Wzrosła sprzedaż wina w Polsce i Rumunii. Dystrybutor poprawia wyniki

Marek Knitter
Pomimo utrzymujących się słabych nastrojów konsumenckich i spowolnienia dynamiki rynku wina grupa Ambra zwiększyła przychody na swoim największym rynku, czyli w Polsce.
Pomimo utrzymujących się słabych nastrojów konsumenckich i spowolnienia dynamiki rynku wina grupa Ambra zwiększyła przychody na swoim największym rynku, czyli w Polsce. FOT. SLAWOMIR SEIDLER / POLSKAPRESSE
Ambra odnotowała 38,63 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. r.obr. 2024/2025 r. (październik-grudzień 2024 r.) wobec 31,71 mln zł zysku rok wcześniej. Poprawa rentowności wynikała głównie z niższych kosztów zakupu surowców i materiałów oraz wzmocnienia złotego wobec euro.

Spis treści

Jak podała spółka zysk operacyjny wyniósł w tym okresie 63,26 mln zł wobec 55,1 mln zł zysku rok wcześniej. Z kolei skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 353,27 mln zł w II kw. 2024 r. wobec 346,75 mln zł rok wcześniej.

W I poł. r.obr. 2024/2025 (lipiec-grudzień 2024) spółka miała 43,62 mln zł skonsolidowanego zysku netto wobec 41,47 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 546,22 mln zł w porównaniu z 545 mln zł rok wcześniej.

Tańsze surowce korzystny kurs, ale i wyższe koszty pracy

- Poprawa rentowności marży netto ze sprzedaży o 2,5 pkt proc. w I poł. 2024/2025 r. wynikała głównie z niższych kosztów zakupu surowców i materiałów oraz wzmocnienia złotego wobec euro. Negatywnie na poziom rentowności wpłynął natomiast wzrost kosztów dystrybucji - o 8,3 proc. - związany przede wszystkim z rosnącymi wynagrodzeniami w sektorze logistycznym. Dzięki poprawie rentowności sprzedaży zysk operacyjny EBIT wzrósł o 7,1 proc., a zysk netto przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej o 5,2 proc. - czytamy w komunikacie.

Dobra sprzedaż w Polsce i w Rumunii

W I półr. roku obrotowego 2024/2025 (lipiec-grudzień 2024 r) sprzedaż Grupy Ambra wzrosła o 3,0 proc. w ujęciu ilościowym do 59,9 mln średnich butelek (0,75 l). Liderami wzrostu były wina bezalkoholowe Cin&Cin Free, napoje bezalkoholowe Piccolo, a także wina musujące Dorato i Zarea. Pomimo utrzymujących się słabych nastrojów konsumenckich i spowolnienia dynamiki rynku wina Grupa Ambra zwiększyła przychody na swoim największym rynku, czyli w Polsce.

Po raz kolejny najbardziej dynamicznie rosła sprzedaż w Rumunii - o 8,9 proc. w walucie lokalnej. W Czechach i na Słowacji osiągnięte zostały słabsze wyniki sprzedażowe, na co wpływ miała szczególnie wysoka wrażliwość cenowa na tych rynkach.

- Pomimo niższej dynamiki rynku nasze marki umocniły swoją pozycję, dlatego uznajemy to półrocze za udane. Kontynuujemy nasz program inwestycyjny zarówno w obszarze produkcji, jak i obsługi operacji, dzięki czemu będziemy rozwijać się szybciej i efektywniej - podsumował prezes Grupy Ambra Robert Ogór, cytowany w komunikacie.

W ujęciu jednostkowym zysk netto w I poł. 2024 r. wyniósł 35,99 mln zł wobec 41,21 mln zł zysku rok wcześniej.

Ambra to największy w Polsce producent, importer i dystrybutor win. Spółka jest notowana na GPW od połowy 2005 r. Głównym udziałowcem spółki jest Schloss Wachenheim AG posiadający 61,12 proc. akcji.

Źródło: spółka/isbnews

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu