https://strefabiznesu.pl
reklama

Prezes Biedronki odkrywa karty. Produkty mogą zdrożeć

Agnieszka Kamińska
Opracowanie:
Prezes Biedronki Luís Araújo mówił o obawach i przewidywaniach dotyczących polskiego rynku.
Prezes Biedronki Luís Araújo mówił o obawach i przewidywaniach dotyczących polskiego rynku. Anatol Chomicz
Na tegoroczną sprzedaż wpływ może mieć spodziewany wzrost inflacji. Ceny będą też zależały od pogody. "Polska ma ogromny potencjał, ale w ostatnich latach wyzwaniem stała się niższa stopa dzietności" - mówił na konfernecji prasowej Luís Araújo, prezes Biedronki

Spis treści

Sieć Biedronka chce w tym roku poprawić dynamikę sprzedaży porównywanej tzw. LFL, która w ub. roku spadła

Najważniejszym celem sieci sklepów Biedronka w 2025 roku jest poprawa dynamiki sprzedaży LFL. Sprzedaż w sklepach Biedronki liczona w polskiej walucie wzrosła w 2024 roku o 4,1 proc., natomiast sprzedaż porównywalna (LFL) spadła o 0,3 proc.

- Pierwszy kwartał może być ciężki, ale wierzymy, że w ciągu roku sytuacja się poprawi, prawdopodobnie pod koniec pierwszego półrocza i w drugiej połowie roku – powiedział podczas czwartkowej konferencji prasowej Luís Araújo, prezes Biedronki, która należy do portugalskiej spółki Jeronimo Marins.

Polski konsument jest ekstremalnie racjonalny - stwierdził Luís Araújo, prezes Biedronki

Prezes Luís Araújo mówił też o obawach i przewidywaniach dotyczących polskiego rynku. Według niego, na tegoroczną sprzedaż wpływ może mieć spodziewany wzrost inflacji - choć jak stwierdził, ten wzrost może się różnić w zależności od kategorii produktu. Powiedział też, że z uwagą przygląda się rynkowi rolnemu.

- Mamy mocne związki z producentami jedzenia. Wielu producentom żywności współpracujących z Biedronką udało się osiągnąć wzrost dzięki współpracy z siecią - podkreślał Luís Araújo i dodał, że polski konsument jest ekstremalnie racjonalny, dlatego sieć w dalszym ciągu stawia na zapewnienie niskich cen i ciągły rozwój produktów tworzonych w Polsce.

Na ceny w sklepach wpłynie pogoda, dużym wyzwaniem jest też demografia

Mierzymy się z wyzwaniami geopolitycznymi, zapowiedziami ceł ze strony USA, ale nasz biznes jest lokalny, to znaczy zaopatrujemy się u lokalnych producentów w Portugalii, Polsce czy Kolumbii. A trzeba zaznaczyć, że detalista nie może rozwijać się bez silnych, lokalnych dostawców. Z tego powodu sądzimy, że taryfy celne nie będą miały na nas zbyt dużego wpływu. Musimy jednak poczekać i zobaczyć, co wyniknie z obecnych zapowiedzi. Staramy się przygotować na burze i przeszkody, bo widzimy, że sytuacja stawia nam nowe wyzwania. Dlatego uważam, że ważne jest znalezienie wspólnego głosu dla całej Europy w najbardziej istotnych kwestiach. Bez tego nie uda nam się wspólnego, europejskiego sukcesu - powiedział z kolei Pedro Soares dos Santos, prezes spółki Jeronimo Marins.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

Na ceny produktów, głównie zbożowych, może mieć wpływ pogoda, a przede wszystkim susza. Wskazał również, że dużym wyzwaniem jest demografia.

- Polska ma ogromny potencjał, ale jak każdy kraj ma swoje wyzwania. W ostatnich latach takim wyzwaniem stał się spadek populacji, niższa stopa dzietności. Na rynku pracy pojawiły się też dodatkowe wyzwania – powiedział Araújo.

Według GUS, liczba ludności Polski na koniec 2024 roku spadła poniżej 37,5 mln osób, a liczba urodzeń w ubiegłym roku była najniższa od zakończenia II wojny światowej. W ub. r. wskaźnik urodzeń w Polsce wyniósł 1,11. To najmniej w Europie, a także trzeci najniższy odczyt w gronie państw należących do OECD.

Obecne regulacje ws. niedzielnego handlu są niesprawiedliwe - uważa Luís Araújo

Prezes krytycznie odniósł się do przepisów ograniczających handel w niedzielę. Podkreślił, że obecne regulacje są niesprawiedliwe i umożliwiają działalność niektórym sieciom w niedziele niehandlowe.

Według podanych 19 marca 2025 r. danych, nakłady inwestycyjne w Biedronce wyniosły w 2024 roku 418 mln euro, a w całej grupie sięgnęły 1 mld euro. W euro sprzedaż w sklepach Biedronki wyniosła 23,6 mld euro, czyli o 9,6 proc. więcej niż w 2023 roku.

EBITDA Biedronki wyniosła 1,814 mld euro, spadła o 1,3 proc. rdr, a w złotym spadła o 6,3 proc. Marża EBITDA Biedronki ukształtowała się na poziomie 7,7 proc. wobec 8,5 proc. w 2023 roku. Jeronimo Martins podało w komunikacie, że wpływ na spadek marży EBITDA miały inwestycje cenowe oraz decyzja o znaczącym wzroście wynagrodzeń.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Upadłości nie będzie. Spółka należąca do ARP chce kary dla byłego prezesa

Upadłości nie będzie. Spółka należąca do ARP chce kary dla byłego prezesa

Apple w opałach. Trump chce przenieść produkcję iPhone’ów do USA

Apple w opałach. Trump chce przenieść produkcję iPhone’ów do USA

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu