https://strefabiznesu.pl
reklama

Przemysł morski wraca do łask. Polska chce być liderem Europy

Oliwia Marciszewska
Opracowanie:
Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka wezwał Komisję Europejską do podjęcia zdecydowanych działań na rzecz odbudowy europejskiego przemysłu stoczniowego.
Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka wezwał Komisję Europejską do podjęcia zdecydowanych działań na rzecz odbudowy europejskiego przemysłu stoczniowego. Adam Jankowski
Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka wezwał Komisję Europejską do podjęcia zdecydowanych działań na rzecz odbudowy europejskiego przemysłu stoczniowego. W Sejmie zapowiedział m.in. wielomiliardowe inwestycje w nowe promy, jednostki szkoleniowe i badawcze, a także wsparcie dla polskich armatorów i uczelni morskich. Kluczowe znaczenie ma przywrócenie konkurencyjności Europy w sektorze, który od dekad dominuje Azja.

Spis treści

Podczas środowego wystąpienia w Sejmie Arkadiusz Marchewka wskazał, że przez ostatnie 30 lat znaczna część światowej produkcji statków przeniosła się do Azji, przede wszystkim do Chin. Wynikało to głównie z niskich kosztów pracy oraz dostępu do taniego finansowania, które oferowały tamtejsze rządy.

– Chiny potrafiły zaoferować takie warunki cenowe, że europejskie stocznie nie były w stanie konkurować – zaznaczył wiceminister. – Dziś Europa musi wrócić do gry i odzyskać opłacalność produkcji jednostek pływających.

Deklaracja Szczecińska

Marchewka odniósł się także do ustaleń z 11. Międzynarodowego Kongresu Morskiego, który odbył się w zeszłym tygodniu w Szczecinie. Ministrowie z ponad 20 krajów podpisali tzw. Deklarację Szczecińską – dokument wzywający Komisję Europejską do pilnego opracowania strategii odbudowy przemysłów morskich.

Wiceszef resortu podkreślił, że konieczne jest złagodzenie restrykcji dotyczących pomocy publicznej i stworzenie specjalnych funduszy europejskich, które umożliwią finansowanie projektów, w tym o znaczeniu militarnym.

– Budowa statków w Europie musi przestać być ograniczana przez nieelastyczne przepisy – dodał.

Rząd inwestuje w nowe jednostki i uczelnie morskie

W ramach programu „Polskie morze” zapowiedzianego przez premiera Donalda Tuska, rząd przeznacza znaczne środki na rozwój sektora morskiego. Jednym z kluczowych projektów jest budowa trzech nowoczesnych promów w stoczni „Remontowa” w Gdańsku. Zasilą one flotę armatorów Unity Line i Polferries, które zostaną skonsolidowane pod nową marką – POLSCA.

Oprócz promów, zaplanowano także budowę dwóch specjalistycznych jednostek: nowego żaglowca szkoleniowego dla Uniwersytetu Morskiego w Gdyni (następcy "Daru Młodzieży") oraz statku naukowo-badawczego dla Politechniki Morskiej w Szczecinie. Koszt tej drugiej inwestycji wyniesie ponad 600 mln zł, a jej realizacja potrwa cztery lata.

Rekordowe wsparcie dla morskiej edukacji

Wiceminister Marchewka zwrócił także uwagę na znaczenie nowoczesnego szkolnictwa morskiego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

– Studenci zasługują na najwyższy poziom kształcenia, a naukowcy – na dostęp do najnowszych technologii – powiedział.

Rząd przeznaczy w tym roku rekordowe 300 mln zł na finansowanie uczelni morskich.

Marchewka podkreślił, że odbudowa krajowego przemysłu stoczniowego i rozwój floty to nie tylko sprawa prestiżu, ale jeden z filarów długoterminowego rozwoju gospodarczego Polski.

– Jeśli chcemy być suwerenni i konkurencyjni w nowoczesnej Europie, musimy postawić na własny potencjał morski – zakończył.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Hutnicy wyszli na ulice Warszawy. Tysiące miejsc pracy zagrożone

Hutnicy wyszli na ulice Warszawy. Tysiące miejsc pracy zagrożone

Polska gospodarka odbija się od dna. Te dane zaskoczyły nawet analityków

Polska gospodarka odbija się od dna. Te dane zaskoczyły nawet analityków

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu