Czym jest franczyza?
Franczyza jest modelem prowadzenia działalności gospodarczej, w którym przedsiębiorca kieruje interesami we własnym imieniu i na własny rachunek, ale pod szyldem i zgodnie z koncepcją franczyzodawcy, który przekazuje swoją koncepcję na biznes i know-how. Najpopularniejszymi przykładami franczyz w Polsce są m.in. McDonald's, KFC, Starbucks, Żabka, H&M i Pepco.
W polskim porządku prawnym, a dokładniej w przepisach Kodeksu Cywilnego mają znaleźć się regulacje, które będą chronić franczyzobiorców. Po zmianach franczyza będzie tzw. umową nazwaną. Przykładami takich umów są m.in.
- umowy zlecenia,
- umowy o dzieło,
- umowy agencyjne,
- umowy leasingu.
Nowe prawo ma sprawić, że uregulowane zostaną kwestie, które do tej pory sprawiały trudności interpretacyjne. Mogły być również wykorzystywane przez franczyzodawców na niekorzyść słabszych podmiotów, jakimi są franczyzobiorcy.
Umowa franczyzy. Co zostanie uregulowane w przepisach Kodeksu Cywilnego? Będą inne relacje między franczyzodawcą i franczyzobiorcą
Aby lepiej chronić franczyzobiorcę, propozycja prawa przewiduje nowe obowiązki. Franczyzodawca będzie zobowiązany wcześniej przekazać umowę do osoby zainteresowanej jej podpisaniem. To po to, żeby zawierający umowę mógł wcześniej się z nią zapoznać i przeanalizować projekt porozumienia bez presji czasowej. Ma być to przynajmniej 14 dni.
Aby chronić także interesy franczyzodawcy – umowa może zostać przekazana, dopiero gdy franczyzobiorca podpisze zobowiązanie do zachowania poufności postanowień w niej zawartych. Ustawa ma również za zadanie uregulować zasady, kiedy można umowę franczyzową wypowiadać.
Nim projekt ustawy wpłynął do sejmu – odbywały się konsultacje społeczne. Był to okres zbierania głosów od mieszkańców oraz dialogu z przedstawicielami władz. W tym czasie zgłoszono 107 uwag od różnych organizacji pozarządowych.
