Spis treści
Duże korporacje międzynarodowe mogą dużo bardziej efektywnie obniżać swoje zobowiązania podatkowe
Rafał Brzoska, szef InPostu, niedawno wskazał, że płaci większy CIT niż konkurujące z nim na polskim rynku firmy zagraniczne. Dlaczego tak jest?
Różnice w wysokości płaconego CIT przez firmy krajowe i zagraniczne wynikają głównie z optymalizacji podatkowej, transferu zysków do rajów rezydencji podatkowych lub rajów podatkowych oraz korzystania z ulg i preferencji podatkowych. Duże korporacje międzynarodowe mogą efektywnie obniżać swoje zobowiązania, co jest trudniejsze dla firm lokalnych, takich jak InPost, który ma swoją rezydencję podatkową w Polsce. Firmy zagraniczne mogą chociażby wynajmować licencje dla spółek córek w Polsce oraz świadczyć inne usługi, przez co, ten oddział w Polsce minimalizuje zysk.
Czy obecny system jest niesprawiedliwy i czy konieczne są zmiany?
Obecny system podatkowy faktycznie sprzyja globalnym koncernom, co stawia krajowe firmy w trudniejszej pozycji konkurencyjnej. Potrzebne są zmiany, takie jak zaostrzenie kontroli cen transferowych czy ograniczenie ulg podatkowych dla zagranicznych firm. Jednak każda zmiana musi być przemyślana, aby nie zniechęcić inwestorów zagranicznych i nie obniżyć konkurencyjności Polski jako miejsca do prowadzenia biznesu.
Wspólny podatek w UE mógłby ujednolicić reguły, ale wymaga szerokiego konsensusu politycznego
Dużo mówi się o tym, że globalny podatek minimalny może zniwelować nierówności, czy rzeczywiście tak jest?
Globalny podatek minimalny, skutecznie wdrożony, rzeczywiście może wyrównać szanse, ograniczając przenoszenie zysków do krajów o niskich podatkach. Za 2024 rok pierwszy raz zapłacimy go w Polsce. Wspólny podatek w UE mógłby dodatkowo ujednolicić reguły, ale wymaga szerokiego konsensusu politycznego. Dziś mamy zaawansowane już narzędzia, przede wszystkim dla podatku VAT. Zharmonizowane regulacje w UE w zakresie podatku dochodowego mogą zmniejszyć nierówności, ale ich skuteczność zależy od precyzyjnego wdrożenia i współpracy międzynarodowej. Pytanie, czy UE jest gotowa na wspólny CIT. Wspólny CIT mógłby wyeliminować rywalizację między krajami o przyciąganie inwestorów przez niższe stawki podatkowe.
