Spis treści
Europejskie wytyczne a polskie rozwiązania
Projekt nowelizacji ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, który został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji, ma na celu dostosowanie polskiego prawa do wymogów europejskiej dyrektywy dotyczącej minimalnych płac. Inicjatywa ta jest odpowiedzią na konieczność oceny adekwatności minimalnych wynagrodzeń, z obowiązkiem wyznaczenia przez państwa członkowskie orientacyjnych wartości referencyjnych.
Dyrektywa Unii Europejskiej nakłada na państwa członkowskie obowiązek przeprowadzania regularnych ocen minimalnych wynagrodzeń. W tym kontekście, kraje mają za zadanie wybrać wskaźniki, takie jak na przykład 60 proc. mediany wynagrodzeń, lub 50 proc. przeciętnego wynagrodzenia, które będą służyć jako punkt odniesienia. Polski projekt ustawy proponuje, aby takim orientacyjnym wskaźnikiem była wartość 55 proc. prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.
Zmiany proponowane w projekcie mają na celu nie tylko dostosowanie do wymogów unijnych, ale również ulepszenie obecnego systemu wynagrodzeń minimalnych w Polsce. Autorzy projektu zwracają uwagę na konieczność wprowadzenia bardziej sprawiedliwych i przejrzystych zasad ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej.
Nowości w projekcie ustawy
Jedną z kluczowych nowości w projekcie jest ustalenie, że minimalne wynagrodzenie za pracę będzie traktowane jako wynagrodzenie zasadnicze. Oznacza to, że pracownik zatrudniony na pełny etat nie może otrzymywać wynagrodzenia niższego niż ustalone minimalne wynagrodzenie za pracę. Ta zmiana ma zapobiegać sytuacjom, w których dodatki do wynagrodzenia zasadniczego są wykorzystywane do „dopełnienia” do poziomu minimalnego wynagrodzenia, co de facto deprecjonuje ich rolę jako formy gratyfikacji za doświadczenie, osiągnięcia czy dodatkowe obowiązki pracownika.
Autorzy projektu podkreślają, że relacja minimalnego wynagrodzenia do przeciętnego wynagrodzenia w Polsce rośnie. W 2023 roku wynosiła ona 50,3 proc., a prognozy na 2024 rok wskazują na poziom 53,7 proc. W związku z tym, uznano za stosowne ustalić orientacyjną wartość referencyjną na poziomie 55 proc., co ma być wyrazem dążenia do podnoszenia standardów życia pracowników.
Proces ustalania minimalnego wynagrodzenia
Projekt utrzymuje dotychczasowy mechanizm ustalania wysokości minimalnego wynagrodzenia, który opiera się na corocznym wzroście nie niższym niż prognozowany wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych. Dodatkowo, jeśli minimalne wynagrodzenie jest niższe niż połowa przeciętnego wynagrodzenia, gwarancja wzrostu jest zwiększana o 2/3 prognozowanego realnego wzrostu PKB.
W przypadku różnicy między rzeczywistym a prognozowanym wzrostem cen, przewidziano mechanizm korygujący, aby dostosować wysokość minimalnego wynagrodzenia do faktycznej sytuacji ekonomicznej. Wysokość minimalnego wynagrodzenia jest negocjowana w ramach Rady Dialogu Społecznego, a w przypadku braku porozumienia, ostateczną decyzję podejmuje Rada Ministrów.
Projekt zakłada, że nowe regulacje wejdą w życie w 2026 roku, dając czas na dostosowanie się pracodawców i pracowników do nowych zasad.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
źródło:PAP
Strefa Biznesu: Coraz więcej chętnych na kredyty ze zmienną stopą
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?