Spis treści
Takie zmiany zaszły w procesach rekrutacyjnych w ostatnich latach
Proces rekrutacji pracowników przeszedł w ostatnich latach rewolucję napędzaną przez technologię. Jednym z największych przełomów jest automatyzacja powtarzalnych zadań i wdrożenie sztucznej inteligencji.
Systemy ATS (Applicant Tracking Systems) umożliwiają sortowanie tysięcy aplikacji w kilka sekund, eliminując ludzkie błędy i przyspieszając proces wstępnej selekcji kandydatów. Algorytmy AI analizują CV, rozpoznają wzorce w umiejętnościach kandydatów i dopasowują je do wymagań stanowiska. Chatboty rekrutacyjne odpowiadają z kolei na pytania kandydatów przez całą dobę.
Także pandemia COVID-19 na zawsze zmieniła sposób prowadzenia procesów rekrutacyjnych. Wideorozmowy zastąpiły tradycyjne spotkania twarzą w twarz. Dziś narzędzia takie jak Zoom czy Microsoft Teams są standardem. Nabory zdalne wymusiły również rozwój testów online, które oceniają kompetencje techniczne, analityczne czy behawioralne kandydatów w czasie rzeczywistym.
Współczesne trendy w rekrutacji
Rekrutacja to dynamicznie rozwijający się obszar, który wciąż ewoluuje pod wpływem nowych technologii, oczekiwań kandydatów i zmieniającej się rzeczywistości zawodowej. Blind hiring, job dating, gamifikacja oraz social recruiting to tylko niektóre z trendów, które zyskują na znaczeniu i zmieniają sposób, w jaki pracodawcy pozyskują talenty.
Blind hiring - metoda rekrutacji, która polega na usunięciu z CV wszelkich informacji mogących ujawnić tożsamość kandydatów. Celem tego podejścia jest wyeliminowanie nieświadomych uprzedzeń mogących wpływać na decyzje rekrutacyjne. Do informacji, które są usuwane, należą: imię i nazwisko (aby uniknąć uprzedzeń związanych z pochodzeniem etnicznym, płcią czy kulturą), data urodzenia (aby uniknąć uprzedzeń związanych z wiekiem), adres (aby uniknąć stereotypów związanych z miejscem zamieszkania lub pochodzeniem), zdjęcie (aby zapobiec uprzedzeniom związanym z wyglądem fizycznym).
Job dating - metoda rekrutacji, która łączy elementy swobodnego spotkania w nieformalnej atmosferze z tradycyjną rozmową kwalifikacyjną. W czasie jednego wydarzenia kandydaci mają możliwość zaprezentowania swoich umiejętności, doświadczeń i osobowości.
Gamifikacja - symulacja warunków, które panują na danym stanowisku pracy. Pozwala na obserwację zachowań i reakcji kandydatów na sytuacje, jakie mogą wystąpić już po ich zatrudnieniu.
Social recruiting - wykorzystywanie mediów społecznościowych do poszukiwania kandydatów.
Nowa era rekrutacji. Ma być efektywnie i przyjaźnie
Jednym z głównych wyzwań, z którymi mierzą się działy HR, jest zaprojektowanie procesu rekrutacyjnego będącego zarówno efektywnym, jak i przyjaznym dla kandydatów.
Biznes

Rozbudowane kwestionariusze aplikacyjne często odstraszają potencjalnych pracowników, co prowadzi do rezygnacji z udziału w naborze.
SD Worx Quick Apply ma na celu rozwiązanie tego problemu, oferując uproszczony proces aplikacji, który nie wymaga zakładania konta ani zapamiętywania kolejnych haseł.
Ireneusz Hołowacz, Dyrektor Produktowy w SD Worx, podkreśla, jak ważne jest pierwsze wrażenie, jakie przedsiębiorstwo robi na aplikantach.
– Stworzyliśmy narzędzie, które poprawia doświadczenia kandydatów, a jednocześnie pomaga firmom bez wysiłku przyciągać najlepsze talenty. Integrując SD Worx Quick Apply z SAP Success Factors Recruiting, usuwamy niepotrzebne bariery i usprawniamy cały proces. Dzięki temu firmy mogą skrócić czas potrzebny na zrekrutowanie nowego specjalisty i stworzyć bardziej angażujące doświadczenie dla kandydatów. W końcu relacja z pracodawcą tworzy się już podczas pierwszego kontaktu – mówi Hołowacz.
Kinga Pogwizd, Managerka Rekrutacyjna w Pepco podaje, że firma rocznie publikuje ponad 1000 ofert pracy na stanowiska w sklepach, jak i w biurze firmy.
– Przy tak wysokim wolumenie aplikacji potrzebowaliśmy rozwiązania, które uprości i przyspieszy proces rekrutacji, by jak najwięcej osób wypełniło swoje aplikacje szybko i skutecznie.
Pepco skorzystało z dostawcy rozwiązań kadrowo-płacowych SD Worx. Zapewnia, że Quick Apply pomaga obniżyć wskaźnik rezygnacji. - Kandydaci nie muszą już tworzyć konta, więc mogą aplikować w mniej niż minutę. Zaczęliśmy wdrożenie od polskiego rynku i widzimy potencjał do wykorzystania SD Worx Quick Apply również w innych krajach, w których działamy. SD Worx uwzględnił nasze wymagania i dostosował narzędzie do naszych specyficznych potrzeb – przekazuje Kinga Pogwizd.
Rozwiązanie przyjazne i zgodne z przepisami
Wspomniane narzędzie jest w pełni zgodne z przepisami RODO. Dzięki integracji z SAP Success Factors, aplikacje kandydatów są automatycznie powiązane z ofertami pracy, co pozwala na śledzenie ich statusu oraz automatyczne powiadomienia. Rozwiązanie jest responsywne i może być używane na różnych urządzeniach, co eliminuje ryzyko pominięcia aplikacji z powodu niekompatybilności sprzętowej.
SD Worx to jeden z największych dostawców rozwiązań kadrowo-płacowych w Europie. Firma współpracuje z SAP od prawie 20 lat i posiada status jego złotego partnera. Zespół SD Worx SAP Solutions, składający się z ponad 850 specjalistów, obsługuje ponad 600 klientów w 25 krajach europejskich, wspierając ponad 1,6 miliona pracowników miesięcznie.
SAP (System Analysis Program) to z kolei przedsiębiorstwo zajmujące się projektowaniem programów do analiz systemowych oraz zarządzania zasobami i danymi w firmach.