https://strefabiznesu.pl
reklama

Złota era elektromobilności? Rynek ładowania w Polsce rośnie w szalonym tempie

Oliwia Marciszewska
Opracowanie:
Powerdot: wartość M&A na rynku usług ładowania pojazdów elektrycznych może sięgnąć 1 mld zł w ciągu 5 lat
Powerdot: wartość M&A na rynku usług ładowania pojazdów elektrycznych może sięgnąć 1 mld zł w ciągu 5 lat Robert Woźniak
Rynek usług ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce czeka fala konsolidacji i zmian właścicielskich. Według dyrektora generalnego Powerdot, Grigoriya Grigoriev, w ciągu najbliższych pięciu lat połowa z 10 największych operatorów stacji ładowania może zmienić inwestora, a wartość transakcji fuzji i przejęć może sięgnąć 1 mld zł. „Nie można wykluczyć, że w najbliższych pięciu latach połowa z 10 największych operatorów zmieni inwestora. Procesy konsolidacyjne obejmą także mniejsze podmioty, dziś plasujące się poza pierwszą dziesiątką” – powiedział.

Spis treści

Powerdot, jako najbardziej aktywny podmiot w budowie infrastruktury dla aut elektrycznych, uruchomił już 820 punktów ładowania. Według danych PSNM, w połowie 2024 roku 14 operatorów miało udziały przekraczające 1 proc. rynku, a wiodącymi graczami byli Green Way, Orlen oraz Powerdot. W pierwszej dziesiątce znaleźli się także Eleport, Tauron, Elocity, Budimex, EV+, NOXO oraz Lidl.

Wyzwania i przyszłość rynku

Grigoriev zauważa, że wielu operatorów rozpoczęło działalność w oparciu o krótkoterminowe założenia inwestycyjne, co obecnie stawia ich przed koniecznością zawarcia nowych umów dzierżawy oraz problemem braku kapitału na rozwój.

– Nieosiągnięcie zakładanej skali biznesu i operacji skłania czy wręcz zmusza mniejszych operatorów do poszukiwania nowych właścicieli – wskazał szef Powerdot w Polsce.

Jego zdaniem na rynku pozostaną operatorzy należący do dużych, profesjonalnych graczy z branż związanych z infrastrukturą, wytwarzaniem energii, paliwową, motoryzacyjną oraz funduszy inwestycyjnych, które mają dostęp do długoterminowego kapitału.

– Inwestycje w budowę stacji mają charakter długoterminowy i wymagają odpowiedniego kapitału oraz inwestorów, którzy rozumieją, że zwrot zainwestowanych środków nie jest natychmiastowy – podkreślił Grigoriev.

Wpływ zmian właścicielskich

Grigoriev uważa, że nadchodzące zmiany właścicielskie mogą mieć pozytywny wpływ na rynek usług ładowania elektryków, przyciągając do Polski świeży kapitał. Zaznacza jednak, że ambitne plany inwestorów będą zależeć od wzrostu rynku pojazdów elektrycznych.

– Dzięki ożywieniu procesów inwestycyjnych w ostatnich dwóch latach, infrastruktura w Polsce z nawiązką zaspokaja potrzeby użytkowników aut elektrycznych. Na jeden punkt ładowania przypada obecnie 8 aut elektrycznych, co jest bardzo dobrym wskaźnikiem – ocenił szef Powerdot.

Powerdot jest paneuropejskim operatorem stacji ładowania pojazdów elektrycznych, który pozyskał już ponad 465 mln euro finansowania kapitałowego i dłużnego. Działa w Portugalii, Hiszpanii, Francji, Belgii i Polsce, obsługując około 9 000 punktów ładowania w ponad 2 000 lokalizacjach.

Źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Mocne tąpnięcie na GPW. Eksperci: „Słabość naszej giełdy jest wyczuwalna”

Mocne tąpnięcie na GPW. Eksperci: „Słabość naszej giełdy jest wyczuwalna”

Pomorskie firmy włączają się w projekt elektrowni jądrowej

Pomorskie firmy włączają się w projekt elektrowni jądrowej

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu