliwa, które będą odgrywać kluczową rolę w transformacji transportu w kierunku zrównoważonego rozwoju. – Oba oferują znaczące korzyści dla środowiska i odbiorców usług transportowych, umożliwiając redukcję emisji przy obniżeniu kosztów operacyjnych – wskazano.
Jednocześnie dodano, że LNG, dzięki niższej cenie w porównaniu do oleju napędowego, daje przewagę kosztową, szczególnie w przypadku floty działającej na dużą skalę. – Silniki zasilane LNG generują mniej hałasu, co jest ważne w przypadku realizacji dostaw ma obszarach miejskich Z– wskazano. Z kolei BioLNG jest paliwem neutralnym węglowo, a jego spalanie pozwala na redukcję emisji CO2 o 100 proc. – Dodatkowo BioLNG wspiera gospodarkę w obiegu zamkniętym, gdyż do produkcji wykorzystuje się odpady organiczne – zwrócono uwagę. – Co istotne, przejście z LNG na BioLNG jest proste, ponieważ nie wymaga modernizacji infrastruktury i pojazdów – dodano.
– LNG jest dobrym rozwiązaniem przejściowym dla firm dążących do obniżenia emisji, a BioLNG, dzięki swojemu potencjałowi neutralności węglowej, wyznacza kierunek dla transportu przyszłości – podkreśla Agnieszka Wierzbowska, dyrektor zarządzająca Targor-Truck.
Targor-Truck to jeden z największych dostawców zeroemisyjnego transportu drogowego towarów w Polsc. W skład floty Targor-Truck wchodzi 300 pojazdów ciężarowych własnych, z czego 150 napędzanych jest LNG i BioLNG oraz 400 pojazdów podwykonawców. Łącznie flota Targor liczy ok. 700 aut. Zasięg działalności Targor-Truck obejmuje kraje takie jak Polska, Niemcy, Francja, Hiszpania, Włochy, Austria, Węgry, Czechy, Słowacja, Słowenia, kraje Beneluxu (Belgia, Holandia), Szwajcaria. Targor obsługuje różne grupy towarów i ładunków, organizując kompleksowe dostawy produktów FMCG (w tym beverage), mebli, papieru, opon, automotive, gazu LNG cysternami kriogenicznymi. Targor-Truck ma swoją siedzibę w Ławach k. Ostrołęki, a także 7 oddziałów w: Tomaszowie Maz., Wrześni, Elblągu, Krakowie, Sosnowcu, Bydgoszczy oraz jeden zagraniczny - w Niemczech. Firma zatrudnia blisko 500 osób, w tym 350 zawodowych kierowców.
