https://strefabiznesu.pl
reklama

Coś złego dzieje się w sieciach handlowych w kraju

Maciej Badowski
Opracowanie:
Koszyki porównawcze podawane przez sieci handlowe przestały być dla konsumentów wiarygodnym źródłem informacji o poziomie cen.
Koszyki porównawcze podawane przez sieci handlowe przestały być dla konsumentów wiarygodnym źródłem informacji o poziomie cen. Krystian Dobuszyński/ Polska Press
Koszyki porównawcze oferowane przez sieci handlowe, które miały być wskaźnikiem atrakcyjności cenowej, przestały być wiarygodnym źródłem informacji dla konsumentów. Eksperci z Grupy Blix i ABR SESTA wskazują, że „wojna na koszyki" między największymi sieciami dyskontów doprowadziła do utraty zaufania klientów.

Wojna na koszyki i utrata zaufania konsumentów

Koszyki porównawcze, które kiedyś były obiektywnym narzędziem do oceny poziomu cen, teraz stały się elementem marketingowej rywalizacji między sieciami handlowymi.

– Dopóki koszyki publikowane w mediach przez niezależne agencje były próbą obiektywnego przekazywania informacji o poziomie cen i pojawiały się kilka razy do roku (np. koszyk wielkanocny, koszyk bożonarodzeniowy) klienci traktowali to jako rzetelną, niezależną opinię. Jednak „wojna na koszyki", podczas której sieć A podawała, że jest tańsza od sieci B, a potem w ripoście sieć B udowadniała, że to ona jest tańsza, sprawiły, że klienci nie wierzą już nikomu – zauważa Piotr Biela z Grupy Blix.

Z formalnego punktu widzenia, sieci handlowe dostarczały prawdziwe informacje, jednak ich interpretacja mogła być manipulowana poprzez dobór produktów do porównania czy uwzględnianie cen promocyjnych.

Diabeł tkwi jednak w szczegółach. Aby zobiektywizować porównanie należy się przyjrzeć, jakie produkty były porównane, czy porównywano wyłącznie ceny regularne czy również promocyjne, czy brano pod uwagę wielosztuki (z przeliczeniem ceny na sztukę), czy w przypadku braku produktu weryfikowano cenę zamiennika – wyjaśnia.

Wzrost cen, Czynniki ekonomiczne i globalne

Wzrost cen w sieciach handlowych jest nieunikniony, co potwierdzają dane zebrane przez ABR SESTA. W okresie od stycznia 2024 do lutego 2025 roku ceny koszyków w Biedronce i Lidlu znacząco wzrosły.

– Na wzrosty cen wpływają rosnące koszty, np. nawozów, pasz, energi, a także transportu, zwłaszcza że spora część asortymentu FMCG nie pochodzi z Polski. W przypadku warzyw i owoców wpływ mają dodatkowo zmiany klimatu i warunki pogodowe na całym świecie, bowiem część asortymentu, głównie poza sezonem jest importowana. Do tego oczywiście należy dodać sytuację międzynarodową i wojnę w Ukrainie. Pamiętajmy też o powrocie do 5 proc. VAT na żywność w kwietniu 2024 roku – tłumaczy Bartłomiej Niedbał z ABR Sesta.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

Wzrost cen nie jest jedynie efektem strategii handlowych, ale także globalnych zmian gospodarczych i politycznych. Wpływ na ceny mają również strategie promocyjne i umowy z dostawcami.

Strategie cenowe sieci handlowych

Różnice w cenach między sieciami handlowymi wynikają z ich strategii cenowych i promocyjnych.

– Sieci handlowe monitorują wrażliwość cenową klientów i tak zarządzają cenami, żeby osiągnąć maksymalną możliwą marżę. Z naszych analiz cen, promocji i danych sprzedażowych prowadzonych na przestrzeni lat jednoznacznie wynika, że obniżka marży i ceny na określone produkty przyciąga klientów, którzy przy okazji" kupują inne artykuły – podkreśla z kolei Paweł Jurowczyk z ABR Sesta.

Sieci handlowe stosują różne strategie, aby przyciągnąć klientów, co może prowadzić do znacznych różnic w cenach produktów. Wybór odpowiedniej strategii pozwala na osiągnięcie zamierzonych celów sprzedażowych, ale jednocześnie wpływa na percepcję cenową konsumentów.

Co to oznacza dla konsumentów?

Analizując dane i wypowiedzi ekspertów, można stwierdzić, że koszyki cenowe przestały być wiarygodnym źródłem informacji dla konsumentów. Wzrost cen jest nieunikniony, a różnice w cenach między sieciami wynikają z ich strategii handlowych. Konsumenci powinni być świadomi, że porównania koszyków mogą być manipulowane i warto zwracać uwagę na szczegóły, takie jak rodzaj produktów czy uwzględniane ceny promocyjne.

W obliczu dynamicznych zmian na rynku, klienci muszą być bardziej świadomi i krytyczni wobec informacji prezentowanych przez sieci handlowe. Tylko w ten sposób mogą podejmować świadome decyzje zakupowe, które będą odpowiadały ich rzeczywistym potrzebom i możliwościom finansowym.

źródło: PAP

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu