Przedświąteczny wyścig z czasem. Ostateczne terminy na prezenty online

Barbara Wesoła
Jak uniknąć opóźnień w dostawie prezentów świątecznych?
Jak uniknąć opóźnień w dostawie prezentów świątecznych? Tomasz Czachorowski
Przedświąteczny okres to czas wzmożonej aktywności w e-commerce. Aby uniknąć rozczarowań związanych z opóźnieniami w dostawie, warto dokładnie zaplanować zakupy online i śledzić informacje dotyczące terminów realizacji zamówień. Firmy kurierskie, Poczta Polska oraz platformy sprzedażowe intensyfikują działania, by sprostać rosnącej liczbie przesyłek. Dowiedz się, jak zaplanować zakupy online, aby paczki dotarły na czas.

Spis treści

Kiedy złożyć zamówienie, aby prezenty dotarły na czas?

– Okres przedświąteczny jest szczególnym wyzwaniem zarówno dla firm z branży logistycznej, jak i klientów zamawiających produkty z innego kraju, którym zależy na terminowej i bezproblemowej dostawie. Przed zakupem warto dokładnie sprawdzić opcje dostawy oferowane przez sklep internetowy, zwłaszcza czas realizacji i jej koszt – radzi Tomasz Buraś, prezes zarządu w DHL Express Polska.

Dostawy zakupów z zagranicy mogą być bardzo zróżnicowane pod względem czasu realizacji. Przykładowe czasy dostaw z popularnych platform to:

  • AliExpress: od 10 do nawet 40 dni,
  • Temu: deklarowane 5-12 dni roboczych,
  • Shein: od kilku dni do dwóch tygodni,
  • Allegro (zamówienia z USA, Chin, krajów spoza UE): zazwyczaj 7-15 dni.

– Istotne jest także upewnienie się, że sklep współpracuje z wiarygodnym operatorem logistycznym, oferującym pełną obsługę przesyłki, śledzenie jej statusu na każdym etapie oraz elastyczne zarządzanie dostawą. Dzięki temu klienci mogą uniknąć nieprzewidzianych kosztów czy opóźnień, szczególnie w okresie przedświątecznym, kiedy zapotrzebowanie na usługi logistyczne znacząco wzrasta – podpowiada Buraś.

Czas dostawy zależy od rodzaju produktu, na tej samej platformie możemy zakupić i otrzymać paczkę zarówno w ciągu tygodnia, jak i miesiąca.

Aby uniknąć stresu i ryzyka, że paczki nie dotrą przed świętami, warto nie zostawiać zakupów na grudzień. Bezpiecznie będzie finalizować zamówienia zagraniczne do końca listopada.

Wzrost przesyłek o 50% przed świętami: Jak firmy kurierskie radzą sobie z wyzwaniem?

Od lat obserwuje się, że szczyt świąteczny w logistyce zaczyna się na długo przed końcem roku kalendarzowego.

– Nasilone zapotrzebowanie na przesyłki widoczne jest już w październiku i rośnie z miesiąca na miesiąc aż do świąt Bożego Narodzenia – wyjaśnia Buraś. – W tym roku aż 46% kupujących zadeklarowało, że chce wydać mniej na prezenty świąteczne, co sugeruje rozłożenie wydatków w czasie oraz większe zainteresowanie usługami typu „buy now pay later”, które w 2023 roku osiągnęły rekordowy poziom 16,6 mld dolarów – wyjaśnia.

Buraś podkreśla, że zmieniające się potrzeby konsumentów wpływają na strategie sprzedawców i operatorów logistycznych. – 62% konsumentów przyznaje, że nie zrealizuje zakupów u sprzedawcy, który nie oferuje bezpłatnej dostawy. Dodatkowo 79% kupujących wskazuje, że kwestie środowiskowe są dla nich istotne podczas tegorocznych zakupów świątecznych – dodaje.

Zapytaliśmy Kamila, pracownika firmy kurierskiej, jak obecnie wygląda sytuacja w branży przed zbliżającymi się świętami. Potwierdził, że co roku okres przedświąteczny stanowi ogromne wyzwanie, ponieważ wolumen przesyłek wzrasta prawie dwukrotnie.

– Kierowca, który na co dzień dostarcza około 100 paczek, w tym czasie obsługuje nawet 200. W tym roku szczególnie trudne będą dwa kluczowe momenty – Black Friday, a zaraz po nim mikołajki. Tydzień pomiędzy tymi wydarzeniami zapowiada się wyjątkowo intensywnie. Mimo to dokładamy wszelkich starań, aby każda paczka dotarła do adresata na czas – mówi Kamil Luter.

Firmy kurierskie starają się maksymalnie przygotować na wzmożone zapotrzebowanie, zwiększając liczbę pracowników i optymalizując trasy dostaw. Mimo tego, w dniach wolnych od pracy mogą pojawić się opóźnienia, a czas realizacji przesyłek wydłużyć się.

– Aby sprostać wzmożonemu zapotrzebowaniu, korzystamy z dodatkowego wsparcia. Przewoźnicy często zatrudniają rezerwowych kierowców, którzy w okresach wysokiego obciążenia wspomagają stałe zespoły. W tym roku mamy trzech dodatkowych kierowców, w tym jednego zatrudnionego specjalnie na sezon przedświąteczny – dodaje Luter.

Zagraniczne zakupy w okresie przedświątecznym? Zadbaj o bezpieczną i szybką dostawę

Jednym z praktycznych rozwiązań, które warto rozważyć, jest dostawa paczek do paczkomatów InPost. Paczki w tym systemie są często dystrybuowane szybciej niż przesyłki z dostawą do drzwi.

Korzystanie z paczkomatów może być szczególnie wygodne, gdy zależy nam na szybkim odbiorze przesyłki bez konieczności oczekiwania na kuriera w domu. Dla wielu klientów ta opcja okazuje się niezawodna i elastyczna.

Poczta Polska przypomina o formalnościach celnych związanych z zakupami poza UE. Wychodzi naprzeciw klientom zamawiającym prezenty poza wspólnotą europejską i oferuje kompleksową obsługę celną. Dzięki temu można bezproblemowo dopełnić formalności, co minimalizuje ryzyko niespodziewanych kosztów i opóźnień.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Nie kupuje prezentów na ostatnią chwilę, gromadzę je już od października. Teraz już tylko zostało mi kupić irobota dla rodziców i lista prezentów jest juz zamknięta i zrealizowana.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu