Poczta Polska realizuje program redukcji zatrudnienia. Docelowo obejmie ponad 9 tys. pracowników

Maciej Badowski
Opracowanie:
Mikosz przypomniał, że w tym roku PDO ma kosztować Pocztę Polską ok. 50 mln zł, a cały program - ok. 600 mln zł.
Mikosz przypomniał, że w tym roku PDO ma kosztować Pocztę Polską ok. 50 mln zł, a cały program - ok. 600 mln zł. Małgorzata Genca/ Polska Press
Poczta Polska rozpoczęła realizację programu dobrowolnych odejść, który jest częścią szeroko zakrojonego planu transformacji. W pierwszym etapie programu, propozycję przystąpienia do niego otrzymało 707 pracowników, z czego 73 proc. zdecydowało się na skorzystanie z oferty. Program ma na celu zredukowanie zatrudnienia o około 9,3 tys. osób z obecnych 62 tys. pracowników.

Spis treści

Transformacja Poczty Polskiej

Poczta Polska stoi przed wyzwaniem przekształcenia się w nowoczesną firmę kuriersko-detaliczno-finansowo-cyfrową. – Realizujemy plan transformacji Poczty Polskiej, który przewiduje, że spółka będzie stopniowo przekształcana w nowoczesną firmę kuriersko-detaliczno-finansowo-cyfrową. Zakłada on modernizację systemów IT, procesów logistycznych oraz sieci sprzedaży. Powodem zmian profilu działalności jest wciąż pogarszająca się sytuacja finansowa – podkreślił prezes Poczty Polskiej Sebastian Mikosz.

W pierwszym półroczu tego roku, Poczta Polska odnotowała ponad 300 mln zł straty, co jest wynikiem błędów i zaniechań z poprzednich lat. Transformacja ma na celu nie tylko poprawę sytuacji finansowej, ale także uczynienie z Poczty Polskiej atrakcyjnego pracodawcy.

Optymalizacja Zatrudnienia

Jednym z kluczowych elementów planu transformacji jest optymalizacja zatrudnienia. W ramach programu dobrowolnych odejść, Poczta Polska planuje zredukować zatrudnienie o około 15 proc. Program jest skierowany głównie do pracowników wsparcia, w tym administracji.

– Nie zmieniliśmy założeń zawartych w planie transformacji. Uruchomiliśmy właśnie pierwszy etap, w ramach którego propozycję przystąpienia do niego otrzymało 707 pracowników – wskazał Mikosz.

Program jest dobrowolny, a propozycja przystąpienia do niego jest jednostronna i nie podlega negocjacjom ze stroną społeczną. Każdy z pracowników miał czas na podjęcie decyzji do 21 listopada, a 73 proc. z nich przyjęło ofertę. Kryterium wyboru osób do PDO była optymalizacja organizacji pracy, a nie wiek czy inne czynniki.

Koszty i Inwestycje

Realizacja programu dobrowolnych odejść ma kosztować Pocztę Polską około 50 mln zł w tym roku, a cały program około 600 mln zł. Koszty związane z wynagrodzeniami stanowią blisko 65 proc. wydatków Poczty Polskiej, co jest niewspółmiernie dużą wartością w porównaniu do innych poczt europejskich. Mikosz podkreśla, że „celem zmian jest też uczynienie z Poczty Polskiej atrakcyjnego pracodawcy."

Jednocześnie w firmie trwają negocjacje dotyczące nowego Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy (ZUZP), który ma na celu przywrócenie znaczenia wynagrodzenia zasadniczego i realną podwyżkę płac dla 31 proc. pracowników.

Nowe Stanowiska i Decentralizacja

W ramach transformacji, Poczta Polska rekrutuje wewnętrznie 251 tzw. "supernaczelników", czyli naczelników mikroregionów. Nowe stanowisko naczelnika pocztowego ma na celu poprawę efektywności funkcjonowania placówek.

– Zdefiniowaliśmy na nowo stanowisko naczelnika pocztowego. Będzie to osoba odpowiadająca za to, żeby punkty i placówki mu podległe funkcjonowały dużo sprawniej i efektywniej, a u podłoża tej koncepcji tkwi idea decentralizacji – wyjaśnił Mikosz.

Naczelnik mikroregionu będzie miał realny wpływ na organizację pracy podległych mu placówek pocztowych, co ma na celu dostosowanie się do potrzeb klientów i uelastycznienie obsługi.

Przyszłość Poczty Polskiej

Poczta Polska, jako spółka Skarbu Państwa, stoi przed wyzwaniem modernizacji i dostosowania się do współczesnych wymagań rynku. Zatrudniając około 62 tys. pracowników i posiadając sieć obejmującą 7,6 tys. placówek, filii i agencji pocztowych, spółka dąży do poprawy swojej efektywności i konkurencyjności. Transformacja i optymalizacja zatrudnienia są kluczowymi elementami tego procesu, mającymi na celu nie tylko poprawę sytuacji finansowej, ale także zwiększenie atrakcyjności Poczty Polskiej jako pracodawcy.

źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu