Spis treści
Kiedy złożyć zamówienie, aby prezenty dotarły na czas?
– Okres przedświąteczny jest szczególnym wyzwaniem zarówno dla firm z branży logistycznej, jak i klientów zamawiających produkty z innego kraju, którym zależy na terminowej i bezproblemowej dostawie. Przed zakupem warto dokładnie sprawdzić opcje dostawy oferowane przez sklep internetowy, zwłaszcza czas realizacji i jej koszt – radzi Tomasz Buraś, prezes zarządu w DHL Express Polska.
Dostawy zakupów z zagranicy mogą być bardzo zróżnicowane pod względem czasu realizacji. Przykładowe czasy dostaw z popularnych platform to:
- AliExpress: od 10 do nawet 40 dni,
- Temu: deklarowane 5-12 dni roboczych,
- Shein: od kilku dni do dwóch tygodni,
- Allegro (zamówienia z USA, Chin, krajów spoza UE): zazwyczaj 7-15 dni.
– Istotne jest także upewnienie się, że sklep współpracuje z wiarygodnym operatorem logistycznym, oferującym pełną obsługę przesyłki, śledzenie jej statusu na każdym etapie oraz elastyczne zarządzanie dostawą. Dzięki temu klienci mogą uniknąć nieprzewidzianych kosztów czy opóźnień, szczególnie w okresie przedświątecznym, kiedy zapotrzebowanie na usługi logistyczne znacząco wzrasta – podpowiada Buraś.
Czas dostawy zależy od rodzaju produktu, na tej samej platformie możemy zakupić i otrzymać paczkę zarówno w ciągu tygodnia, jak i miesiąca.
Aby uniknąć stresu i ryzyka, że paczki nie dotrą przed świętami, warto nie zostawiać zakupów na grudzień. Bezpiecznie będzie finalizować zamówienia zagraniczne do końca listopada.
Wzrost przesyłek o 50% przed świętami: Jak firmy kurierskie radzą sobie z wyzwaniem?
Od lat obserwuje się, że szczyt świąteczny w logistyce zaczyna się na długo przed końcem roku kalendarzowego.
– Nasilone zapotrzebowanie na przesyłki widoczne jest już w październiku i rośnie z miesiąca na miesiąc aż do świąt Bożego Narodzenia – wyjaśnia Buraś. – W tym roku aż 46% kupujących zadeklarowało, że chce wydać mniej na prezenty świąteczne, co sugeruje rozłożenie wydatków w czasie oraz większe zainteresowanie usługami typu „buy now pay later”, które w 2023 roku osiągnęły rekordowy poziom 16,6 mld dolarów – wyjaśnia.
Buraś podkreśla, że zmieniające się potrzeby konsumentów wpływają na strategie sprzedawców i operatorów logistycznych. – 62% konsumentów przyznaje, że nie zrealizuje zakupów u sprzedawcy, który nie oferuje bezpłatnej dostawy. Dodatkowo 79% kupujących wskazuje, że kwestie środowiskowe są dla nich istotne podczas tegorocznych zakupów świątecznych – dodaje.
Zapytaliśmy Kamila, pracownika firmy kurierskiej, jak obecnie wygląda sytuacja w branży przed zbliżającymi się świętami. Potwierdził, że co roku okres przedświąteczny stanowi ogromne wyzwanie, ponieważ wolumen przesyłek wzrasta prawie dwukrotnie.
– Kierowca, który na co dzień dostarcza około 100 paczek, w tym czasie obsługuje nawet 200. W tym roku szczególnie trudne będą dwa kluczowe momenty – Black Friday, a zaraz po nim mikołajki. Tydzień pomiędzy tymi wydarzeniami zapowiada się wyjątkowo intensywnie. Mimo to dokładamy wszelkich starań, aby każda paczka dotarła do adresata na czas – mówi Kamil Luter.
Firmy kurierskie starają się maksymalnie przygotować na wzmożone zapotrzebowanie, zwiększając liczbę pracowników i optymalizując trasy dostaw. Mimo tego, w dniach wolnych od pracy mogą pojawić się opóźnienia, a czas realizacji przesyłek wydłużyć się.
– Aby sprostać wzmożonemu zapotrzebowaniu, korzystamy z dodatkowego wsparcia. Przewoźnicy często zatrudniają rezerwowych kierowców, którzy w okresach wysokiego obciążenia wspomagają stałe zespoły. W tym roku mamy trzech dodatkowych kierowców, w tym jednego zatrudnionego specjalnie na sezon przedświąteczny – dodaje Luter.
Zagraniczne zakupy w okresie przedświątecznym? Zadbaj o bezpieczną i szybką dostawę
Jednym z praktycznych rozwiązań, które warto rozważyć, jest dostawa paczek do paczkomatów InPost. Paczki w tym systemie są często dystrybuowane szybciej niż przesyłki z dostawą do drzwi.
Korzystanie z paczkomatów może być szczególnie wygodne, gdy zależy nam na szybkim odbiorze przesyłki bez konieczności oczekiwania na kuriera w domu. Dla wielu klientów ta opcja okazuje się niezawodna i elastyczna.
Poczta Polska przypomina o formalnościach celnych związanych z zakupami poza UE. Wychodzi naprzeciw klientom zamawiającym prezenty poza wspólnotą europejską i oferuje kompleksową obsługę celną. Dzięki temu można bezproblemowo dopełnić formalności, co minimalizuje ryzyko niespodziewanych kosztów i opóźnień.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
